Biznesy związane z urodą rozwijają się w bardzo szybkim tempie. Trzeba jednak wiedzieć, że branża beauty jest bardzo konkurencyjna i tylko kilka procent firm kosmetycznych może liczyć na prawdziwy sukces. Co zrobić, żeby się wyróżnić? Podstawa to przemyślany marketing salonu kosmetycznego. Jak go prowadzić, aby zdobyć nowych klientów, a jednocześnie raz po raz zachęcać stałych klientów, aby powracali? Oto najważniejsze zasady, o których powinieneś pamiętać, jeśli działasz w branży kosmetycznej.
Wypromować salon kosmetyczny nie jest tak prosto, jak mogłoby się wydawać. Podobnie jak Ty, tak i Twoja konkurencja chce przyciągnąć klientów. Dlatego w marketing salonu kosmetycznego trzeba się mocno zaangażować. Potrzeba też czasu, pieniędzy, chęci, wiedzy i determinacji. Przy okazji w branży kosmetycznej przydaje się także… szczęście.
Do wyboru masz szeroką gamę sposobów, na jakie możesz prowadzić działania marketingowe.
Podstawa to przejrzysta i zachęcająca strona internetowa. W dalszej kolejności można pomyśleć np. o reklamie Google Ads albo o dobrze skrojonej kampanii SEO. Te rozwiązania przydają się nawet, jeśli chodzi o promocję salonu kosmetycznego działającego na bardzo niewielką skalę, lokalnie. Zanim jednak zaczniesz snuć konkretne plany rozwoju w internecie i dobierać frazy kluczowe, zadbaj o podstawy: opracuj fundamenty swojej oferty.
Jeśli marketing salonu kosmetycznego ma przynieść efekty, zacznij od określenia rynku docelowego. Co to takiego?
Każdy biznes, niezależnie jak duży, ma swój rynek docelowy, czyli grupę ludzi, którzy mają określone potrzeby. To do nich konkretnie firma kieruje swoje produkty lub usługi.
Większość salonów kosmetycznych ma podobną kluczową grupę docelową. Są to kobiety w wieku od 25 do 45 lat. To one najczęściej korzystają z usług z branży beauty. Oczywiście Twój salon może kierować ofertę do innej grupy – np. młodych mam, pań po 60. roku życia czy do mężczyzn. Trzeba to jednak precyzyjnie określić. Bo to do konkretnego klienta powinny być zaadresowane wszystkie komunikaty marketingowe. Chodzi przy tym również o jak najlepsze dopasowanie zakresu oferty do jego potrzeb.
Kiedy już zidentyfikujesz swój rynek docelowy, możesz zacząć tworzyć idealną ofertę dla swojego salonu. To ona jest pierwszą rzeczą, którą klienci widzą, gdy odwiedzają stronę internetową firmy. Jeśli będzie dobrze przygotowana, potencjalni klienci z Twojej grupy docelowej zainteresują się nią. Zachęci ich do zarezerwowania wizyty u Ciebie.
Jak powinna wyglądać? Przyjrzyj się stronom innych salonów w okolicy, aby zobaczyć, co oferują. Postaraj się przygotować na tej podstawie propozycję, która wyróżnia się na tle innych.
Pamiętaj! Oferta, która jest zbyt ogólna, nie będzie w stanie przyciągnąć klientów i wyróżnić Twojego salonu kosmetycznego. Zadbaj o to, aby lista usług była przejrzysta i aby poszczególne zabiegi można było łatwo łączyć ze sobą w pakiety. Postaw także na precyzyjny opis każdego punktu w ofercie – unaocznij klientom, co mogą od Ciebie otrzymać. Potem możesz przejść do planowania, jak ma wyglądać marketing salonu kosmetycznego. Jego podstawę powinny w dzisiejszych czasach stanowić działania online.
Dlaczego warto postawić na marketing internetowy w branży beauty? Ponieważ:
Myślisz, że marketing internetowy jest tylko dla firm, które prowadzą salony kosmetyczne w wielu lokalizacjach i działają na szeroką skalę? Nic bardziej mylnego! Nawet jeśli masz niewielki gabinet, który świadczy usługi klientom z ograniczonego obszaru, zainwestuj w widoczność strony firmowej w sieci.
Powód jest prosty: Twoi potencjalni klienci także korzystają z internetu i mogą Cię znaleźć za pośrednictwem wyszukiwarki Google, sieci reklamowej czy mediów społecznościowych. To źródło, dzięki któremu Twoja oferta zostanie zauważona przez zupełnie nowe osoby!
Obawiasz się wysokich kosztów? Wcale nie muszą takie być! W internecie możesz w pełni kontrolować budżet przeznaczany na płatną reklamę salonu kosmetycznego, a także regulować budżet wydawany na pozycjonowanie. Twoja strona www może być stopniowo, krok po kroku, dostosowywana do wymogów SEO – tak, aby była coraz łatwiej wyszukiwana przez klientów. Skalę wydatków ustalisz wspólnie z agencją, która będzie Cię obsługiwać.
Ruch organiczny na stronie, liczba wyświetleń Twojej strony w wyszukiwarce na daną frazę kluczową i jej pozycja w Google, liczba kliknięć w link odsyłający do Twojego salonu, ilość pozytywnych opinii o Twoich usługach, współczynnik konwersji i wiele innych parametrów możesz łatwo mierzyć sam albo przy pomocy agencji interaktywnej.
Zobacz więc, jak możesz pozyskiwać w internecie potencjalnych klientów.
Strona jest często pierwszym miejscem zetknięcia potencjalnych klientów z salonem kosmetycznym. Jeśli wygląda na “zagraconą”, źle zorganizowaną lub przestarzałą albo wolno się ładuje, odwiedzający prawdopodobnie opuszczą ją bez wykonania jakichkolwiek działań.
Właśnie dlatego warto zainwestować w stronę internetową, która jest “użyteczna”. Wybierając odpowiedni projekt strony internetowej salonu kosmetycznego, możesz zwiększyć swoje szanse na sukces i podnieść współczynnik konwersji. Oznacza to, że więcej osób:
W efekcie Twój portfel klientów się poszerzy.
Użyteczność w ogólnym ujęciu to “przyjazny charakter” strony internetowej. Wpływa na to wiele czynników, jak na przykład to, że serwis:
Te kwestie mają znaczenie także z punktu widzenia SEO. Dlatego że serwis spełniający powyższe wymagania jest lepiej oceniany przez roboty Google!
Salony piękności to biznesy oparte na usługach. W kontekście promocji w internecie stanowi to dużą przewagę nad firmami, które koncentrują się na sprzedaży samych produktów. To również spore wyzwanie dla prowadzących takie punkty.
Klienci chcą dzisiaj mieć możliwość szybkiego zbadania i porównania ofert różnych salonów. Odbywa się to przede wszystkim w internecie. Dlatego Twój gabinet kosmetyczny musi być tutaj widoczny. Tak, aby grupa potencjalnych klientów mogła go łatwo odnaleźć i przekonać się, że Twoja oferta jest bardziej atrakcyjna.
Widoczność w sieci pomoże Ci wybić się na tle konkurencji i skierować więcej ruchu na Twoją stronę.
Zbudowanie strony z uwzględnieniem zasad SEO daje:
Dla salonu kosmetycznego najlepiej sprawdzi się tzw. pozycjonowanie lokalne, a więc takie, które jest nakierowane na wspomnianą już lokalną społeczność. Świadczysz usługi stacjonarnie, więc… musisz się skoncentrować na przyciąganiu klienta, który będzie w stanie do Ciebie szybko przyjść lub dojechać.
Jak to zrobić? Działania SEO w przypadku salonu z branży beauty powinny być prowadzone przede wszystkim na lokalne słowa kluczowe. Znaczenie tego terminu jest bardzo proste: chodzi o frazy z nazwami miejscowości, dzielnic, województw, np. “salon kosmetyczny Warszawa” albo “kosmetyczka Łódź”. Może to być nie tylko miasto, w którym prowadzisz gabinet kosmetyczny, ale także okoliczne miasta czy miejscowości. Odpowiednio zastosowane słowa kluczowe czynią cuda!
Aby pozycjonować biznes w internecie, będziesz musiał znaleźć słowa i frazy, które są aktualnie wyszukiwane przez odbiorców docelowych poszukujących Twoich usług. Jak je wybrać? Tu będziesz prawdopodobnie potrzebował wsparcia agencji reklamowej.
Dlaczego skorzystanie z pomocy ekspertów może być konieczne? Ponieważ frazy kluczowe nie powinny być wybierane “na oko”. Muszą realnie odzwierciedlać zapytania wpisywane w Google przez Twoich klientów i… pomóc Ci się przebić przez konkurencję. Agencja wie, jak je dobrać, bo korzysta z zaawansowanych technologicznie narzędzi, a przy okazji dysponuje odpowiednim know-how.
Pamiętaj: najlepiej wybrać taką, która ma doświadczenie we współpracy z branżą beauty! Na start warto się umówić na bezpłatne konsultacje.
Aby klienci trafili na Twoją ofertę, musisz ją stworzyć z uwzględnieniem zasad SEO. Istotne jest między innymi, aby usługi były opisane:
Dlaczego ta ostatnia kwestia jest tak ważna? To proste: im bardziej widoczna jest Twoja strona, w tym podstrony ofertowe, tym większe prawdopodobieństwo, że zdobędziesz nowych klientów.
Odbywa się to poprzez włączenie do oferty odpowiednich słów kluczowych związanych z salonami kosmetycznymi. Te frazy kluczowe są używane do zdefiniowania Twojego salonu i tego, co oferujesz.
Nawet przy wdrożeniu podstawowych zasad SEO trudno jest osiągnąć czołowe miejsca w Google na własną rękę. Jeśli chcesz uplasować się wysoko w wyszukiwarce na docelowe słowa kluczowe i frazy, będziesz musiał zainwestować dużo czasu, pieniędzy i wysiłku. Aby zaoszczędzić sobie tego trudu, dobrym pomysłem będzie skorzystanie z usług agencji SEO. Wiedza i doświadczenie ekspertów sprawią, że podjęte działania marketingowe w tym zakresie będą skuteczne, a zarazem nie narażą Cię na zbędne koszty.
Jeśli jesteś właścicielem salonu kosmetycznego, masz możliwość stworzenia darmowej wizytówki Google. To proste narzędzie, które pozwala:
Wizytówka Google to naprawdę potężne i pożyteczne narzędzie, a przy tym… dostępne za darmo. Nie można go pominąć, planując marketing salonu kosmetycznego.
Przy pozyskiwaniu klientów może się również przydać wykupienie reklamy Google Ads. Chodzi zarówno o linki sponsorowane (wyświetlane w wynikach wyszukiwania), jak i te, które pojawiają się potencjalnym klientom podczas przeglądania internetu. Takie narzędzie reklamowe przyda się zwłaszcza, jeśli chcesz szybko poinformować o aktualnych promocjach i zwiększyć liczbę osób, które z nich skorzystają.
Pamiętaj: w przypadku reklamy można mówić o natychmiastowych efektach. Na rezultaty SEO poczekasz kilka miesięcy.
Ważną rolę w branży beauty odgrywają blogerzy i influencerzy. Czasami jedno polecenie usług, które oferuje Twój salon urody, może zastąpić kampanię Google Ads. Pamiętaj jednak, że napływ klientów dzięki influencerom, którzy polecą Cię w swoich social mediach, będzie jedynie przejściowy. Może zatem stanowić uzupełnienie innych działań, które zawiera Twój plan marketingowy salonu kosmetycznego.
Media społecznościowe to potężne narzędzie marketingowe, które można wykorzystać do promowania swojego salonu i przyciągania nowych klientów. Ważne jest, aby sięgnąć po wszystkie dostępne kanały mediów społecznościowych i stworzyć angażujący, wysokiej jakości feed. Taki, który podkreślał będzie wartości Twojego salonu.
Zaznaczając obecność w mediach społecznościowych, można dotrzeć do szerszej publiczności i zachęcić więcej klientów do rezerwacji. Im bardziej będziesz angażować swoją publiczność w social mediach, tym bardziej prawdopodobne jest, że będą Cię śledzić i odwiedzać Twój salon.
Istnieje wiele różnych kanałów mediów społecznościowych, które możesz wykorzystać do promowania swojego salonu. Najważniejsze jest, aby wybrać te, które są istotne dla Twojej firmy. Jeśli nie jesteś pewien, które wykorzystać, możesz przeprowadzić badania albo skonsultować to z agencją marketingową.
Facebook i Instagram to dwa kanały social media, na które warto zwrócić największą uwagę. Tu jest najwięcej Twoich potencjalnych klientów. Jak ich przyciągnąć? Poza działaniami “organicznymi”, takimi jak pisanie postów czy angażowanie się w dyskusje na grupach tematycznych, warto podjąć także działania reklamowe.
Zarówno na FB, jak i na Instagramie jest dostępny system “Ads”, który pozwala prezentować rozmaite komunikaty promocyjne. Najlepiej skorzystać z niego przy wsparciu dobrej agencji digital marketingowej. Specjaliści pomogą Ci w pełni wykorzystać potencjał reklamowy kanałów social media.
Materiały filmowe to potężne narzędzie, które można różnorodnie wykorzystać. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów zastosowania treści wideo jest stworzenie krótkich filmików pokazujących jak pracujesz albo jakie wartości wyznajesz.
Takie materiały są doskonałym sposobem, aby dać klientom możliwość spojrzenia “za kulisy” gabinetu i podejrzenia tego, co się tam dzieje. Pozwalają również na przedstawienie pracowników salonu kosmetycznego – tego, kim są i co robią.
Treści wideo mogą być wykorzystywane na wiele innych sposobów. Możesz zastosować video marketing do promocji swoich usług, a nawet stworzyć filmy instruktażowe, np. na temat technik depilacji czy tego, jak zastosować w domu peeling enzymatyczny.
Istnieje wiele sposobów, aby włączyć video content do swojej strategii marketingowej. Jest to bardzo wszechstronne narzędzie.
Zamieszczając filmiki o swoim salonie kosmetycznym, możesz sprawić, że stanie się on bliższy klientom. Pomoże to im utożsamić się z Twoją firmą. W efekcie bardziej prawdopodobne stanie się, że zarezerwują wizytę.
Opinie klientów są niezbędne dla każdego salonu, aby się rozwijał i odnosił sukcesy. Tobie pomogą określić, co klienci lubią w Twoim salonie i czego chcieliby więcej. Klientom opcja ta pozwoli dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi.
Istnieje wiele sposobów na zbieranie opinii klientów – np. poprzez wizytówkę Google, pod postami w social mediach, poprzez platformy zbierające opinie; możesz też gromadzić opinie poprzez specjalną wtyczkę na swojej własnej stronie. Pozytywne opinie i recenzje możesz wyświetlać na stronie salonu w widocznym miejscu, co znacznie pomoże w wypromowaniu Twojej oferty.
Marketing salonu kosmetycznego nie może też pomijać strefy “offline”, a więc tradycyjnych kanałów informowania o Twojej firmie. Na co się zdecydować? Pomyśl o:
Możesz pomyśleć o specjalnych zachętach mających przyciągnąć klientów do Twojego biznesu. Jest na to wiele różnych sposobów, w tym obniżone ceny, specjalne promocje lub konkursy.
Zachęty to prosty i niedrogi sposób na zwiększenie zainteresowania Twoim salonem. Jest to nieskomplikowane działanie, które nie kosztuje wiele, a pomoże zwiększyć przychody.
Do jego wdrożenia możesz wykorzystać zarówno social media, jak i kanały offline, np. wspomniane ulotki. Informacje o ciekawych promocjach szybko się rozejdą i pomogą Ci w niedługim czasie zwiększyć liczbę klientów. To może być element przypominania o Twojej firmie w słabszych okresach roku lub wręcz przeciwnie – pomoże Ci się wypromować w okolicach świąt czy Black Friday.
Jak widać, zakres działań, jakie można podjąć w marketingu dla branży beauty, jest bardzo szeroki. Pozycjonowanie, Google Ads, social media, influencer marketing, content marketing, wizytówka w Google, działania marketingowe offline itd. – długo by wymieniać. Pytanie więc: jak się w tym gąszczu nie pogubić? Najlepsze rozwiązanie to podjęcie współpracy ze specjalistami. Pomogą oni dobrać właściwe narzędzia promocji i zaplanować ich wdrożenie tak, aby przełożyło się to na przypływ klientów.
Dziękujemy za przesłanie formularza.
Przesłane dane pozwolą nam opracować strategię dedykowaną Twojej firmie. W ciągu 3 dni na adres e-mail podany w formularzy prześlemy przygotowaną estymację.