• 603-851-412
  • [email protected]
premium digitallogo-horizontal-black-120premium digitalpremium digital
  • Start
  • Oferta
        • Strony
          WWW.
          • Tworzenie stron internetowych
          • Tłumaczenia stron www i sklepów internetowych
          • Przenoszenie na inny serwer / migracja stron
        • Sklepy
          internetowe.
          • Tworzenie sklepów internetowych
        • Pozycjonowanie
          (SEO).
          • Pozycjonowanie stron internetowych
          • Pozycjonowanie lokalne
          • Optymalizacja SEO
          • Audyt SEO
        • Content
          Marketing.
          • Content marketing
          • Copywriting SEO
          • Filmy reklamowe
        • SEM
          • Facebook Ads
          • Kampanie Google Ads
          • Audyt Google Ads
          • Wdrożenie GA4
            + Cookie Consent Mode
  • Oferta
    • Strony
      WWW.
      • Tworzenie stron internetowych
      • Tłumaczenia stron www i sklepów internetowych
      • Przenoszenie na
        inny silnik /
        migracja stron
    • Pozycjonowanie
      SEO.
      • Pozycjonowanie stron internetowych
      • Pozycjonowanie lokalne
      • Optymalizacja SEO
      • Audyt SEO
    • Content
      Marketing.
      • Content marketing
      • Copywriting SEO
      • Filmy reklamowe
      • Prowadzenie bloga
    • Sklepy
      internetowe
      • Tworzenie sklepów internetowych.
    • Agencja Google Ads
      • Facebook Ads
      • Kampanie Google Ads
      • Audyt Google Ads
      • Wdrożenie GA4 + Cookie Consent Mode
  • Nasze realizacje
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
✕

Certyfikat SSL – co to jest? Do czego służy?

Opublikowane przez Damian Węglarski o 4 marca 2022
Spis treści ukryj
1 Co to jest certyfikat SSL?
2 Do czego służy certyfikat SSL?
3 Rodzaje certyfikatów SSL
4 Co daje certyfikat SSL?
5 Jak działa certyfikat SSL?
6 Ile kosztuje certyfikat SSL?
7 Jak zainstalować certyfikat SSL?
8 Bezpłatny czy płatny certyfikat SSL – różnice
9 Jak sprawdzić czy strona używa certyfikat SSL?
10 Czy certyfikat SSL jest potrzebny?

Certyfikat SSL stanowi dowód wiarygodności danej domeny. Jest potwierdzeniem, że strona jest bezpieczna, ponieważ zapewnia odpowiednie szyfrowanie danych przesyłanych między użytkownikiem a serwerem. Nie każdy wie jednak, jaką funkcję spełnia ten protokół sieciowy i za co konkretnie jest odpowiedzialny. Wyjaśniamy czym jest certyfikat SSL oraz omawiamy wszystko to, co warto o nim wiedzieć!

Co to jest certyfikat SSL?

SSL (ang. Secure Socket Layer) to protokół sieciowy wykorzystywany przy bezpiecznych połączeniach, uznawany za standard szyfrowania danych w Internecie. Zapewnia poufność informacji przesyłanych w obie strony. Składa się z klucza prywatnego (instalowanego bezpośrednio na serwerze) oraz publicznego (instalowanego na danej witrynie). Daje gwarancję, że wchodząc na daną witrynę nie trzeba obawiać się ataku ze strony hakerów czy innych niebezpiecznych sytuacji.

Do czego służy certyfikat SSL?

Certyfikaty SSL są stosowane do ochrony rozmaitych stron internetowych – od prostych witryn informacyjnych, do sklepów czy banków online. Ponieważ są protokołami uniwersalnymi, mogą być odpowiedzialne też za szyfrowanie serwerów FTP czy poczty elektronicznej. Pozwalają zabezpieczyć poufne dane właściciela witryny oraz korzystających z niej użytkowników (takie jak m.in. login i hasło do logowania, numer karty płatniczej, dane osobowe, adres mailowy, numer telefonu).

Rodzaje certyfikatów SSL

Wyróżnia się trzy rodzaje certyfikatów SSL, dzieląc je ze względu na poziom szyfrowania:

  • DV (Domain Validation) – najprostsze, podstawowe zabezpieczenie, weryfikujące prawo do posługiwania się domeną. Odpowiednie przy małej stronie, sklepie internetowym, portalu czy blogu;
  • OV (Organization Validation) – szyfrowanie wyższego poziomu, weryfikujące tożsamość. Stosuje się je na witrynach, na których podaje się dane osobowe lub kontaktowe, np. w sklepach internetowych, serwisach do rezerwacji noclegu czy stronach urzędowych;
  • EV (Extended Validation) – najwyższy poziom zabezpieczeń, wykorzystywany przy bankowości internetowej oraz płatnościach online.

Certyfikaty SSL wydawane są przez uprawnionych dostawców oraz Urzędy Certyfikacji. Jeśli posiada się więcej niż jedną domenę, można skorzystać z protokołów multidomain.

Co daje certyfikat SSL?

Certyfikat SSL przynosi liczne korzyści nie tylko użytkownikom, ale też właścicielowi strony. Wśród nich można wymienić m.in.:

  • bezpieczeństwo – protokół tworzy szyfrowany kanał do wymiany informacji, dlatego chroni przed wyciekiem czy kradzieżą danych obie strony biorące udział w komunikacji. Do tego zapewnia gwarancję finansową (jej wysokość różni się w zależności od poziomu zabezpieczeń, ale może wynieść nawet 2 mln USD);
  • integralność danych – certyfikat zapewnia poufność informacji, ale też ich integralność. Jeśli w jakiś sposób ruch na stronie zostaje przechwycony, jednostka atakująca i tak nie odczyta wykradzionych danych;
  • wiarygodność – protokół weryfikuje tożsamość użytkownika, dlatego daje pewność, że wysyłane dane trafiają do właściwego odbiorcy;
  • większe zaufanie – certyfikat SSL jest odpowiednio oznaczony w przeglądarce, dlatego klienci od razu widzą, że korzystają z bezpiecznego serwisu. Dzięki temu darzą markę większym zaufaniem, co skutecznie zachęca do zakupu/skorzystania z usług oraz ma ogólnie dobry wpływ na wizerunek firmy;
  • dodatkowe funkcje – płatności online czy inne usługi tego typu można uruchomić dopiero wtedy, gdy zadba się o szyfrowane połączenie. Dzięki certyfikatowi da się zaoferować swoim odbiorcom rozmaite udogodnienia;
  • lepsze pozycjonowanie – stosowanie protokołu SSL ma wpływ na widoczność strony, ponieważ jest jednym z czynników rankingowych branych pod uwagę przez algorytmy Google. Wyszukiwarki promują bezpieczne witryny, pozwalając łatwiej je znaleźć. W ten sposób można trafić do szerszego grona odbiorców.

W praktyce każda komercyjna strona powinna być odpowiednio chroniona. Większość witryn posiada wdrożony certyfikat SSL, by zapewnić sobie oraz swoim odbiorcom poufność i bezpieczeństwo. Jeśli prowadzi się sklep internetowy, inwestycja w taki protokół jest konieczna. Nie ma więc żadnych wątpliwości, że nie tylko warto, ale wręcz trzeba posiadać taki certyfikat.

Jak działa certyfikat SSL?

Działanie certyfikatu SSL opiera się na szyfrowaniu (zabezpieczaniu danych przed przejęciem) oraz uwierzytelnianiu (potwierdzaniu tożsamości obu stron). Transmisja chroniona protokołem obejmuje 5 etapów:

  1. Przeglądarka wysyła prośbę do serwera, by potwierdzić tożsamość użytkownika.
  2. Serwer przesyła kopię certyfikatu SSL do przeglądarki.
  3. Przeglądarka weryfikuje ważność oraz pochodzenie certyfikatu, po czym wysyła stosowną odpowiedź do serwera.
  4. Serwer wysyła potwierdzenie inicjujące rozpoczęcie szyfrowanej sesji
  5. Zabezpieczone, zaszyfrowane dane są przesyłane pomiędzy przeglądarką a serwerem.

Protokół SSL we wstępnej fazie połączenia stosuje kryptografię asymetryczną (klucz publiczny), dzięki której następnie uzgadnia klucze symetryczne (klucz prywatny), ostatecznie wykorzystywane do szyfrowania danych. Im klucze są dłuższe (składają się z większej liczby znaków), tym są skuteczniejsze.

Ile kosztuje certyfikat SSL?

Dostawcy certyfikatów SSL oferują zarówno darmowe, jak i płatne warianty protokołów. Należność naliczaną za możliwość korzystania z zabezpieczeń zazwyczaj reguluje się w ramach stałego abonamentu – miesięcznego lub rocznego. W zależności od wybranego wariantu (poziomu szyfrowania) oraz stawek firmy, opłata wynosi ok. 100-1000 zł za rok.

Jak zainstalować certyfikat SSL?

Proces instalacji certyfikatu SSL jest zwykle bardzo prosty. Zazwyczaj należy po prostu zalogować się do Panelu Klienta domeny, a następnie znaleźć w ustawieniach odpowiedni protokół i go aktywować. Po otwarciu nowego okna pozostaje tylko wgrać pliki z certyfikatem. Zanim jednak rozpocznie się wdrożenie SSL, warto sprawdzić, czy został on odpowiednio użyty m.in. w mapie strony, linkach wewnętrznych i zewnętrznych czy przekierowaniach 301.

Bezpłatny czy płatny certyfikat SSL – różnice

Zanim podejmie się decyzję, który wariant protokołu wybrać, warto wiedzieć, czym różnią się wersje płatne od bezpłatnych. Darmowy certyfikat SSL zawsze będzie zapewniał jedynie podstawową ochronę (typ DV), a także nie przyznaje się na niego gwarancji finansowej. Do tego należy go częściej odnawiać, zazwyczaj co 3 miesiące. W większości przypadków zakup certyfikatu SSL jest rozsądniejszy, ponieważ zapewnia lepsze zabezpieczenie oraz jest wygodniejszym rozwiązaniem.

Jak sprawdzić czy strona używa certyfikat SSL?

Certyfikat SSL jest widoczny w pasku adresu przeglądarki jako specjalne oznaczenie, najczęściej w formie ikony małej kłódki. Różnicę można zauważyć też sugerując się przedrostkiem www – http a https. Pierwszy znajduje się przed adresami niezabezpieczonymi, a drugi przed adresami z certyfikatem. W przypadku bankowości elektronicznej można również zauważyć zielone podświetlenie, które wskazuje na najwyższy poziom szyfrowania.

Czy certyfikat SSL jest potrzebny?

Certyfikaty SSL są konieczne w przypadku stron, na których użytkownicy udostępniają jakiekolwiek dane. Nawet jeśli muszą się tylko logować, powinno się zadbać o odpowiednie szyfrowanie. Dlaczego warto w nie zainwestować? Brak ochrony skutkuje m.in.:

  • informacją, że wchodzi się na stronę niezabezpieczoną (przeglądarki internetowe wyświetlają ostrzeżenie, które może odstraszyć potencjalnych klientów),
  • gorszym pozycjonowaniem witryny,
  • narażaniem się na ataki hakerów,
  • pogorszeniem wizerunku marki.

Nie masz pojęcia, którym certyfikatem SSL zabezpieczyć swoją stronę? Pomożemy Ci dobrać najlepszy protokół, który zapewni pełną ochronę klientom na Twojej stronie. Dobierzemy najlepsze płatne certyfikaty oraz wszystko dokładnie wyjaśnimy. Skontaktuj się z nami, by zadbać o bezpieczeństwo swoje oraz swoich odbiorców!

Share
Damian Węglarski
Damian Węglarski
Damian Węglarski to przedsiębiorca z pasją, który od 12 lat z sukcesem współtworzy rynek marketingu i reklamy w Polsce. Jest ekspertem SEO i pasjonatem marketingu z dyplomem ukończenia informatyki w zarządzaniu na Uniwersytecie Łódzkim. Jest założycielem i pomysłodawcą agencji interaktywnej Premium Digital, która gównie zajmuje się marketingiem internetowym czyli, SEO, Google Ads oraz tworzeniem stron.

Powiązane wpisy

słowa kluczowe napisy
8 stycznia 2023

Analiza słów kluczowych – keyword research


Czytaj dalej
content plan - checklista
6 stycznia 2023

Content plan – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?


Czytaj dalej

Bezpłatna konsultacja

Umów się na rozmowę, oddzwonimy w 24h.

    Zapoznałem się z informacjami o administratorze i przetwarzaniu danych


    Zaakceptuj zgodę na wykorzystanie ciasteczek
    aby umówić się na konsultację

    Chciałbyś porozmawiać
    o swojej stronie WWW i jej pozycji w Google?
    Śmiało. Nie gryziemy.

    +48 603 851 412
    [email protected]

    Skontaktuj się z nami.

    Facebook Linkedin Instagram YouTube

    Strony WWW.
    Strony internetowe Łódź
    Strony internetowe Warszawa
    Strony internetowe Gdańsk
    Ile kosztuje strona internetowa?
    Responsywna strona
    Sklepy internetowe.
    Polecane
    Marketing and more
    Google Partner Status

    Adres : Kilińskiego 121
    90-049 Łódź
    Nasza lokalizacja:
    https://goo.gl/maps/xbTHFmE9nED2ma8H6

    Artykuły.

    • słowa kluczowe napisy
      Analiza słów kluczowych – keyword research
      8 stycznia 2023
    • content plan - checklista
      Content plan – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?
      6 stycznia 2023
    • Wyszukiwarka internetowa google
      Wyszukiwarka internetowa czym jest i jak działa?
      19 grudnia 2022
    • google bomb
      Google bomb – co to jest?
      18 grudnia 2022

    Na skróty.
    Polityka prywatności
    Słownik pojęć SEO

    Pozycjonowanie (SEO).
    Co to jest pozycjonowanie?
    Pozycjonowanie lokalne
    Audyt SEO
    Słownik pojęć SEO
    Pozycjonowanie stron Łódź
    Pozycjonowanie stron Warszawa
    Pozycjonowanie stron Toruń
    Pozycjonowanie stron Katowice
    Pozycjonowanie stron Kielce
    Content Marketing.

    Email marketing

    © Copyright 2021 – Premium Digital. Wszelkie prawa zastrzeżone.
    Projekt WWW powstał przy współpracy z Karbownik.Co

    Dziękujemy za przesłanie formularza.   

    Przesłane dane pozwolą nam opracować strategię dedykowaną Twojej firmie. W ciągu 3 dni na adres e-mail podany w formularzy prześlemy przygotowaną estymację.