Pierwsze wrażenie zawsze jest ważne.
Tak samo, jeśli chodzi o twoją stronę internetową. Pierwszą rzeczą, jaką zobaczą Twoi klienci i Google, to Twój adres URL. Adresy URL to elementy składowe efektywnej hierarchii strony. Przekazują wartość poprzez Twoją domenę i kierują użytkowników do pożądanych miejsc. Wygląd adresów URL warto planować z wyprzedzeniem. Później adresy mogą być trudne do skorygowania i możesz skończyć z niekończącymi się pętlami przekierowań. Takich linków nie docenią ani roboty Google’a, ani użytkownicy odwiedzający Twoją stronę.
Właśnie dlatego, warto stosować poprawne adresy URL. Aby Twój adres URL był wartościowy i przyjazny użytkownikowi, musi być użyteczny i zaplanowany zgodnie z zasadami SEO (pozycjonowania stron).
Nie ma jednego uniwersalnego podejścia. Jednak istnieją pewne zasady, których warto przestrzegać, aby najlepiej wykorzystać adresy URL i skonfigurować stronę mając na względzie sukces optymalizacji SEO.
Używaj słów kluczowych
Zawsze kiedy zakładasz nową stronę na swojej domenie, powinna mieć ona swój cel. Niezależnie od tego, czy zakładasz ją w celu informacyjnym, transakcyjnym czy administracyjnym, to jej powód istnienia powinien być jasny od samego początku.
Dlatego w adresie URL użyj terminu, który najbardziej oddaje sens tej strony. Dzięki temu Twoja strona zostanie odkryta przez odpowiednie osoby, które szukają produktów lub usług po słowach kluczowych.
Później zajmiemy się podstronami, które dotyczą wielu różnych dziedzin, ale na razie zajmijmy się prostym przykładem. Na początku przeanalizujmy przykład podstrony, która jest poświęcona jeansom.
Ogólny przykład prawidłowej podstrony:
https://przykładowastrona.pl/temat
Nasz przykład podstrony poświęconej jeansom:
https://przykładowastrona.pl/jeansy
Jednak nawet to nie jest takie proste, jak nam się wydaje.
Tak właściwie powinniśmy napisać „jeansy” czy „dżinsy”? Obie nazwy są ważne — tylko występują częściej w różnych lokalizacjach. A więc jaką nazwę najlepiej wybrać? Skąd wtedy mamy wiedzieć, jakiego wyrazu najlepiej użyć w adresie URL?
W takim przypadku warto skorzystać z Senuto lub Ahrefs (Keyword explorer). Grupuje on słowa kluczowe, aby oszacować ilość wyszukiwania dla poszczególnego tematu. W przypadku kiedy mamy niejednoznaczny poziom wyszukiwania pewnego słowa kluczowego, to bardzo przydatne narzędzie.
Zbuduj odpowiednią strukturę organizacyjną linków
Zdecydowanie największym wyzwaniem jest zdefiniowanie takiej hierarchii adresów URL, która będzie pasowała do naszego celu sprzedażowego czy marketingowego przez wiele lat. Dlatego niestety często zdarza się, że różne strony internetowe to splot niepotrzebnych subdomen i sprzecznych ścieżek, które prowadzą do takich samych produktów. Wysyła to bardzo mylące sygnały do Google oraz jest niewygodne z punktu widzenia użytkownika. Tego typu adresy powodują, że strona jest nieintuicyjna, a przez to konsument raczej nie spędzi na niej dużo czasu.
Przykład takiej struktury:
https://przykładowastrona.pl/jeansy/jeansy-dlugie/calvin-klein-jeans
https://przykładowastrona.pl/lee-jeans
Przykład adres URL przepływa logicznie z podstrony do kategorii, gdzie następnie znajduje się produkt. Drugi adres URL przechodzi od razu ze strony głównej do produktu. Nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ w hierarchii strony zarówno spodnie Calvina Kleina, jak i spodnie od Lee powinny się znajdować na tym samym poziomie. Dodatkowo przykład Calvina Kleina jest dużo lepszy dla użytkowników i odpowiedni dla SEO.
Zastanawiasz się, czemu tak często spotykasz tego typu adresy?
Często wynika to z braku komunikacji między osobą, który wprowadza nowy produkt na stronę, a osobą, która wprowadzała pozostałe produkty. Czasami jest to spowodowane nieumiejętnym planowaniem hierarchii linków.
Tak jak widzisz, konieczne jest ułożenie odpowiedniej struktury linków. Dlatego, jeśli takie jest Twoje zadanie, to współpracuj z osobami odpowiedzialnymi za sklep lub stronę, aby wiedzieć, jak odpowiednio zaplanować hierarchię linków. Przy planowaniu pamiętaj o SEO, dzięki temu unikniesz wielu błędów i mniej razy będziesz musiał się cofać, żeby nanosić poprawki.
Unikaj zbędnych słów i znaków
Upewnij się, że użytkownik zrozumie, o czym jest Twoja strona, kiedy tylko spojrzy na adres URL. Powinien on być prosty i zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Pamiętaj, że nie musisz stosować przyimków czy każdej możliwej kombinacji słów.
Nie potrzebne są takie słowa jak „i” albo „do”. Możesz całkowicie je usnąć z adresu. Użytkownik z pewnością zrozumie, czego dotyczy Twoja strona bez tych krótkich słów, tak samo Google nie potrzebuje do zrozumienia ogólnego sensu.
Kolejną rzeczą, jakiej powinieneś unikać, to powtarzanie słów kluczowych w adresach URL. Wielokrotne dodawanie tego samego słowa kluczowego do adresu nie podwyższy Twojej pozycji w rankingu, a jedynie doprowadzi do spamu w hierarchii adresów URL.
Przykład zbędnego powtarzania to:
https://przykładowastrona.pl/jeansy/jeansy-dlugie/jeansy-calvin-klein/dlugie-jeansy-calvin-klein
Pierwsze dwa zastosowania głównego słowa kluczowego są sensowne, ale pozostałe to już przesada.
Pamiętaj też o:
Wyjątkowe przypadki: Zwróć uwagę na to, że często zdarza się znaleźć wiele wersji tego samego adresu URL, tylko jedna wersja jest napisana małymi literami, a pozostałe mają sporadycznie wielkie litery. Dlatego koniecznie używaj metatagu rel canonical. Umieść go w nagłówku dokumenty HTML, aby uniknąć duplikacji contentu. A jeśli to możliwe używaj stałych przekierowań.
Hashe: Czasami są użyteczne, aby odesłać użytkownika do określonej sekcji strony. Jednak jeśli to możliwe to ogranicz ich użycie. Jeśli masz unikalną treść, do której chcesz przekierować użytkownika, to użyj prostego adresu URL.
Separatory słów: Używaj łączników, aby oddzielić słowa w ciągu jednego adresu URL. To po prostu spacja. Natomiast jeśli chcesz zapisać wyrażenie bez stosowania przerw, to użyj podkreślenia.
Długość adresu URL: Pamiętaj, że maksymalna długość adresu URL to 512 pikseli. Jeśli przekroczysz tę długość, to Google obetnie Twój adres. Najlepiej stosuj jak najkrótsze adresy URL, przy jednocześnie zachowanym ogólnym ich znaczeniu.
Zminimalizuj dynamiczne adresy URL
Niestety to dosyć trudne zadanie, wszystko zależy systemu zarządzania treścią, jakiego używasz. Niektóre platformy e-commerce automatycznie pozostawiają po sobie takie same adresy URL:
https://przykładowastrona.pl/kat/?cid=7218#
Jak widzisz, są one nieestetyczne i sprzeczne z zasadami, jakie przedstawiliśmy wcześniej. Dlatego potrzebujemy statycznych adresów URL, które zawierają logiczną strukturę folderów i odpowiednie słowa kluczowe.
Statyczne adresy url są zgodne z ogólnymi zasadami SEO, a także są również bardziej przyjazne użytkownikowi, ponieważ wie, czego dotyczy strona, po prostu patrząc na nazwę linka.
A więc jak rozwiązać ten problem? To wszystko zależy od serwera WWW, z jakiego korzystasz. Za zmianę adresu statycznego w dynamiczny odpowiada mod_rewrite. Przy zmianie adresów dynamicznych na statyczne trzeba użyć poprawnego przekierowania z kodem 301.
Niektórzy web deweloperzy używają także relatywnych adresów URL. Jednak nie jest to zbyt dobre podejście pod względem pozycjonowania. Czasami, gdy treść się zmieni, taki adres może nie działać. Dlatego, jeśli chcesz tworzyć linki zgodne z zasadami SEO, to używaj adresów bezwzględnych.
Do Twojego adresu URL mogą zostać dodane parametry dla śledzenia analitycznego lub z innych powodów. Chodzi o takie jak parametry takie jak UTM, czy SID. Jeśli chcesz upewnić się, że te parametry nie powodują wzrostu liczby adresów URL będących duplikatami treści, to wykonaj jeden z poniższych kroków:
Poproś Google’a o zignorowanie niektórych parametrów URL w Google Search Console. Najpierw wejdź w konfigurację, a następnie przejdź do parametrów URL.
Możesz także sprawdzić, czy Twój system zarządzania treścią pozwala na zestalanie adresów URL z dodatkowymi parametrami.
Połącz różne wersje swojej strony internetowej
Z reguły istnieją dwie główne wersje Twojej domeny, które są zaindeksowane z wyszukiwarce www i bez www. Twoja domena może mieć także wersję bezpieczną – https i niezabezpieczoną http. Google oczywiście preferuje tę pierwszą wersję.
Większość specjalistów SEO używa przekierowania 301, aby przenieść jedną wersją strony na drugą. Dzięki temu wyszukiwarka wie, że dany adres URL został przeniesiony na stałe do innego miejsca docelowego.
Gdy nie możesz zrobić przekierowania, to zawsze możesz określić preferowaną wersję w Google Search Console. Wystarczy, że wejdziesz w Konfiguracje, następnie w Ustawienia, a potem w Preferencje Strony. Jednak ma to pewne wady.
Ta opcja dotyczy tylko Google i jest ograniczona jedynie do domen głównych – nie zadziała, jeśli masz domenę na wordpressie.
Wiesz, dlaczego w ogóle warto martwić się o to, czy Twoja strona jest www czy nie-www?
Główny powód jest taki, że niektóre z Twoich linków zwrotnych mogą wskazywać na Twoją wersję nie-www.
Aby upewnić się, że wszystkie wersje strony internetowej są połączone, lepiej jest ustalić wyraźnie związek między nimi. Do tego możesz użyć przekierowania 301, zmienić ustawienia w Goole Search Console lub użyć znacznika kanonicznego.
Używaj prawidłowo znaczników kanonicznych
Tagi kanoniczne są bardzo przydatne, jeśli masz wiele wersji tej samej strony. Aby dodać tag kanoniczny, musisz powiedzieć Google, która wersja Twojej strony jest tą preferowaną.
Pamiętaj, że znacznik kanoniczny powinien być stosowany tylko po to, aby pomóc wyszukiwarkom znaleźć Twój kanoniczny adres URL. Do przekierowania do innych stron użyj zwykłych przekierowań. Jeśli chodzi o treść numerowanych stron, to najbardziej sensowne jest stosowanie znaczników rel = „next” i rel = „prev”.
Znaczniki kanoniczne są przydatne każdej witrynie internetowej, ale szczególnie skorzystają na nich sprzedawcy internetowi. Na przykład na stronie internetowej macys.com możesz przejść do strony Quilts & Bedspreads bezpośrednio za pomocą adresu URL:
https://www.macys.com/shop/bed-bath/quilts-bedspreads
lub możesz wybrać różne ścieżki ze strony głównej:
Strona główna>Bed&Bath>Quilts & Bedspreads.
Po tym zostanie wygenerowany adres URL z zarejestrowaną ścieżką:
https://www.macys.com/shop/bed-bath/quilts-bedspreads?id=22748&edge=hybrid
Możesz także wybrać trasę:
Strona główna>For the Home> Bed & Bath>Bedding>Quilts & Bedspreads.
Wtedy wygenerowany adres URL będzie wyglądał tak:
https://www.macys.com/shop/bed-bath/quilts-bedspreads?id=22748&cm_sp=us_hdr-_-bed-%26-bath-_-22748_quilts-%26-bedspreads_COL1.
Widzisz, że wszystkie adresy URL prowadzą do tej samej treści – jeśli spojrzysz na kod strony, to zobaczysz następujący tag w sekcji head:
<link rel = ‘’canonical’’ href = ‘’https://www.macys.com/shop/bed-bath/quilts-bedspreads?id22748” />
Tak jak widzisz, dla każdego z tych adresów jest określony kanoniczny adres URL, który jest pierwotną wersją wszystkich adresów.
Oznacza to, że każdy z tych trzech adresów może mieć jeden adres URL, który powinien być wyświetlany w wynikach wyszukiwania – kanoniczny adres URL. Jak widać, wyszukiwarki wykonują potężną pracę, identyfikując kanoniczne adresy URL. Dlatego to takie ważne, żeby wykryć wszystkie duplikaty strony i skonsolidować ich właściwości. Dzięki temu wzmacnia się siła contentu, ponieważ nie jest rozdzielona na wiele adresów URL.
Włącz Topical Authority
W wytycznych od Google w Search Quality Evaluators Guidelines są jasno przedstawione wszystkie odniesienia zarówno do głównych treści, jak i treści uzupełniających.
Główna treść określa to, czego dotyczy Twoja kategoria. Natomiast treść uzupełniająca dostarcza dodatkowych informacji, które pomagają użytkownikom poruszać się po temacie i podejmować świadome decyzje zakupowe.
W osiągnięciu tego założenia pomaga struktura adresu URL.
Pokażmy to na przykładzie z whiskey. Załóżmy, że nasza strona jest skoncentrowana na e-commerce i chcemy sprzedawać konkretny produkt.
Badając słowa kluczowe w Moz Keyword Explorer możemy się dowiedzieć jakie tematy mają największą objętość. Od tego momentu możemy decydować, co może zakwalifikować się do treści głównej lub do treści uzupełniającej.
Jednak pamiętaj, że to jedynie pierwszy krok i to podejście prowadzi dalej niż tylko od kategorii do podkategorii, a następnie produktu. Myśląc o kategoriach treści głównej i uzupełniającej, produkt tak samo może być zakwalifikowany jako treść gówna. Dlatego należy zastanowić się, czego chcieliby konsumenci. I jakie tematy warto rozwinąć.
Z tego miejsca możemy zastanowić się, jak to właściwie wygląda i wgłębić się w niektóre ze stron.
Niektóre z nich wyróżniają się w rankingu, dzięki bogatej treści. Ludzie chcą wiedzieć, jak powstaje whiskey, jakie są jej odmiany i czy lepiej pisać ”whiskey”, czy ”whisky”. Dlatego na naszej platformie e-commerce możemy stworzyć przewodnik degustacji whiskey lub centrum treści „historia whiskey”.
Taka strona może składać się z następującej struktury:
https://domena.com/whiskey/przewodnik-degustacji-whiskey
https://domena.com/whiskey/przewodnik-degustacji-whiskey/jak-pić-whiskey
https://domena.com/whiskey/przewodnik-degustacji-whiskey/jak-jest-robiona-whiskey
https://domena.com/whiskey/przewodnik-degustacji-whiskey/jęczmienna-whiskey
Jak widzisz, znowu trzeba podjąć ważne decyzje na temat struktury logistycznej całej strony.
Można by uznać, że w ostatnim adresie URL strona z przewodnikiem degustacyjnym, powinna być podstroną kategorii jęczmienna whiskey. Wszystko tutaj sprowadza się do miejsca, w którym chcemy skonsolidować wartość. Rozproszenie wartości zmniejszyłoby szanse na zajęcie wyższego miejsca w rankingu dla wyszukiwanych terminów związanych z przewodnikiem degustacyjnym.
Dlatego zawsze trzeba przestrzegać spójnej logiki, aby nie prowadzić do skomplikowania strony. Przestrzeganie tych reguł przyczyni się do zwiększenia Topical Authority, a tym samym zwiększy widoczność strony.
Taki rozbudowany content (w formie tekstu) często jest obecny na stronach internetowych – nie jest to nic rewolucyjnego. Każda strona internetowa powinna mieć wiele przydatnych informacji. Jednak bardzo ważne jest to, żeby zwrócić uwagę na jej strukturę i powiązanie semantyczne. Odpowiednie podejście sprawi, że odniesiesz sukces.
Dobre planowanie można potraktować jako sposób na szybkie zwycięstwo. Pamiętaj, że uaktualnianie i przenoszenie istniejących treści jest łatwiejsze, niż tworzenie całkowicie nowego centrum treści.
Stwórz mapę witryny XML
Kiedy uda Ci się zastosować wszystkie poprzednie zasady, będziesz chciał się upewnić, że wyszukiwarka wie, co się dzieje z Twoją witryną. Tutaj z pomocą przychodzą sitemapy XML.
Sitemapy XML są przeznaczone dla wyszukiwarek, podczas gdy sitemapy HTML są przeznaczone dla użytkowników. Dlatego nie powinno się ich mylić.
Zastanawiasz się, czym właściwie jest mapa witryny XML?
To po prostu lista adresów URL Twojej strony, którą wysyłasz do wyszukiwarki. Służy ona dwóm celom:
• Pomaga wyszukiwarkom znaleźć strony Twojej witryny.
• Wyszukiwarka może wykorzystać mapę strony jako odniesienie przy wyborze kanonicznych adresów URL.
Wybranie preferowanego adresu URL jest koniecznie, gdy wyszukiwarka widzi duplikaty stron w Twojej witrynie. Wyszukiwarka używa specjalnego algorytmu do identyfikacji zduplikowanych stron i wybiera tylko jeden adres URL, który reprezentuje daną grupę w wynikach wyszukiwania.
Jednym z kryteriów, według których wyszukiwarka może wybrać kanoniczny adres URL, jest to, że ten adres URL jest wymieniony w mapie strony.
Chcesz wiedzieć, jakie strony internetowe powinny być uwzględnione w mapie strony?
Zgodnie z zasadami SEO powinny być to wyłącznie te strony internetowe, które chcesz wyświetlić w wyszukiwarce. W sitemapie HTML należy zamieścić bardziej szczegółowe informacje o adresach URL Twojej strony.
Podsumowanie:
Struktura adresów URL przyjazna dla SEO powinna być:
• Łatwa do odczytania: Wyszukiwarki i użytkownicy powinni być w stanie zrozumieć, co znajduje się na każdej stronie, patrząc jedynie na adres URL.
• Bogata w słowa kluczowe: Zamieść najważniejsze słowa kluczowe, na jakie ma być wyszukiwana Twoja witryna. Pamiętaj o tym, żeby nie przesadzić z rozszerzeniem adresów URL – wtedy skutek nie będzie pozytywny.
• Konsekwentna: Istnieje wiele sposobów na stworzenie struktury adresów URL przyjaznej dla SEO. Niezależnie od tego, jaki sposób wybierzesz, liczy się to, żeby był on konsekwentnie stosowany na całej witrynie.
• Statyczna: Dynamiczne adresy URL to nie jest dobry wybór. Tam, gdzie masz możliwość umieść statyczne adresy URL zamiast dynamicznych.
• Przyszłościowa: Planując strukturę strony myśl o jej przyszłości. Minimalizuj liczbę przekierowań na Twoją domenę. Łatwiej jest to zrobić, jeśli nie musisz zmieniać ogromnych ilości adresów URL.
• Wszechstronna: Wykorzystaj treści główne i treści dodatkowe, aby odpowiednio zadbać o cały content tekstowy witryny. Dzięki temu zmaksymalizujesz widoczność Twojej strony.
• Poparta danymi: Jeśli chcesz zaktualizować strukturę witryny, to korzystaj z wyszukiwarek, narzędzi i analiz, aby osiągnąć swój cel.
• Przesłana do wyszukiwarek: Ostatni krok to stworzenie XML-owej sitemapy zawierającej wszystkie adresy URL. Dzięki temu zyskasz pewność, że Twoja strona internetowa będzie prawidłowo indeksowana.