Co to jest marketing internetowy?
W dobie dynamicznego rozwoju Internetu oraz mediów społecznościowych, firmy chcące zachować konkurencyjność na rynku nie mogą ograniczać się jedynie do tradycyjnego marketingu. Działania prowadzone w Sieci są dziś znacznie skuteczniejsze niż reklama w telewizji, radio czy prasie – a zwykle nie wymagają ponoszenia aż tak wysokich kosztów. Dowiedz się zatem czym jest marketing internetowy i jakie działania wchodzą w jego zakres.
Działania reklamowe w Internecie
Pojęcie marketingu jest ściśle związane z reklamą. Internet to dziś najszybsza droga dotarcia do Klienta. Zadaj sobie proste pytanie – co zwykle robisz zanim dokonasz zakupu? Pewnie poszukujesz produktów poprzez wyszukiwarkę Google, przeglądasz portale aukcyjne i strony różnych firm, korzystasz z internetowych porównywarek cen, czy też zapoznajesz się z opiniami w mediach społecznościowych i na forach dyskusyjnych. W marketingu internetowym wykorzystuje się wszystkie tego typu źródła.
Płatna reklama w wyszukiwarce Google
Jedną z popularniejszych metod promocji w Internecie są kampanie w postaci reklamy kontekstowej Google Adwords. Polega ona na umieszczeniu nad naturalnymi wynikami wyszukiwarki linku kierującego do strony docelowej, a także krótkiego tytułu oraz perswazyjnego opisu. Koszty ponoszone za tego typu reklamę są uzależnione od liczby wejść na stronę.
Pozycjonowanie SEO
Spora część internautów świadomie pomija reklamowe wyniki wyszukiwarki. Chcąc do nich trafić, trzeba więc zastosować kolejne narzędzie marketingu internetowego jakim jest
pozycjonowanie stron w naturalnych wynikach Google. Firma specjalizująca się w SEO podejmie wówczas szereg działań w celu zwiększenia wartości strony z punktu widzenia algorytmów wyszukiwarek. Można do nich zaliczyć m.in. link building (pozyskiwanie linków umieszczanych w innych portalach – najlepiej powiązanych tematycznie), optymalizacja kodu źródłowego, dostosowanie znaczników meta etc. Na efekty pozycjonowania zwykle trzeba poczekać do kilku miesięcy – jeśli firma SEO obiecuje błyskawiczne rezultaty, wtedy najprawdopodobniej stosuje niedozwolone techniki. Strona znajdzie się szybko na czołowych pozycjach, jednak za chwilę zostanie surowo ukarana – nawet nałożeniem stałego bana.
Bannery reklamowe
Reklamować w Sieci możemy się również poprzez zamieszczenie bannerowych materiałów graficznych. Można dokonać wyboru spośród dwóch metod rozliczania – za kliknięcia oraz za wyświetlenia. Usługę taką oferuje m.in. Google, zamieszczając bannery na stronach internetowych swoich partnerów.
Marketing wirusowy
Bardzo skutecznym sposobem na promocję w Internecie jest tzw. marketing wirusowy. Polega on na tym, aby skłonić samych Klientów do dzielenia się treścią o charakterze reklamowym. Najlepszym na to sposobem jest dostarczenie im atrakcyjnych materiałów, które zechcą polecać swoim znajomym – najczęściej poprzez media społecznościowe (Facebook, Twitter, Linkedin, Wykop.pl etc.). Pamiętasz popularność psa-pająka Wardęgi? To doskonały przykład na skuteczność marketingu wirusowego.
Influence marketing
Liderzy opinii w Internecie tacy jak popularni bloggerzy czy youtuberzy mają ogromne możliwości oddziaływania na swoich odbiorców. Influence marketing polega na zaangażowaniu ich do promocji własnej marki. Zadaniem tego typu osoby jest polecenie czytelnikom czy słuchaczom określonego produkty lub usługi. Informacja taka jest znacznie bardziej wiarygodna niż nachalne kampanie marketingu szeptanego w postaci spamu, a przez to przynosi lepsze rezultaty.
Marketing online to nie tylko reklama
Decydujemy się na działania marketingowe po to, aby zwiększyć osiągane przez firmę zyski – to sprawa oczywista. Myliłby się jednak ten kto by sądził, że wystarczy jednorazowe działanie reklamowe, niezależnie od wielkości budżetu przeznaczonego na ten cel. Marketing internetowy powinien opierać się na wielomiesięcznej – a często nawet wieloletniej strategii. Wymaga jednoczesnego testowania różnych rozwiązań i wyciągania na ich podstawie wniosków. Nie może być mowy o żadnym przypadku.
Oprócz typowej promocji reklamowej, konieczne jest dbanie o wizerunek firmy oraz kreowane przez nią marki. Skuteczny marketing sieciowy uda się jedynie wówczas, jeżeli zostanie nawiązana, a następnie utrzymana więź z docelowymi Klientami. Są oni już zmęczenie nachalnymi treściami reklamowymi, których celem jest jedynie nakłanianie do zakupu. Trzeba więc nawiązać dialog z Klientem, umożliwić mu dzielenie się własną opinią oraz zgłaszanie zastrzeżeń i propozycji usprawnień. Tylko jeśli uzna on, że firma interesuje się jego potrzebami, będzie skłonny zachować względem niej długotrwałą lojalność.
Content marketing – od niego wszystko się zaczyna
Specjaliści od marketingu internetowego od kilku lat powtarzają, że
content jest królem (content is the king). Tylko zrozumiała i przydatna dla odbiorcy treść stanowi gwarancję sukcesu. Aby tak się stało, powinna być ona kierowana do Klientów o ściśle określonym profilu – z uwzględnieniem ich indywidualnych cech i potrzeb. Personalizacja to jeden z kluczowych nurtów we współczesnym marketingu online. Treści mogą przyjmować np. postać artykułów sponsorowanych, wpisów blogowych, podcastów video, czy darmowych ebooków.
Podsumowanie
Marketing sieciowy to zatem szereg różnorodnych metod promocji, które warto stosować jednocześnie. Aby zoptymalizować wydatki na reklamę w Internecie, konieczne jest monitorowanie skuteczności poszczególnych kampanii i wyciąganie wniosków na tej podstawie. Nie myśl, że kupisz reklamę i zapomnisz o sprawie. Tak to po prostu nie działa.
Do następnego razu PD team
Czy wiesz, że również prowadzimy bloga dla swoich klientów?