• 603-851-412
  • [email protected]
premium digitallogo-horizontal-black-120premium digitalpremium digital
  • Start
  • Oferta
        • Strony
          WWW.
          • Tworzenie stron internetowych
          • Tłumaczenia stron www i sklepów internetowych
          • Przenoszenie na inny serwer / migracja stron
        • Sklepy
          internetowe.
          • Tworzenie sklepów internetowych
        • Pozycjonowanie
          (SEO).
          • Pozycjonowanie stron internetowych
          • Pozycjonowanie lokalne
          • Optymalizacja SEO
          • Audyt SEO
        • Content
          Marketing.
          • Content marketing
          • Copywriting SEO
          • Filmy reklamowe
        • SEM
          • Facebook Ads
          • Kampanie Google Ads
          • Audyt Google Ads
          • Wdrożenie GA4
            + Cookie Consent Mode
  • Oferta
    • Strony
      WWW.
      • Tworzenie stron internetowych
      • Tłumaczenia stron www i sklepów internetowych
      • Przenoszenie na
        inny silnik /
        migracja stron
    • Pozycjonowanie
      SEO.
      • Pozycjonowanie stron internetowych
      • Pozycjonowanie lokalne
      • Optymalizacja SEO
      • Audyt SEO
    • Content
      Marketing.
      • Content marketing
      • Copywriting SEO
      • Filmy reklamowe
      • Prowadzenie bloga
    • Sklepy
      internetowe
      • Tworzenie sklepów internetowych.
    • Agencja Google Ads
      • Facebook Ads
      • Kampanie Google Ads
      • Audyt Google Ads
      • Wdrożenie GA4 + Cookie Consent Mode
  • Nasze realizacje
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
✕

Co to jest szablon strony internetowej?

Opublikowane przez Premium Digital o 20 stycznia 2022

Website development layout sketch drawing

Spis treści ukryj
1 Czym jest szablon strony internetowej?
2 Rodzaje szablonów strony internetowej
2.1 Strona statyczna
2.2 Strona dynamiczna
3 Czym kierować się w wyborze szablonu strony internetowej?
4 Jakie są etapy pracy nad indywidualną wersją szablonu?
5 Stwórz stronę na własnym szablonie – wybierz motyw na zamówienie w Premium Digital!

Układ strony jest niezwykle ważny nie tylko ze względów estetycznych. Większość witryn składa się ze stałych elementów, ponieważ z czasem zauważono, co najlepiej się sprawdza. Obecnie dużą popularnością cieszą się gotowe rozwiązania, które pomagają znacznie szybciej, wygodniej i taniej stworzyć pełnoprawną witrynę internetową. Wyjaśniamy, czym jest szablon strony WWW!

Czym jest szablon strony internetowej?

Wiele osób nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, co to jest szablon WWW (inaczej: motyw lub templatka). Jest to element strony internetowej odpowiadający za jego wygląd, zwykle dostępny w ramach systemu zarządzania treścią CMS (np. WordPress, Joomla). Oferuje odpowiednio skomponowany układ graficzny (z określonymi czcionkami, kolorystyką, tłem itp.), w którym można podmienić teksty i ilustracje. Posiada również interfejs nawigacyjny oraz funkcjonalności, które umożliwiają publikację treści. Do tworzenia szablonów wykorzystuje się technologię HTML/CSS, a także elementy animowane (oparte na technologii Flash, jQuery itp.).

Rodzaje szablonów strony internetowej

W projektowaniu witryn rozróżnia się dwa rodzaje stron: statyczne oraz dynamiczne. Podział ten znajduje też odzwierciedlenie w odniesieniu do szablonów WWW. Warto wiedzieć, czym charakteryzują się oba te warianty.

Strona statyczna

Strona statyczna ma formę gotowego pliku. Odwiedzający ją użytkownicy widzą w przeglądarce dokładnie to, co zaprojektował webmaster. Strona nie zmienia się, dlatego jest statyczna. Przy jej obsłudze nie ma się dostępu do panelu administracyjnego (systemu CMS), więc jeśli chce się wprowadzić jakiekolwiek zmiany, trzeba posiadać przynajmniej podstawowe umiejętności z zakresu programowania. Strony tego typu najczęściej są wykorzystywane do prostych projektów (jako np. landing page), ponieważ są po prostu niepraktyczne z punktu widzenia administratora.

Strona dynamiczna

Strona dynamiczna jest witryną, którą można swobodnie modyfikować poprzez system CMS. W razie potrzeby w każdej chwili można dodać, usunąć lub zmienić jej zawartość oraz układ.  Udostępniane grafiki są zapisywane na serwerze, dlatego gdy chce się umieścić gdzieś np. zdjęcie, informacja o jego położeniu jest przechowywana w bazie danych. Kiedy użytkownik wchodzi na stronę, system CMS odczytuje odpowiednią treść i wstawia ją do szablonu. Taka strona dostosowuje się na bieżąco, dlatego jest dynamiczna. Witrynę tego typu mogą prowadzić nawet osoby, które nigdy nie miały do czynienia z obsługą stron internetowych.

Zdecydowanie popularniejsze są strony dynamiczne. Szablon statyczny może jednak dobrze się sprawdzić w niektórych sytuacjach, np. jako wizytówka. Wybór powinien więc być zależny od tego, jakie treści chce się opublikować oraz jak często ma zamiar się je aktualizować.

Czym kierować się w wyborze szablonu strony internetowej?

Kiedy wiadomo już, który rodzaj szablonu będzie lepszy, trzeba jeszcze zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii. W Sieci dostępne są warianty darmowe oraz płatne, dlatego warto zrobić dokładny research. Najważniejszymi kryteriami wyboru powinny być:

  • układ i nawigacja – menu, ramki, miejsca na grafikę i inne elementy muszą być odpowiednio ułożone. Powinny być tak przystosowane, by możliwe było optymalne wypełnienie treścią wszystkich sekcji. Muszą również zostać intuicyjnie porozmieszczane, ponieważ dzięki temu strona będzie łatwiejsza w obsłudze;
  • funkcjonalność – bardzo ważne jest to, jakie funkcje udostępnia dany szablon. Jeśli wtyczek jest stosunkowo niewiele, trzeba się upewnić, czy da się zwiększyć ich ilość. Niektóre motywy są dostosowane pod tym względem do konkretnej branży, np. templatki dla hoteli posiadają proste systemy rezerwacji;
  • możliwość personalizacji – witryny internetowe muszą być skalowalne, ponieważ zazwyczaj ewoluują wraz z rozwojem działalności. Im łatwiej da się dostosować i rozbudować szablon, tym lepiej;
  • przejrzystość – strony internetowe przede wszystkim muszą być proste i czytelne. Dzięki temu będzie dało się bez problemu przeglądać je zarówno na komputerze, jak i urządzeniu mobilnym. Przy tym warto sprawdzić, czy dany szablon jest responsywny, czyli automatycznie dostosowuje się do ekranu smartfona/ tabletu;
  • estetyka – szablon graficzny powinien być też atrakcyjny dla odbiorcy. Estetyczna strona internetowa skutecznie przykuwa uwagę, zachęca do jej eksploracji, a także budzi pozytywne skojarzenia.

Warto uważnie zapoznać się z dostępnymi opcjami, by w pełni świadomie wybrać najlepszy szablon. Zanim podejmiesz ostateczną decyzję, zobacz szczegółowe informacje, a także sprawdź recenzje/opinie. Źle dobrana templatka może być kompletnie niepraktyczna.

Jakie są etapy pracy nad indywidualną wersją szablonu?

Tworząc stronę internetową można wybrać gotową templatkę, kompatybilną z wykorzystywanym systemem CMS (np. WordPressem). Motywy da się w mniejszym lub większym stopniu personalizować, chyba że posiada się wiedzę techniczną w zakresie programowania PHP i CSS – wtedy można oczywiście całkowicie swobodnie je modyfikować. Istnieją jednak jeszcze bardziej przystępne opcje.

W wielu przypadkach lepszym rozwiązaniem, bez żadnych dodatkowych ograniczeń, będzie specjalny program do tworzenia własnego szablonu od podstaw. Popularnym oprogramowaniem tego typu jest Adobe XD, który pozwala w całości przygotować autorski projekt witryny. Jeszcze wygodniejszym wyjściem jest skorzystanie z programu typu Theme Builder, który wykorzystuje gotowe szablony stron, przystosowane do gruntownego przekształcenia. Jednymi z najczęściej wybieranych rozwiązań są wtyczka Elementor dla WordPressa czy Muffin Builder wykorzystujący motywy Betheme.

Tworzenie własnego szablonu jest długim procesem składającym się z kilku etapów. Szczegóły będą się różnić w zależności od tego, z jakiego programu czy systemu CMS się korzysta. Można jednak wymienić kilka podstawowych, uniwersalnych kroków:

  1. Stworzenie projektu szaty graficznej i układu strony.
  2. Przygotowanie szablonu statycznego.
  3. Wybór i instalacja systemu CMS.
  4. Przetworzenie szablonu statycznego na dynamiczny za pomocą systemu CMS.
  5. Instalacja oraz oraz konfiguracja szablonu.

Chociaż popularne systemy CMS przy korzystaniu z odpowiedniej wtyczki lub buildera pozwalają stosunkowo łatwo stworzyć własną templatkę, nie jest to wcale proste zadanie. Jej układ, funkcje i wygląd muszą być gruntownie przemyślane, dlatego lepiej jest powierzyć to zadanie profesjonalistom.

Stwórz stronę na własnym szablonie – wybierz motyw na zamówienie w Premium Digital!

Zależy Ci na tym, by Twoja strona była estetyczna, przejrzysta oraz intuicyjna? Jeśli chcesz skorzystać z możliwie najwygodniejszego rozwiązania, poproś o pomoc doświadczonych specjalistów. Dobierzemy odpowiednie rozwiązanie do Twoich potrzeb – doradzimy, co najlepiej się sprawdzi: szablon czy odpowiedni silnik, strona statyczna czy dynamiczna. Skontaktuj się z nami!

Share
Premium Digital
Premium Digital
https://www.premiumdigital.pl/

Powiązane wpisy

słowa kluczowe napisy
8 stycznia 2023

Analiza słów kluczowych – keyword research


Czytaj dalej
content plan - checklista
6 stycznia 2023

Content plan – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?


Czytaj dalej

Bezpłatna konsultacja

Umów się na rozmowę, oddzwonimy w 24h.

    Zapoznałem się z informacjami o administratorze i przetwarzaniu danych


    Zaakceptuj zgodę na wykorzystanie ciasteczek
    aby umówić się na konsultację

    Chciałbyś porozmawiać
    o swojej stronie WWW i jej pozycji w Google?
    Śmiało. Nie gryziemy.

    +48 603 851 412
    [email protected]

    Skontaktuj się z nami.

    Facebook Linkedin Instagram YouTube

    Strony WWW.
    Strony internetowe Łódź
    Strony internetowe Warszawa
    Strony internetowe Gdańsk
    Ile kosztuje strona internetowa?
    Responsywna strona
    Sklepy internetowe.
    Polecane
    Marketing and more
    Google Partner Status

    Adres : Kilińskiego 121
    90-049 Łódź
    Nasza lokalizacja:
    https://goo.gl/maps/xbTHFmE9nED2ma8H6

    Artykuły.

    • słowa kluczowe napisy
      Analiza słów kluczowych – keyword research
      8 stycznia 2023
    • content plan - checklista
      Content plan – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?
      6 stycznia 2023
    • Wyszukiwarka internetowa google
      Wyszukiwarka internetowa czym jest i jak działa?
      19 grudnia 2022
    • google bomb
      Google bomb – co to jest?
      18 grudnia 2022

    Na skróty.
    Polityka prywatności
    Słownik pojęć SEO

    Pozycjonowanie (SEO).
    Co to jest pozycjonowanie?
    Pozycjonowanie lokalne
    Audyt SEO
    Słownik pojęć SEO
    Pozycjonowanie stron Łódź
    Pozycjonowanie stron Warszawa
    Pozycjonowanie stron Toruń
    Pozycjonowanie stron Katowice
    Pozycjonowanie stron Kielce
    Content Marketing.

    Email marketing

    © Copyright 2021 – Premium Digital. Wszelkie prawa zastrzeżone.
    Projekt WWW powstał przy współpracy z Karbownik.Co

    Dziękujemy za przesłanie formularza.   

    Przesłane dane pozwolą nam opracować strategię dedykowaną Twojej firmie. W ciągu 3 dni na adres e-mail podany w formularzy prześlemy przygotowaną estymację.