Google Page Speed Insights to algorytm internetowy opracowany przez Google, który nadaje witrynom ranking na podstawie szybkości ich ładowania. Jest on oparty na doświadczeniach użytkownika, a nie tylko na samej szybkości strony. Mimo to istnieje wiele rzeczy, które możesz zrobić z tymi informacjami, aby uczynić swoją witrynę szybszą i szybszą, co poprawi jej wydajność w dłuższej perspektywie. Poprawa szybkości działania witryny jest jednym z najszybszych i najbardziej opłacalnych sposobów na zwiększenie zaangażowania użytkowników. Nawet jeśli większość odwiedzających nie przejmuje się powolnym działaniem strony, jest o wiele bardziej prawdopodobne, że opuszczą witrynę, jeśli jej ładowanie trwa dłużej niż zwykle. W tym miejscu pokażemy Ci wszystko, co powinieneś wiedzieć o badaniu szybkości strony, w tym jak ono działa, jak sprawdzić swój wynik, jakie działania możesz podjąć, aby go poprawić, oraz więcej pomysłów na przyspieszenie działania Twojej witryny.
Co to jest szybkość strony?
Szybkość strony to szybkość, z jaką strona może się załadować na urządzeniach użytkowników. Nie odnosi się do czasu potrzebnego przeglądarce na faktyczne załadowanie strony, ale raczej do tego, ile czasu zajmuje przeglądarce dotarcie do punktu, w którym strona żąda danych z serwera. Jeśli ładowanie strony trwa dłużej, użytkownicy będą mieli mniej czasu na jej przeglądanie i poruszanie się po niej. Ponadto szybkie ładowanie strony nie musi oznaczać dobrych wrażeń dla użytkownika.
Jak działa szybkość strony?
Szybkość strony to algorytm, który został stworzony, aby pomóc Google określić, jak szybka jest dana strona. Każdemu czynnikowi przypisana jest wartość od 1 do 100, przy czym im wyższa liczba, tym lepiej. W ostatecznym rozrachunku algorytm sprawdza, jak szybko ładuje się witryna podczas testów. Pomiaru czasu dokonuje się za pomocą serwera WWW, aby określić, jak długo strona się ładuje. Rejestrowany jest czas rozpoczęcia i zakończenia każdego żądania HTTP oraz czas trwania każdej odpowiedzi. Choć może się to wydawać dość prostym procesem, staje się on nieco bardziej skomplikowany. Dane, których Google używa do obliczania wydajności witryny, są oparte na doświadczeniach użytkownika, a nie tylko na samej szybkości strony. Google bierze pod uwagę cały proces ładowania strony oraz to, jak szybko użytkownik jest w stanie poruszać się po stronie i uzyskiwać informacje. Następnie Google bierze wszystkie te dane i oblicza ostateczny “Wynik” witryny.
Dlaczego szybkość strony jest ważna?
Jeśli Twoja strona ładuje się zbyt długo, użytkownicy będą się niecierpliwić i albo ją opuszczą, albo poszukają innych opcji. Jeśli utkną na powolnej stronie, mogą nawet kliknąć na reklamę innej witryny, aby się z niej wydostać. Jeśli użytkownicy będą przeglądać Twoją stronę w trakcie jej ładowania, będą mniej skłonni zaufać prezentowanym im informacjom. W idealnej sytuacji czas ładowania witryny powinien wynosić mniej niż jedną sekundę. Oznacza to, że czas pojedynczego żądania przekierowania – czas wysłania przez komputer użytkownika do serwera WWW żądania zawierającego nowy adres URL – nie powinien przekraczać jednej piątej sekundy. W praktyce jednak wiele czynników może spowodować, że szybkość strony będzie mniejsza niż ta wartość. Są to między innymi takie czynniki, jak: – Szybkość połączenia internetowego: Jeśli Internet jest chwilowo przeciążony lub musisz przełączyć się z sieci bezprzewodowej na przewodową, szybkość strony będzie ograniczona. – Odległość między komputerem a najbliższym serwerem: Im większa jest odległość, tym wolniejszy będzie czas pingowania. – Obcią enie serwera, na którym ładowana jest Twoja strona: Je li w tym samym czasie jest wczytywanych wiele innych stron, wczytywanie Twojej strony potrwa dłużej. – Ilość danych żądanych przez użytkownika na serwerze: Jeśli żądasz więcej danych, niż Twoja witryna jest w stanie obsłużyć, szybkość ładowania strony spadnie, ponieważ będzie ona musiała umieścić te dane na innym serwerze. – Typ danych, które są żądane: Niektóre żądania są tak czasochłonne, że lepiej pozostawić je do obsługi serwerowi, a nie komputerowi użytkownika.
Narzędzia do testowania szybkości strony
Istnieje kilka narzędzi, które mogą pomóc w określeniu szybkości działania Twojej witryny, w tym: Fiddler i Charles, które mogą być użyte do przeglądania ruchu, jaki otrzymuje Twój serwer, oraz Pingdom i GTMetrix, które mogą być użyte do mierzenia i wyświetlania szybkości Twojego serwera. Aby test zadziałał, musisz mieć w swoim środowisku dostęp do co najmniej jednego z tych narzędzi. Należy także dysponować niezbyt wolnym połączeniem internetowym (test nie powinien trwać dłużej niż kilka sekund) oraz wystarczającą przepustowością łącza, aby obsłużyć ruch, jaki będzie docierał do witryny.
Wskazówki, jak poprawić szybkość strony
Jeśli chcesz przyspieszyć ładowanie strony, najlepszą rzeczą, jaką możesz zrobić, jest upewnienie się, że witryna ładuje się tak szybko, jak to możliwe, i przygotowanie się na ewentualne opóźnienia w sieci lub na serwerze. Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby Twoja witryna działała tak szybko, jak to możliwe: – Upewnij się, że Twoja witryna jest dostępna dla jak największej liczby osób. Zalecam posiadanie odpornego na DDoS, szerokopasmowego i szybkiego połączenia z serwerem. Upewnij się, że Twój dostawca usług internetowych jest dostępny i że nie ma problemów z łącznością. Upewnij się, że Twoja witryna jest kompatybilna ze wszystkimi urządzeniami, w tym z telefonami komórkowymi i tabletami. – Upewnij się, że Twoja witryna jest umieszczona na szybkim serwerze. Najlepiej unikać hostingów, które wystawiają rachunki za przepustowość łącza. Zamiast tego poszukaj hosta, który ma serwery na całym świecie z wysokimi prędkościami transferu. – Upewnij się, że typ serwera, którego używasz jest szybki serwer. Host, który używa powolny typ serwera będzie spowolnić swoją stronę i utrudnić jej załadować szybko. – Upewnij się, że na serwerze jest zainstalowana odpowiednia ilość pamięci RAM. Im więcej pamięci RAM, tym więcej danych serwer może obsłużyć w tym samym czasie. – Upewnij się, że do serwera jest przydzielona wystarczająca przepustowość. Należy upewnić się, że serwer dysponuje wystarczającą przepustowością, aby obsłużyć duży ruch na stronie. – Jeśli to możliwe, stosuj kompresję. Kompresja polega na nakazaniu serwerowi WWW, aby pobrał dane otrzymane od użytkowników i skompresował je w taki sposób, aby zajmowały mniej miejsca na dysku twardym. Jest to ważne, ponieważ ułatwia użytkownikom dostęp do danych, a Twojemu serwerowi przyspiesza ich przetwarzanie. – Nie staraj się, aby strona ładowała się błyskawicznie. Jeśli strona będzie ładować się tak szybko, jak to tylko możliwe, a wystąpią jakiekolwiek opóźnienia, Google nie weźmie tego pod uwagę, ponieważ nie jest to szybkość strony postrzegana przez użytkownika. Chociaż szybkie ładowanie strony może być trudne, nie chcesz, aby trwało dłużej niż sekundę.
Podsumowanie
Google Page Speed Insights to algorytm, który został stworzony, aby pomóc Google określić, jak szybka jest dana strona. Szybkość strony ma ogromny wpływ na szybkość Twojej witryny i jest ważną częścią doświadczenia użytkownika. Ponieważ nie jest to tylko ocena szybkości strony, ale raczej tego, jak szybko użytkownik może poruszać się po witrynie, jest to bardziej złożone niż tylko sprawdzanie szybkości serwera.