Wraz z 1 stycznia 2020 roku spółki akcyjne i komandytowo-akcyjne mają obowiązek prowadzenia strony internetowej. Ma to przede wszystkim ułatwić klarowną i zrozumiałą komunikację z akcjonariuszami. Zmiany mają prowadzić także do zwiększenia transparentności i do efektywnej ochrony praw akcjonariuszy; w ten sposób wyraźnie widzimy, jak przejawia się proces digitalizacji spółek handlowych. Obowiązkowa strona internetowa dla spółki akcyjnej – co musi się na niej znajdować i jakie grożą kary za niedopełnienie nowego obowiązku?
Jakie są nowe obowiązki spółek w zakresie stron internetowych?
Ustawa zmieniająca z 30 sierpnia 2019 roku dodaje do artykułu 5 k.s.h (kodeks spółek handlowych) paragraf 5 w brzmieniu: Spółka akcyjna i spółka komandytowo-akcyjna prowadzą własne strony internetowe i zamieszczają także na tych stronach, w miejscach wydzielonych na komunikację z akcjonariuszami, wymagane przez prawo lub ich statuty ogłoszenia pochodzące od spółek.
Uzasadnienie do ustawy zmieniającej podkreśla, że w ten sposób prawa akcjonariuszy mniejszościowych mają być lepiej chronione. Akcjonariusze nie będą już narażeni na nieinformowanie o kwestiach, które mogą być dla nich istotne. Przepisy wprowadzono ze względu na to, że dotychczasowy system publikacji ogłoszeń nie gwarantuje zabezpieczenia tych praw. Co ważne, spółka nadal będzie miała obowiązek publikowania ogłoszeń w Monitorze Sądowym.
Co powinna zawierać strona internetowa dla spółek akcyjnych?
Artykuł 206 § 1 k.s.h określa, co powinno znaleźć się na stronie internetowej spółki akcyjnej. Są to następujące elementy:
- firma
- siedziba
- adres spółki
- numer KRS
- oznaczenie właściwego sądu rejestrowego, w którym znajduje się dokumentacja spółki oraz w którym spółka jest wpisana do rejestru
- numer NIP
- wysokość kapitału zakładowego (lub informację, że wymaganego wkładu nie wniesiono)
- wszelkie ogłoszenia, których zamieszczenia wymagają statuty spółek
W praktyce oznacza to, że na stronie powinna się znaleźć informacja o terminie walnego zgromadzenia wraz z ustalonym porządkiem obrad, wszelkie sprawozdania finansowe, opinie rewidentów czy projekty uchwał. Stronę nie tylko należy stworzyć, ale także zgłosić w krajowym rejestrze sądowym. Nowelizacja wprowadza zatem nowe obowiązki, które mogą być początkowo uciążliwe, jednak za ich nieprzestrzeganie grożą sankcje.
Jakie są konsekwencje za naruszenie obowiązku?
Po pierwsze, artykuł 422 § 2 pkt 4 k.s.h. podkreśla, że jeśli spółka nie aktualizuje na bieżąco strony, grozi jej zaskarżenie uchwał walnego zgromadzenia, co może poskutkować ich unieważnieniem lub uchyleniem. Dotyczy to także niezamieszczenia informacji o walnym zgromadzeniu lub zamieszczenia ich w sposób nieprawidłowy (na przykład ignorując obowiązek poinformowania akcjonariuszy z minimalnie trzytygodniowym wyprzedzeniem) – spółka ryzykuje unieważnieniem.
Po drugie, jeśli informacje będą zamieszczane w sposób nieprawidłowy, na spółkę może zostać nałożona grzywna przez rejestr sądowy w wysokości 5 tysięcy złotych.
Najbezpieczniejsze rozwiązanie w tej sytuacji to regularna publikacja na stronie wszelkiej dokumentacji, informacji o walnych zgromadzeniach, projektach uchwał i innych elementów, których potrzebują wspólnicy.
Dlaczego spółka powinna zainwestować we własną stronę www?
Strona wizytówkowa to rozwiązanie, które wymaga niewielkiego zaangażowania, ale w praktyce nie idzie z duchem czasu. Dziś firmy prowadzące aktywne strony internetowe i dostosowujące się do potrzeb internauty cieszą się największym zainteresowaniem. Stworzenie kompleksowej strony internetowej ułatwia przedsiębiorcom nawiązanie kontaktu nie tylko z akcjonariuszami, ale także z klientami (w tym ich pozyskiwanie).
Zyskują oni w ten sposób potężne narzędzie w sprzedaży, mogąc skutecznie wdrażać zróżnicowane strategie marketingowe i mając możliwość na przykład pozycjonowania strony, czyli stworzenia takich treści, by po wpisaniu w oknie wyszukiwarki odpowiedniego słowa kluczowego (na przykład “usługi remontowe Gdańsk”) ich strona wyświetliła się jako pierwsza na liście wyników. Odpowiednio zaprojektowana strona internetowa to także zabieg o charakterze PR-owym dla akcjonariuszy oraz zaawansowana metoda kontaktu.
Skorzystaj z naszych usług w budowie strony
Jeśli dotyczą Cię nowe przepisy, a nie masz jeszcze strony internetowej lub musisz ją dostosować do nowych potrzeb, skorzystaj z naszych usług. Już od stycznia 2020 obsługujemy podobne zlecenia spółek akcyjnych, które muszą zaprojektować strony, a chcą zaufać specjalistom i liczą na jasno określony efekt. Budujemy funkcjonalne, nowoczesne i estetyczne strony internetowe, na których użytkownik może łatwo znaleźć konkretne informacje. Jak dotąd wszyscy nasi klienci odnotowali wzrost zainteresowania swoimi usługami po wdrożeniu zaprojektowanych przez nas stron internetowych!
Nie tylko budujemy dom, jakim jest strona internetowa, ale także wypełniamy go meblami, czyli użytecznymi informacjami na temat Twojej oferty. Stosujemy w naszej pracy zasady SEO, dzięki którym możesz poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwarki i bezpośrednio pozyskać nowych klientów. Jeśli jeszcze nie masz strony lub jest ona niezgodna z przepisami k.s.h., zgłoś się do nas – wspólnie wypracujemy najlepsze rozwiązania, dzięki którym Twoja spółka akcyjna odnotuje zyski!