Pozycjonowanie
lokalne

Popraw widoczność swojej firmy
w lokalnych wynikach wyszukiwania

Zwiększ ilość klientów z Twojego regionu


Zapytaj o ofertę

Pozycjonowanie lokalne

Sprawdzonym sposobem na dotarcie z ofertą do szerokiego grona potencjalnych klientów jest odpowiednia optymalizacja strony internetowej. Dzięki niej można poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania Google, co przekłada się na większe zyski. W wielu przypadkach najlepszym wyborem jest pozycjonowanie lokalne, czyli takie, które koncentruje się na konkretnym regionie. Obecnie trudno prowadzić skuteczne działania marketingowe bez troski o SEO. Jeśli chcesz się przekonać, jak wiele może zmienić lokalne pozycjonowanie strony w przypadku Twojego biznesu, skontaktuj się z nami. Profesjonalnie tworzymy strategie, które przynoszą naszym klientom zysk.

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Działania związane z SEO (Search Engine Optimization) mają na celu zwiększanie widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych. W Polsce, tak jak na całym świecie, zdecydowana większość użytkowników (98% według gs.statcounter.com) szuka informacji w wyszukiwarce Google, dlatego na niej skupiają się strategie. By dotrzeć ze swoimi usługami jak najdalej niezbędne jest wpasowanie się w algorytm, który określa wartość poszczególnych stron internetowych. Dzięki strategii SEO można osiągnąć wysoką pozycję. Gra toczy się o wysoką stawkę, bo większość kliknięć pada w trzy pierwsze linki w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli tych, które nie są płatnymi reklamami. Strona internetowa musi spełniać szereg kryteriów, uwzględniających zarówno aspekty techniczne i konstrukcję witryny, jak i treści. Tylko w ten sposób może trafić na pierwsze pozycje. Nie jest to łatwe i trudno to zrobić bez specjalistycznej wiedzy na temat SEO, dlatego te działania warto powierzyć ekspertom.

Są dwie strategie, które pozwalają zwiększyć widoczność strony: pozycjonowanie lokalne (local SEO) i pozycjonowanie szerokie. Z pozycjonowania szerokiego korzystają między innymi sklepy internetowe czy te formy działalności, które nie ograniczają się do konkretnego obszaru. W przypadku biznesów, które działają stacjonarnie i chcą pozyskać klientów ze swojego miasta, lepiej jest się pozycjonować lokalnie. W ten sposób można dotrzeć do klientów z danego regionu. Przykładowo sklep internetowy z częściami do samochodów może skorzystać z pozycjonowania szerokiego, natomiast warsztaty samochodowe działające w określonej lokalizacji bardziej skorzystają na pozycjonowaniu lokalnym.

Przykładem takiego zapytania, na które wyświetlają się wyniki o charakterze lokalnym, będzie „mechanik Wrocław”. W takiej sytuacji optymalizację treści planuje się tak, by wśród fraz kluczowych zawartych w tekstach zawrzeć te typowe dla Wrocławia, takie jak „mechanik Wrocław”, „najlepszy mechanik we Wrocławiu” czy „mechanik Wrocław cennik”. W ten sposób tworzy się treści na stronie głównej, ale też podstronach sprzedażowych, np. „geometria kół Wrocław” czy „serwis klimatyzacji Wrocław”. Lokalne SEO pomaga dotrzeć z ofertą do potencjalnych klientów, którzy znajdują się w pobliżu. To przekłada się na zyski.

Zalety pozycjonowania lokalnego

SEO lokalne ma szereg zalet, które sprawiają, że inwestycja w precyzyjnie stworzoną strategię pozwala zdecydowanie zwiększyć zainteresowanie daną firmą. To z kolei wpływa na konwersję, czyli proces, w wyniki którego użytkownicy odwiedzający stronę zmieniają się w jej klientów.

Poprawia widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania

Jeśli chcesz pozyskiwać lokalnych klientów, przyda Ci się lokalne SEO. To dzięki niemu dotrzesz ze swoją ofertą tam, gdzie powinna trafić, czyli do ludzi znajdujących się w okolicy. Mogą to być mieszkańcy Twojego miasta lub Twojej dzielnicy. Pozycjonowanie szerokie jest dużo trudniejsze i często nie przekłada się na wymierne rezultaty. Konkurencja w tym wypadku jest dużo wyższa. Dużo lepiej znaleźć się na podium w organicznych wynikach wyszukiwania dla konkretnej lokalizacji niż na dziesiątej stronie wyników dla całej Polski.

Efekty pojawiają się szybciej

Pozycjonowanie lokalne przynosi szybsze od szerokiego rezultaty. Algorytm działa dość wolno i pozycja rośnie stopniowo, jednak w tym przypadku efekty pojawiają się znacznie szybciej. Możesz dotrzeć do użytkowników poszukujących danej usługi, którzy będą gotowi pojawić się u Ciebie od razu, bo Twoja firma znajduje się w pobliżu.

Proces pozycjonowania lokalnego jest mniej złożony

Jeśli chcesz pozycjonować swoją stronę internetową na lokalne zapytania i w ten sposób pozyskiwać nowych klientów, strategia SEO będzie mniej złożona. Dotyczy to w szczególności tych miejsc, w których w danej branży konkurencja jest niewielka. To z kolei przekłada się na niższe koszty potrzebne by uzyskać zadowalające wyniki.

Jak działa pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne, tak jak szerokie, ma na celu zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Jest sprawdzonym sposobem na wypromowanie swojej działalności w okolicy poprzez stosowanie fraz kluczowych odnoszących się do zapytań lokalnych. Działa na kilku płaszczyznach i wymaga stworzenia konkretnej strategii, którą zrealizuje cały zespół SEO.

Czym są lokalne wyniki pozycjonowania?

Wyszukiwanie lokalne różni się od klasycznego. Lokalne wyniki wyszukiwania osiąga się poprzez wpisanie konkretnej frazy, np. „kwiaciarnia” i umieszczenie nazwy miasta, dzielnicy lub województwa. Google reaguje na to wyświetlając na pierwszych pozycjach dobrze zaprojektowane, zoptymalizowane strony należące do firm, które znajdują się w tej lokalizacji. Ponadto wyświetla mapy Google, przedstawiające, gdzie znajdują się te przedsiębiorstwa.

Czym jest 3-pak Google?

Tu warto się skupić na tak zwanym 3-paku Google lub też pakiecie lokalnym. Pod mapą wyświetlają się trzy wyniki z nazwami i lokalizacjami firm oraz ich oceną w skali pięciu gwiazdek. To znakomity sposób na pozyskanie nowych klientów zarówno dla małych, jak i dużych przedsiębiorstw. Trójpak przedstawia wyniki zawarte w usłudze Google Moja Firma. Jeśli jeszcze o niej nie słyszałeś, warto się tym zagadnieniem zainteresować. Możesz dzięki niej stworzyć wizytówkę Google Moja Firma, a następnie uzupełnić w niej takie informacje jak fizyczny adres, godziny otwarcia (to szczególnie istotna informacja dla użytkowników), dane kontaktowe (takie jak adres e-mail czy numer telefonu) i kategorie działalności. Po uzupełnieniu swoich danych warto też zwrócić uwagę na to, czy Twoja wizytówka Google Moja Firma jest zgodna z innymi wizytówkami w Internecie, ponieważ usługa ocenia także spójność.

Google Moja Firma wiąże się jednoznacznie z pozycjonowaniem lokalnym. Dzięki niej Twój wynik pojawi się na Mapie Google, jeśli uda Ci się zdobyć pozytywne opinie i zadbać o lokalne SEO. Usługa jest bezpłatna. Możesz też zdobyć pozycję w 3-paku Google poprzez wykupienie płatnej reklamy PPC (pay per click).

Jak działa personalizacja wyników wyszukiwania w pozycjonowaniu lokalnym?

Co ważne, lokalne pozycjonowanie stron wykorzystuje też wiedzę Google na temat lokalizacji użytkowników. Wyszukiwarka Google wykorzystuje funkcję geolokalizacji, ale też sprawdza, które miejsca użytkownicy oznaczają etykietą w Mapach Google, jaka jest dotychczasowa historia lokalizacji i aktywność w usługach, jaki jest adres IP połączenia internetowego czy nawet to, jaki adres domowy internauci ustawiają w aplikacji Google Home.

To sprawia, że wyniki wyszukiwania, które wyświetlają się na frazę np. „hydraulik” bez podania miasta inne wyniki wyświetlą się użytkownikowi w Poznaniu, a inne w Gdańsku. Nawet kiedy użytkownik nie określi, gdzie szuka danych usług, Google zaproponuje mu wyniki związane z jego lokalizacją. Dzięki temu działania SEO lokalnego są jeszcze bardziej skuteczne.

Dzielnice, miasta, regiony w pozycjonowaniu lokalnym

SEO lokalne może przyjąć różne formy. Najczęściej w ramach pozycjonowania lokalnego uwzględnia się miasta. Jeśli jednak świadczysz usługi, które wiążą się z konkretną dzielnicą lub działasz w dużym mieście, możesz postawić na pozycjonowanie w konkretnych dzielnicach. Dotyczy to w szczególności Warszawy, ale też innych miast wojewódzkich. Inną możliwością jest pozycjonowanie regionalne, które w niektórych branżach sprawdza się znakomicie. Jeśli dojeżdżasz do klientów w obrębie całego województwa, możesz pozycjonować się właśnie na nie.

Czym się różni pozycjonowanie lokalne od szerokiego?

Pozycjonowanie strony na lokalne wyniki wyszukiwania ma za zadanie przyciągnąć klientów z konkretnego miejsca, czyli dzielnicy, miasta lub województwa. Inne zadanie ma pozycjonowanie szerokie. W tym wypadku celem jest wysoka pozycja w wynikach organicznych dla całego kraju lub nawet świata. Sprawdzi się lepiej wtedy, gdy Twoje usługi nie są związane z konkretną lokalizacją, czyli prowadzisz sprzedaż wysyłkową, świadczysz usługi on-line lub dojeżdżasz do klientów w całej Polsce. Jeśli jednak Twój profil działalności wymaga obecności w danym miejscu, lepszym wyborem będzie lokalne SEO.

Dla kogo pozycjonowanie lokalne będzie skuteczne?

Starania o dobrą widoczność serwisu w lokalnych wynikach wyszukiwania sprawdza się znakomicie w przypadku zróżnicowanych usług. Przede wszystkim jest dobrym wyborem dla firm, które prowadzą jedynie sprzedaż stacjonarną lub działają w konkretnym punkcie usługowym. Sprawdzi się także w przypadku przedsiębiorców, którzy dojeżdżają do klientów, ale tylko w określonej okolicy. Krótko mówiąc, to rozwiązanie dla osób, których działalność jest ściśle związana z danym miejscem.

W takiej sytuacji może pojawić się pytanie, co robić, gdy firma działa w dwóch miastach. Wtedy tworzy się osobne podstrony sprzedażowe na oba miasta. Można to przedstawić na przykładzie:

  • twoja-strona.pl/usluga-krakow
  • twoja-strona.pl/usluga-wieliczka

W takiej sytuacji lokalne pozycjonowanie nadal jest bardzo skutecznym sposobem na docieranie do nowych użytkowników, którzy mogą stać się klientami.

W jakich branżach sprawdzi się pozycjonowanie lokalne?

Lokalne SEO to najlepszy wybór dla branż, w których kluczowy jest sukces na rynku lokalnym, a charakter działalności nie wymaga lub nie pozwala na przemieszczanie się. Mogą to być świetny wybór dla:

  • lokali gastronomicznych
  • sklepów stacjonarnych
  • warsztatów samochodowych
  • prywatnych przychodni, w tym specjalistycznych oraz gabinetów dentystycznych
  • firm budowlanych, remontowych i naprawczych
  • siłowni i innych obiektów sportowych
  • branży beauty (salonów kosmetycznych, fryzjerów, gabinetów medycyny estetycznej etc.)
  • kwiaciarni
  • firm świadczących usługi specjalistyczne

i wielu innych, w których lokalizacja odgrywa ważną rolę.

Czego potrzebuję do pozycjonowania lokalnego?

Pierwszym, co ma kluczowe znaczenie dla pozycjonowania lokalnego, jest Twoja strona internetowa. Powinna być całkowicie zoptymalizowana pod kątem SEO w aspekcie technicznym. Google bierze pod uwagę prędkość ładowania witryny, adresy URL, a nawet to, czy zdjęcia są podpisane. Dla ułatwienia warto uzupełnić dane strukturalne. Zadaniem danych strukturalnych jest wyjaśnienie wyszukiwarce zawartości witryny. Mogą to być dane takie jak adres firmy, godziny otwarcia, numer telefonu czy profile w mediach społecznościowych. Drugim aspektem są treści. To strona główna, podstrony sprzedażowe, blog, aktualności i inne wpisy, które muszą znaleźć się na stronie. W treściach umieszcza się słowa kluczowe tak, by prezentowały się naturalnie. Audyt, który przeprowadza dział SEO, pozwala określić, jakie słowa są ważne przy pozycjonowaniu na konkretne frazy lokalne.

Działania SEO uzupełnia się o kampanię poza Twoją stroną internetową. To też treści w formie artykułów sponsorowanych, które za opłatą umieszcza się na stronach lokalnych gazet i serwisów informacyjnych. Nie tylko pozwalają dotrzeć z informacją o firmie dalej, ale też wpływają na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie pod kątem lokalnym warto rozpocząć od wspomnianego wcześniej założenia profilu w usłudze Google Moja Firma. Zadbaj też o otrzymywanie pozytywnych opinii od klientów. Duża liczba negatywnych ocen może zdecydowanie niekorzystnie wpłynąć na efekty całej kampanii.

Wizytówki NAP a pozycjonowanie lokalne

Jeszcze jednym sposobem na zdobycie wysokiej pozycji dla firm działających lokalnie są wizytówki NAP. Ich nazwa to skrót od name, adress, phone number. Uzupełnia się ją też innymi danymi kontaktowymi czy adresem strony internetowej. Podstawową wizytówką NAP będzie Mapa Google, ale jest ich więcej. To na przykład strony takie jak targeo.pl, panoramafirm.pl, zumi.pl czy baza-firm.com.pl. To mogą być też dane zawarte na oficjalnych stronach związanych z danym miastem czy regionem (zwłaszcza w przypadku miejscowości o charakterze turystycznym). Ich działanie ma dwa wymiary. Z jednej strony potwierdzają wiarygodność marki w oczach użytkowników, z drugiej – sprawiają, że strona jest lepiej widoczna.

Co ma wpływ na wyniki pozycjonowania lokalnego?

Na to, jak skuteczne będzie pozycjonowanie lokalne, ma wpływ kilka czynników.

Optymalizacja landing page na lokalne wyniki wyszukiwania

Kluczowym czynnikiem jest budowa odpowiedniej landing page. Tego typu strony osiągają lepsze współczynniki konwersji niż tradycyjne witryny. Elementy na niej zawarte skoncentrowane są na tym, by w zwięzły sposób zachęcić odwiedzającego do skorzystania z konkretnej usługi lub zakupu danego produktu. Landing page musi zostać zoptymalizowana na odpowiedni keyword połączony z nazwą miasta, dzielnicy lub województwa, w zależności od tego, jaką formę local SEO chcesz wybrać. Przyjmuje się, że jeśli firma działa w kilku lokalizacjach, na każdą należy utworzyć osobną landing page.

Linkowanie

Następna istotna kwestia to linkowanie. Algorytm bardziej docenia strony, do których prowadzą linki zewnętrzne. Mogą one być zawarte w wizytówce Google Moja Firma, ale także innych wizytówkach NAP, które wcześniej wskazaliśmy. Ponadto dobrze sprawdzają się lokalne serwisy informacyjne, na których można zamieszczać artykuły sponsorowane.

Wizytówka GMB – Google Moja Firma

Duże znaczenie dla sukcesu w lokalnym pozycjonowaniu ma wizytówka Google Moja Firma. Dzięki niej przedsiębiorstwo będzie wyświetlać się w mapach Google i ma szanse dostać się do 3-paku Google. Wizytówka powinna zawierać wszystkie niezbędne informacje, przede wszystkim dane kontaktowe. W przypadku wizytówki także stosuje się optymalizację i dokładnie dobiera się zawarte na niej kategorie. Znaczenie mają też atrybuty, które pozwolą dowiedzieć się więcej o Twojej działalności, na przykład to, czy w Twojej restauracji jest WiFi, ale również unikalny opis firmy czy nawet katalog produktów. Warto zapoznać się z możliwościami tej usługi, by wykorzystać jej potencjał.

Opinie lokalnych przewodników

Google Maps oferuje także program Lokalnych Przewodników. To społeczność stworzona dla osób, które chętnie wprowadzają zmiany w informacje na temat zróżnicowanych miejsc w mapach Google. Mogą to być na przykład korekty godzin otwarcia, dodawanie nowych informacji czy wystawianie opinii. Po osiągnięciu odpowiedniego progu punktowego zyskują status lokalnego przewodnika. Zdobyte punkty często mogą wymieniać na nagrody. Ich opinie mają dla Google duże znaczenie. Z tego powodu warto zatroszczyć się o lokalnych przewodników, choć nie można bezpośrednio wpłynąć na to, jaką ocenę wystawią firmie. Można na przykład umieścić plakietki, by mogli sprawnie zapoznać się z informacjami, o które Google pyta, jak dostęp do WiFi czy udogodnienia dla niepełnosprawnych. Lokalni przewodnicy dostają dużo punktów za dodawanie zdjęć do opisów, dlatego warto zadbać o aranżację przestrzeni, by byli bardziej skłonni zrobić zdjęcie.

Poprawna technicznie strona

W local SEO znaczenie mają także inne parametry związane z optymalizacją. Jest ich wiele i składają się na przejrzystość witryny zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarki. Trudno o samodzielne zastosowanie się do wszystkich wytycznych, dlatego optymalizację strony najlepiej jest powierzyć specjalistom. To kwestie takie jak:

  • brak błędów
  • certyfikat SSL
  • przejrzysta architektura strony
  • przyjazne adresy URL
  • zoptymalizowany plik robots.txt

i wiele innych czynników, wpływających na to, czy boty odbiorą stronę jako prawidłowo zbudowaną.

Szybkość strony Core Web Vitals

Core Web Vitals to zestaw trzech czynników, które Google bierze pod uwagę podczas oceny witryn. To w praktyce ocena tego, jak radzi sobie strona. Wśród nich znajduje się dwa pomiary szybkości strony. Pierwszy to szybkość ładowania największego obiektu, który znajduje się na stronie w obszarze widocznym od razu po wejściu na nią. Ma to ogromne znaczenie dla UX (User Experience), czyli tego, jak użytkownik odbiera treści. Czas potrzebny na załadowanie największego obiektu, czyli treści lub grafiki, nie powinien przekraczać 2,5 sekundy. Następny element to czas, który mija od kliknięcia przez użytkownika jakiegoś linku lub odnośnika na Twojej stronie do jej reakcji na ten ruch. Maksymalne opóźnienie wynosi 100 milisekund.

Wewnętrzne linkowanie

Na pozycjonowanie lokalne, podobnie jak na pozycjonowanie szerokie, wpływa linkowanie wewnętrzne. Dla wyszukiwarki kluczowe jest linkowanie zewnętrzne, jednak obecność odnośników w obrębie witryny także ma znaczenie. Mogą to być na przykład linki prowadzące z bloga do poszczególnych usług. Jest to element architektury informacji, dlatego warto zawczasu przygotować plan, jak ma wyglądać nawigacja w obrębie podstron.

Pozycjonowanie lokalne – cennik

Tak jak inne działania związane z SEO, pozycjonowanie lokalne nie ma odgórnie ustalonego cennika. Trudno jednoznacznie określić koszty, jakie będą się wiązały ze stworzeniem i zrealizowaniem strategii. Jest tu zbyt wiele zmiennych: branża, konkurencja, uwarunkowania na rynku lokalnym, zasięg i cele kampanii czy wielkość miasta. Jeśli interesuje Cię, ile będzie kosztować optymalizacja strony internetowej na potrzeby SEO lokalnego, skontaktuj się z nami, by poznać szacunkowe kwoty.

Dla jakich miast oferujemy pozycjonowanie lokalne?

 


    Interesuje mnie


    Imię


    Telefon


    Treść wiadomości


    Adres e-mail

    Zapoznałem się i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z polityką prywatności
    Zaakceptuj zgodę na wykorzystanie ciasteczek
    aby wysłać zapytanie
     
    Spokojnie, nie wysyłamy spamu i nie
    dzwonimy o 6 rano.


      Interesuje mnie


      Imię


      Telefon


      Nazwa


      Adres e-mail

      Zapoznałem się i wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z polityką prywatności
      Zaakceptuj zgodę na wykorzystanie ciasteczek
      aby wysłać zapytanie
      Spokojnie, nie wysyłąmy spamu i nie
      dzwonimy o 6 rano.