W czasach dużej konkurencji rynkowej w praktycznie każdej branży wizerunek firmy ma ogromne znaczenie. Należy dbać o niego także w sieci, ponieważ większość konsumentów poszukuje informacji o firmach, markach, produktach i usługach właśnie drogą internetową. Jak powinno wyglądać budowanie wizerunku firmy w internecie? Dlaczego powinieneś zwracać baczną uwagę na wizerunek swojej firmy? Sprawdź!
Czym jest wizerunek w internecie?
Wizerunek firmy w internecie oznacza po prostu sposób, w jaki jest ona postrzegana przez odbiorców korzystających z sieci. Składa się przede wszystkim z wyobrażeń, przekonań i skojarzeń klientów z daną firmą. Można się więc domyślić, że wizja wizerunku przedsiębiorstwa nie zawsze pokrywa się z tym, jak widzą ją potencjalni klienci.
Kreowanie wizerunku firmy w internecie w taki sposób, aby tworzyła przede wszystkim pozytywne skojarzenia, jest nie tylko możliwe, ale wręcz wskazane. Uważa się to za ważny element strategii marketingowej.
Dlaczego pozytywny wizerunek firmy w sieci jest tak istotny?
Współczesny konsument, poszukując jakichkolwiek informacji, zwykle w pierwszej kolejności wpisuje określone hasło w wyszukiwarkę internetową. Jest również świadomy i sprawdza firmę, zanim skorzysta z jej usług. Bazuje w tym na swoich doświadczeniach i skojarzeniach, a także na opiniach innych, które może znaleźć m.in. w mediach społecznościowych, na forach internetowych czy różnych stronach. Sprawdza, jak dana firma prezentuje się na tle konkurencji, co oferuje i jakie wartości sobą reprezentuje. Dlatego pozytywny wizerunek firmy w internecie jest niezwykle istotny. Pomaga przekonać potencjalnych klientów do skorzystania z Twojej oferty i budować z nimi trwałe relacje.
Co tworzy wartość wizerunku firmy?
We współczesnym świecie wizerunek firmy stanowi jedno z jej najważniejszych aktywów. Na jego wartość wpływa natomiast szereg czynników, które można podzielić na psychologiczne, rynkowe i prawne. Są to:
- czynniki psychologiczne:
- świadomość firmy,
- postrzegana jakość oferowanych produktów i wiarygodność,
- pozytywne skojarzenia,
- lojalność wobec firmy.
- czynniki prawne:
- ochrona prawna wizerunku: symbolu firmowego, wprowadzonych na rynek marek, opakowań, elementów identyfikacji wizualnej, patentów.
- czynniki rynkowe:
- marketing,
- pozycja na rynku,
- struktura rynku,
- kontakty międzynarodowe,
- perspektywy firmy.
Na podstawie tych czynników kreowana jest wartość firmy z punktu widzenia zarówno klienta (który zwraca uwagę np. na satysfakcję pozakupową czy przekonanie o słuszności współpracy), jak i firmy (dla której liczą się cena, zysk, efektywność, konkurencyjność czy siła przetargowa).
Co jest najważniejsze podczas tworzenia wizerunku firmy w Internecie?
Kształtowanie wizerunku firmy nie jest łatwe – zarówno wtedy, gdy startujesz „od zera”, jak i wtedy gdy musisz naprawić błędy z nim związane. Aby zatem móc odnieść sukces w zakresie pozytywnego wizerunku i wzrostu zaufania klientów, nie można zapominać o konsekwencji w działaniach. Budowanie wizerunku marki powinno bazować na starannie opracowanej strategii, a wszystkie działania marketingowe muszą być spójne. Należy również za wszelką cenę unikać sztuczności i nadmiernych starań – wizerunek przedsiębiorstwa można budować z sukcesem tylko wtedy, gdy pamięta się o uczciwości, wiarygodności i transparentności. Działania wizerunkowe zawsze powinny być również dopasowane do grupy docelowej Twojej marki – tylko wtedy przyniosą oczekiwane rezultaty.
Jak kreować wizerunek firmy?
Jak kreować wizerunek firmy w internecie? Proces powinien obejmować wiele działań prowadzonych równolegle i według spójnej strategii. Warto przy tym wykorzystać m.in.:
- stronę internetową – główny element w budowaniu wizerunku firmy w sieci, który pozwala Ci ją przedstawić na własnych warunkach;
- Pozycjonowanie SEO – budowanie organicznej widoczności na różnych etapach styku klienta z marką, zapewnia ciągły ruch na stronie internetowej
- kampanie reklamowe np. Google Ads – pozwalające rozpowszechnić wiedzę o marce oraz podkreślić korzyści płynące z korzystania z jej usług;
- aktywność w social mediach – obecność na portalach społecznościowych pozwala wchodzić w bezpośrednie interakcje z klientami i tworzyć z nimi trwałe relacje;
- udział w kampaniach społecznych – pozwala to budować pozytywny wizerunek w czasach, w których społeczna odpowiedzialność biznesu jest coraz ważniejsza dla konsumentów.
- Opinie w Google moja firma –
Dodatkowo zawsze warto zadbać o wysoką pozycję Twojej strony www w wynikach wyszukiwania oraz wykorzystać strategię content marketingu (tworzyć blog firmowy, kanał na YouTube itp.). Bardzo ważne jest również zadbanie o pozytywne opinie klientów o Twojej firmie – pozwala to na wykorzystanie efekty społecznego dowodu słuszności do budowania jej wizerunku. Opinie możesz zbierać na swojej stronie internetowej, w Google lub w serwisach branżowych. Warto też dzielić się rekomendacjami klientów czy przedstawiać case studies dotyczące udanych współprac. Doskonałe efekty, jeśli chodzi o lojalność odbiorców, zapewnia natomiast stworzenie specjalnych programów dla stałych klientów, a nawet przekształcenie ich w ambasadorów marki.
Oczywiście budowanie zaufania i korzystnego wizerunku nie jest łatwe – szczególnie jeśli nie masz specjalistycznej wiedzy na ten temat. Dlatego warto zaufać w tej materii fachowcom. Wizerunkiem firmy może się zająć zatrudniony specjalista, ale też zewnętrzna firma wyspecjalizowana w tej dziedzinie.