Optymalizacja SEO


Szybko i sprawnie


Zadbaj o swój wizerunek w internecie


Zapytaj o ofertę

Na czym polega optymalizacja SEO strony internetowej?

Podstawą skutecznego pozycjonowania stron internetowych jest SEO, czyli optymalizacja strony internetowej. To wyjątkowo złożony proces, który obejmuje rozmaite kwestie związane z tworzeniem treści, a także technicznymi aspektami samej witryny. Chociaż jest tak istotny, wiele osób w ogóle nie zdaje sobie sprawy z tego, czym właściwie jest oraz na co ma wpływ. Wyjaśniamy, na czym polega optymalizacja strony!

Co to jest optymalizacja SEO?

Search Engine Optimization (SEO), czyli optymalizacja stron internetowych to szereg działań związanych z wprowadzaniem odpowiednich zmian w kodzie źródłowym witryny, w celu dostosowania jej do wytycznych wyszukiwarki. Dzięki nim strona jest poprawnie skonstruowana, działa bez zakłóceń oraz jest właściwie indeksowana przez roboty Google.

Działania w ramach optymalizacji stron internetowych rozróżnia się na dwie kategorie: związane z dostosowaniem Contentu, w tym treści, a także kwestiami technicznymi. Odpowiednio je realizując można sprawić, że witryna będzie lepiej oceniana przez algorytmy i zacznie zyskiwać wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania (SERP – Search Engine Results Page).

Dlaczego optymalizacja strony internetowej jest tak ważna?

Proces optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych jest niezwykle ważny, ponieważ ma ogromny wpływ na widoczność i pozycjonowanie strony w Sieci. Jeśli prawidłowo się go zaplanuje i przeprowadzi, zwiększa się szansę, że potencjalni odbiorcy/klienci łatwiej trafią na witrynę po wpisaniu w wyszukiwarkę określonych fraz. Bez optymalizacji po prostu nie da się dobrze jej wypozycjonować.

Dzięki optymalizacji stron WWW można:

  • zwiększyć widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • podnieść liczbę organicznych odwiedzin,
  • rozszerzyć grupę odbiorców,
  • zyskać większą rozpoznawalność,
  • zbudować dobry wizerunek marki,
  • wyróżnić się spośród konkurencji.

Wszystkie wymieniowe powyżej korzyści w efekcie prowadzą do jednego – większych zysków i rozwoju firmy w sieci. Nie ma zresztą sensu inwestować w stworzenie i utrzymanie witryny, jeśli nie będzie spełniać swojego zadania.

Wszystkie wymieniowe powyżej korzyści w efekcie prowadzą do jednego – większych zysków i rozwoju firmy w sieci. Nie ma zresztą sensu inwestować w stworzenie i utrzymanie witryny, jeśli nie będzie spełniać swojego zadania.

Czym się różni optymalizacja od pozycjonowania?

Powszechnie mówi się o pozycjonowaniu stron, stosując to pojęcie zamiennie z określeniem SEO. W rzeczywistości nie są to jednak tożsame terminy. Pozycjonowanie jest o wiele szerszym zagadnieniem, ponieważ odnosi się do osobnej gałęzi marketingu internetowego (search engine marketing). Obejmuje działania on site SEO (związane z modyfikacją samej witryny), a także off site SEO (działania poza stroną, m.in. link-building). Proces optymalizacji strony internetowej jest więc jedynie jednym z elementów rozbudowanego procesu pozycjonowania.


Co obejmuje optymalizacja strony pod SEO?

SEO jest ciągłym procesem polegającym na poznawaniu stale zmieniających się wytycznych Google. Od niego w dużej mierze zależy skuteczność pozycjonowania witryny. Obejmuje szereg działań w obrębie strony, powiązanych zarówno z jej zawartością, jak i formą, funkcjonalnością oraz innymi zagadnieniami stricte związanymi z przystosowaniem kodu strony.

Tak jak już wspomnieliśmy o tym wcześniej, w ramach optymalizacji stron WWW mieści się:

Optymalizacja SEO
optymalizacja contentu, w tym treści,
Optymalizacja SEO
optymalizacja techniczna.

Oznacza to, że tworząc witrynę trzeba dbać o to, by była prawidłowo zbudowana, wolna od błędów technicznych, a do tego wypełniona wartościowymi treściami. Musi być przystosowana nie tylko do wymogów algorytmów Google, ale też intencji i oczekiwań użytkowników. Co jednak zalicza się do najważniejszych elementów optymalizacji SEO?

Treści na stronie

Znaczenie treści publikowanych na stronach rośnie w miarę rozwoju technologii NLP oraz rozumienia języka naturalnego. Algorytmy Google są w stanie drobiazgowo analizować teksty i ich semantykę na witrynie, najlepiej oceniając te, które są unikalne, merytoryczne, rozbudowane oraz oryginalne.

W optymalizacji tekstów pod SEO ogromne znaczenie ma odpowiednie stosowanie słów kluczowych. Są to frazy wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników, którzy są potencjalnymi odbiorcami danej strony (przydatna jest analiza aktualnych treści w top10 na daną frazę kluczową). Należy w naturalny, umiarkowany sposób umieścić je w treści, tak by nie utrudniały lektury.

Teksty muszą też mieć jasną strukturę – powinny posiadać nagłówki (oznaczane jako H1, H2, H3 itd.). Aby były bardziej przyjazne w odbiorze, warto stosować w nich punktory i wyliczenia. Dobrze jest podzielić je na więcej akapitów, które ułatwiają czytanie.

Znaczniki META TITLE i META DESCRIPTION

Optymalizacja znaczników meta danych jest szczególnie brana pod uwagę przez algorytmy Google. Między innymi to właśnie dzięki nim są one w stanie zrozumieć, jakie treści przekazuje dana strona oraz oceniają, czy są wartościowe dla odbiorców.

META TITLE to tytuł strony, niewidoczny dla użytkownika przeglądającego stronę – wyświetla się jedynie w wynikach wyszukiwania. Zajmuje max. 600 pikseli (ok. 50 znaków), ale mimo to dobrze jest umieścić w nim przynajmniej jedno słowo kluczowe. Zbyt długi tytuł nie ma negatywnego wpływu na pozycjonowanie, ale jeśli nie będzie wyświetlał się w całości, będzie nieczytelny dla odbiorców. Tworząc go warto zadbać o to, by dobrze przedstawiał treść strony, był unikalny oraz zachęcał do działania.

META DESCRIPTION to opis umieszczany pod tytułem, również wyświetlający się w SERP. Powinien zajmować max. 990 pikseli (ok. 155 znaków). Należy w nim krótko opisać, co znajduje się na danej stronie i zachęcić odbiorcę do jej wyświetlenia. W nim również warto umieścić kilka słów kluczowych. W 2009 roku Google ogłosiło, że MD nie jest uwzględniane przez algorytmy. Mimo to, warto zwrócić na nie uwagę – może mieć pozytywny wpływ na CTR strony, co z kolei ma już wpływ na pozycjonowanie.

Adresy URL

Optymalizując stronę internetową trzeba zadbać o przyjazne adresy URL. Należy zmienić je z ciągu losowych liter i znaków na prosty, czytelny zapis odzwierciedlający zawartość danej witryny (oraz jej podstron). Jest to pomocne nie tylko dla użytkownika, który dzięki temu łatwiej będzie poruszać się na witrynie, ale też ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie – algorytmy Google analizują słowa umieszczone w odnośnikach URL, dlatego dobrze jest umieścić w nich słowa kluczowe. Adresy powinny mieć długość do 115 znaków (dłuższe mogą nie zostać zaindeksowane) oraz należy stosować w nich odpowiednie separatory, czyli myślniki ("-") zamiast podkreślników ("_"). Nie należy umieszczać w nich znaków specjalnych ani polskich znaków diakrytycznych. Muszą być też unikalne – w sytuacji, gdy do jednej podstrony kieruje kilka linków, należy zastosować przekierowanie 301.

Grafiki

Przeprowadzając optymalizację strony trzeba zwrócić uwagę nie tylko na treści tekstowe, ale też powinno się skupić na optymalizacji grafik. Udostępnione zdjęcia i inne ilustracje muszą przede wszystkim być unikalne – trzeba mieć do nich prawa autorskie. Do tego powinny mieć odpowiednią rozdzielczość, czytelną nazwę (odnoszącą się do zawartości) oraz opis Title i ALT. Atrybut ten to treść, która wyświetla się w miejscu grafiki w przypadku problemów z ładowaniem się strony (jest też przydatna dla osób niewidomych/niedowidzących). Opis alternatywny powinien dokładnie wyjaśnić, co znajduje się na grafice, najlepiej z zastosowaniem fraz kluczowych. Dzięki temu algorytmy Google mogą łatwiej zrozumieć, co przedstawia. Ma to wpływ na pozycję w wyszukiwarce, a także sprawia, że daną ilustrację można łatwiej znaleźć w sekcji "Grafika" (potencjalni odbiorcy jak najbardziej mogą trafić na stronę także w ten sposób). Znaczenie mają także metadane grafiki – EXIF oraz IPTC, dlatego dobrze jest je uzupełnić.

Architektura strony i linkowanie wewnętrzne

Witryna musi być skonstruowana w taki sposób, by umożliwiała jak najłatwiejszą nawigację. Dzięki temu użytkownicy mogą swobodnie zapoznawać się z jej treścią, a roboty Google poprawnie zaindeksują wszystkie podstrony. Bardzo ważne jest odpowiednie linkowanie wewnętrzne oraz przejrzyste menu. Odnośniki powinny mieć formę hiperłączy, a także powinny prowadzić wyłącznie do prawidłowych witryn. Można umieścić je w treści, w stopce lub na blogu. Sprawdzając linki wewnętrzne należy usunąć wszystkie te, które prowadzą do pustych stron. Aby zaoszczędzić crawl budget robotów Google, w zależności od założonych celów strategii SEO z architektury należy wyłączyć zbędne strony, np. puste, zduplikowane albo regulaminy itp.

Szybkość ładowania strony

Zgodnie z zaleceniami Google, witryna powinna otwierać się mniej niż 3 sekundy. Z tego względu istotna jest optymalizacja strony pod kątem szybkości ładowania. Im dłużej użytkownik czeka na wyświetlenie się treści, tym łatwiej może się zirytować i zrezygnować z ich przeglądania. Aby usprawnić stronę, można np. przenieść ją na lepszy serwer, zmniejszyć ilość opublikowanych na niej treści graficznych, zmodyfikować kod CSS czy umożliwić przechowywanie danych w pamięci podręcznej.

Core Web Vitals

Core Web Vitals to czynniki rankingowe, które od maja 2021 roku są uznawane za kluczowe, ponieważ mają ogromny wpływ na komfort korzystania ze strony WWW. Zalicza się do nich:

cyfra-1

LCP (Largest Contentful Paint)

To czas, jaki jest potrzebny do załadowania największego elementu witryny widocznego zaraz po jej wyświetleniu. Powinien wynosić mniej niż 2,5 sekundy.
cyfra-2

FID (First Input Delay)

To czas, po którym strona zaczyna reagować na akcje użytkownika. Im jest mniejszy, tym lepiej – maksymalnie może wynosić 100 milisekund
cyfra-3

CLS (Cumulative Layout Shift)

To wskaźnik nieoczekiwanych przesunięć layotu strony podczas ładowania. Nie powinien przekraczać wartości 0,1.

Wyniki Core Web Vitals można sprawdzić za pomocą narzędzia PageSpeed Insights.

Mobilność/ responsywność

Badania statystyczne jasno wykazują, że coraz więcej użytkowników przegląda Internet na urządzeniach mobilnych. Algorytmy Google zwracają przez to uwagę na to, czy strona jest przystosowana do wyświetlania na mniejszym ekranie. Rozwiązaniem jest stworzenie responsywnej witryny (automatycznie dostosowującej się do metody przeglądania) lub przygotowanie dodatkowej, mobilnej wersji strony (dedykowanej na smartfony i tablety). Pierwsza opcja jest lepsza w kontekście pozycjonowania – trzeba jednak zadbać o odpowiedni układ wszystkich elementów oraz optymalną ilość wyświetlanych treści.

Indeksacja

Nowa strona internetowa przez jakiś czas jest w zasadzie niewidoczna – musi najpierw zostać zaindeksowana przez roboty Google. Jeśli jednak nie są w stanie znaleźć jej poprzez linki zewnętrzne, można długo czekać na to, aż witryna zacznie pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Najlepiej jest zgłosić ją poprzez Google Search Console – darmową platformę internetową dla administratorów stron.

Pozostałe kwestie techniczne

Optymalizacja strony internetowej to oczywiście znacznie więcej, niż opisane powyżej zagadnienia. Szczególnie skomplikowane są pozostałe kwestie techniczne. Do zadań stojących przed specjalistami zajmującymi się techniczną optymalizacją on page SEO zalicza się także m.in.:

  • dostosowanie strony do standardów W3C,
  • oddzielenie warstwy logicznej struktury dokumentu od warstwy jego prezentacji,
  • naprawa błędów technicznych (np. uszkodzonych linków albo powielonych treści, przez przekierowanie 301, czyli przeniesienie na stałe pod inny adres URL),
  • tworzenie mapy strony (dzięki której możliwa jest łatwiejsza, szybsza indeksacja strony),
  • zwiększanie bezpieczeństwa witryny (m.in. instalacja odpowiednich protokołów SSL).

Jak widać, pozycja w wyszukiwarkach internetowych jest zależna od wielu czynników. Z tego właśnie względu optymalizacja stron WWW jest tak zaawansowanym i długotrwałym procesem. Warto jednak poświęcić mu czas, ponieważ pomaga łatwiej trafić do potencjalnych klientów.

Ile może trwać optymalizacja?

Trudno jest określić, ile może trwać optymalizacja. Czas realizacji całej procedury jest ściśle uzależniony od wielkości i historii strony i jej aktualnego stanu. Ogromne znaczenie mają jednak też m.in. branża, konkurencja czy preferowane słowa kluczowe. Wielu klientów ma nadzieję na szybkie efekty, ale trzeba wziąć pod uwagę to, że nawet jeśli agencja SEO będzie sprawnie działać, trzeba jeszcze zaczekać na wyniki wprowadzonych zmian i usprawnień. Z tego względu należy uzbroić się w cierpliwość i nastawić się na minimum 1-3 miesięcy prac.

Czy jest możliwość sprawdzenia czy moja strona jest zoptymalizowana pod SEO?

Za pomocą wspomnianego wcześniej Google Search Console każdy właściciel witryny może sprawdzić jej pozycję w wyszukiwarce Google, a także dowiedzieć się, co zrobić, by poprawić jej widoczność. Cenne informacje dostarczy również Google Analytics. Zawsze warto też skorzystać z zewnętrznych aplikacji, takich jak np. Ahrefs, Screaming Frog czy Site Bulb. Najlepiej jest jednak zwrócić się do profesjonalnej firmy, która wykona zaawansowany audyt SEO oraz przygotuje szczegółowy raport, wskazując wszystkie błędy, niedociągnięcia oraz kwestie wymagające usprawnienia.

Dlaczego nie warto optymalizować strony na własną rękę?

Wielu osobom pozornie wydaje się, że SEO i pozycjonowanie stron wcale nie są tak skomplikowane – w Sieci można przecież znaleźć sporo poradników na ten temat, darmowych narzędzi itp. W rzeczywistości nie warto decydować się na samodzielne eksperymenty. W ich wyniku można przypadkiem:

  • uszkodzić stronę,
  • pogorszyć widoczność witryny,
  • stracić sporo pieniędzy na drogie narzędzia,
  • stracić sporo czasu na wdrażanie zmian, które nic nie zmienią.

Optymalizację strony internetowej najrozsądniej jest zostawić doświadczonym specjalistom, którzy od lat się nią zajmują, posiadają odpowiednią wiedzę, są na bieżąco ze wszystkimi zmianami w algorytmach, korzystają z profesjonalnego oprogramowania itp. Paradoksalnie, droższe na początku rozwiązanie w ogólnym rozrachunku okazuje się o wiele bardziej opłacalne.

 


    Interesuje mnie


    Imię


    Telefon


    Treść wiadomości


    Adres e-mail

     
    Spokojnie, nie wysyłamy spamu i nie
    dzwonimy o 6 rano.


      Interesuje mnie


      Imię


      Telefon


      Nazwa


      Adres e-mail

      Spokojnie, nie wysyłamy spamu i nie
      dzwonimy o 6 rano.