Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Wiemy, że odpowiedź na to pytanie jest ważna dla osób prowadzących własne firmy, dlatego postaramy się przybliżyć czynniki, które decydują o cenie. Pozycjonowanie i optymalizacja strony internetowej są działaniami niezbędnymi do zapewnienia Twojej firmie widoczności w wynikach wyszukiwania, dlatego potraktuj je jako inwestycję przynoszącą długofalowe korzyści. Cennik pozycjonowania stron internetowych jest zróżnicowany w zależności od zakresu i rodzaju prowadzonych prac. W naszym artykule znajdziesz najważniejsze informacje na temat wyceny pozycjonowania.
Co ma wpływ na koszt pozycjonowania?
Pozycjonowanie stron internetowych jest długotrwałym procesem, który uwzględnia szereg prac w ich obrębie i poza nimi. Profesjonalna agencja SEO wycenia pozycjonowanie strony www, biorąc pod uwagę:
- czas pracy nad serwisem
Koszt pozycjonowania stron internetowych jest zależny od liczby godzin, jaką specjaliści muszą poświęcić, aby serwis został dobrze zoptymalizowany. - link building
Strategia pozycjonowania stron obejmuje pozyskiwanie wartościowych linków przychodzących do strony. Praca nad budową profilu linków przychodzących jest ważna, ponieważ w znaczący sposób wpływają one na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Samo zwiększanie liczby linków nie jest jednak wystarczające – musi iść w parze z ich wysoką jakością, do której oceny niezbędne jest wieloletnie doświadczenie w branży SEO. Serwisy do link buildingu można oceniać po bardzo wielu parametrach. - pozycjonowanie stron za pomocą zaplecza linków
Pozycjonowanie stron internetowych możliwe jest za pomocą tzw. zaplecza linków.
Wymaga to umiejętnego wyboru domen, które potem służą jako zaplecze linków. Dobrze jest, jeśli te serwisy postawione na wygasłych domenach zawierają treści o tematyce podobnej do pozycjonowanej witryny. Zazwyczaj pozycjonowanie na gotowych zapleczach agencji może być tańsze, jednak wiąże się to z pewnym niebezpieczeństwem.
Mianowicie jeśli współpraca z agencją zostanie zakończona, to może ona odpiąć takie linki i wtedy możemy spodziewać się dużych spadków, które ciężko będzie odrobić w krótkim czasie. Dlatego warto zadbać o to, aby linki pozostawały po zakończeniu umowy. Kolejne ryzyko jest takie, że jeśli agencja ma dużo klientów, to może mieć zaplecza nie najwyższej jakości i taki link building może nie przynosić założonych rezultatów. - rodzaje linków
Zróżnicowany i właściwie dopasowany profil linków pozytywnie wpływa na pozycjonowanie stron. Dlatego opracowujemy strategię linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Linki wewnętrzne wspierają optymalizację strony, ponieważ ułatwiają wyszukiwarce Google zrozumienie jej struktury, a użytkownikom poruszanie się po niej. Linki zewnętrzne dzielimy na: no follow i do follow. Wyróżniamy również linki sponsorowane i UGC. Rozróżniamy linki tekstowe i graficzne. To, ile kosztuje pozycjonowanie stron, zależy m.in. od ich doboru. - ilość i konkurencyjność słów kluczowych
Cena pozycjonowania strony www jest zależna od doboru fraz kluczowych i ich ilości. Aby wybrać najlepszy zestaw fraz, trzeba przeprowadzić analizę konkurencji. Pozycjonowanie sklepu internetowego lub innego serwisu na wysoce konkurencyjne frazy jest trudniejsze i trwa dłużej, dlatego też kosztuje więcej. Optymalny dobór słów kluczowych powinien zostać omówiony z klientem. - wiek i historia domeny
Starsze domeny mają większą wartość, jeżeli od samego początku była wdrożona optymalizacja strony internetowej i systematyczne działania pozycjonujące. Pozycjonowanie strony www o dobrej i długiej historii wymaga mniejszego nakładu pracy, a tym samym może być tańsze. Aby ocenić jej historię, trzeba zacząć od audytu SEO. - wielkość i rodzaj serwisu
Gdy ustalany jest koszt pozycjonowania strony internetowej, agencja SEO bierze pod uwagę wielkość serwisu i rodzaj prowadzonej działalności. Inaczej zostanie wycenione pozycjonowanie strony informacyjnej lub usługowej, a inaczej – sklepu internetowego. Znaczenie ma m.in. liczba podstron. Koszt pozycjonowania sklepu internetowego zależy przede wszystkim od branży, w jakiej działa, ale również od platformy i wielkości asortymentu, a co za tym idzie – od wielkości serwisu. - content marketing
Na skuteczne pozycjonowanie stron internetowych wpływa zamieszczanie na nich wysokiej jakości treści, które przy okazji budują wizerunek marki i promują firmę jako eksperta w swojej dziedzinie. Optymalizacja strony internetowej wiąże się z doborem fraz kluczowych i odpowiednim rozmieszczeniem ich w unikalnych treściach odpowiadających na pytania użytkowników. To, ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej za pomocą contentu, zależy od tematyki, długości artykułów i częstotliwości publikacji oraz tego, co konkurencja już w tej kwestii zrobiła.
Do przedstawienia wyceny pozycjonowania niezbędny jest audyt SEO, który wykaże, jaka jest widoczność strony i co należy zrobić, aby ją poprawić. Analiza sytuacji umożliwia przygotowanie strategii pozycjonowania i ocenę stanu faktycznego.
Koszt pozycjonowania strony – składowe
Pozycjonowanie stron jest pracochłonnym procesem, który zaczyna się od audytu SEO i zaplanowania strategii, a kończy na wdrożeniu rozwiązań na różnych płaszczyznach. Na to, ile kosztuje pozycjonowanie stron, wpływa kilka istotnych kwestii:
- korzystanie z różnych narzędzi analitycznych
Istnieją darmowe narzędzia, które wspierają działania SEO lub zapewniają monitoring pozycji strony, ale nie umożliwiają pełnej kontroli nad wszystkimi procesami. Profesjonalna agencja SEO dąży do zagwarantowania jak najlepszej widoczności strony i zwiększenia ruchu na niej oraz dotarcia do potencjalnych klientów, dlatego sięga po rozbudowane, płatne narzędzia, gdzie miesięczny koszt każdego z nich to nawet kilkaset złotych. Aby zadbać o dobrą pozycję Twojej strony, specjaliści korzystają z kilku rozwiązań jednocześnie. - zaangażowanie specjalistów z różnych dziedzin
Na sukces Twojej firmy składa się wiele godzin pracy różnych specjalistów. W pozycjonowanie strony internetowej zaangażowani są: content manager, specjalista ds. SEO i web developer. Optymalizacja sklepu internetowego lub innego serwisu wymaga również pomocy copywritera, a często także grafika. - wiedza, doświadczenie i fachowe wsparcie
Tanie pozycjonowanie nie zawsze okazuje się opłacalne. Bywa realizowane przez niedoświadczone osoby, co może skutkować brakiem efektów. Bezpieczniej wybrać firmę, która ma na swoim koncie sukcesy i cieszy się dobrą opinią. Za wiedzę i doświadczenie specjalistów zapłacisz więcej, ale też na każdym etapie realizacji usługi pozycjonowania stron otrzymasz profesjonalne wsparcie i raporty z dotychczasowych działań.
Narzędzia wykorzystywane podczas pozycjonowania strony
Proces pozycjonowania przebiega sprawniej, łatwiej go monitorować i ustalać najlepszą strategię, gdy korzysta się ze wsparcia analitycznego w postaci takich narzędzi jak:
- Ahrefs
W branży SEO i marketingu internetowego to jedno z najpopularniejszych narzędzi, które służy do analizy profilu linkowania danej strony. Umożliwia gromadzenie informacji dotyczących linków przychodzących w obrębie całej domeny oraz poszczególnych podstron, a także ocenę parametrów oraz jakości poszczególnych odnośników. Ułatwia wyszukiwanie fraz kluczowych. Agencje SEO używają go do badania profilu linkowego stron klientów oraz konkurencji. - Senuto
To specjalistyczne narzędzie, które kompleksowo wspiera pozycjonowanie stron www. Zapewnia analizę widoczności stron w wyszukiwarce Google, monitorowanie pozycji podstron i dostęp do bazy słów kluczowych. Pozwala również sprawdzić, jak wygląda sytuacja strony na tle konkurencji. Zbiera cenne informacje, dzięki którym działania SEO są w pełni monitorowane i ułatwia opracowanie planu z zakresu content marketingu. - Surferseo
Content marketing bez Surferseo traci na efektywności. To intuicyjne narzędzie jest wyposażone w zaawansowane funkcjonalności do analizy i planowania treści optymalizowanych pod kątem SEO. Dostarcza przydatnych informacji dotyczących fraz kluczowych oraz nasycenia nimi treści, podpowiada nagłówki, wskazuje, jaka powinna być długość artykułu. Analizuje setki czynników, które pozwalają na skuteczne zwiększenie widoczności witryny. - Google Search Console
Jest jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych w procesie pozycjonowania. Pokazuje liczbę kliknięć i wyświetleń strony w organicznych wynikach wyszukiwarki, a także liczbę linków przychodzących oraz wewnętrznych. Gromadzi dane pozwalające ocenić stan całej witryny i poszczególnych podstron. Przyspiesza indeksowanie nowych treści dodanych do serwisu. - Google Data Studio
Umożliwia gromadzenie i zintegrowanie danych pochodzących z różnych źródeł. Pozwala na tworzenie przejrzystych i atrakcyjnych wizualnie raportów, które ułatwiają analizę prowadzonych kampanii, przygotowanie rekomendacji oraz ustalanie dalszego planu działania. - Google Sheets
Umożliwia tworzenie arkuszy kalkulacyjnych z wykresami i tabelami, a dzięki funkcjom wspomagającym ułatwia ich analizę. Pozwala na wspólną pracę kilku specjalistów z dowolnego miejsca dzięki dostępności online.
Cennik pozycjonowania sklepu internetowego lub dowolnego serwisu uwzględnia wykorzystanie profesjonalnych narzędzi, ponieważ ich zakup wiąże się z dużymi kosztami. Stosowanie ich to oszczędność czasu, lepsza optymalizacja strony pod SEO oraz większa efektywność działań odbywających się poza nią – to wszystko zaś przekłada się na zwiększenie ruchu na stronie i na zyski.
Pozycjonowanie stron – cennik szacunkowy i przykładowe ceny
Biorąc pod uwagę, że skuteczne pozycjonowanie jest procesem długofalowym, trudno określić, kiedy strona zacznie wyświetlać się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwań. Termin uzyskania dobrych pozycji można podać tylko w przybliżeniu. Również ceny pozycjonowania nie powinny być sztywne, lecz dopasowane indywidualnie do konkretnych serwisów. Weź tylko pod uwagę, że pozycjonowanie sklepów internetowych jest bardziej kosztowne niż pozycjonowanie prostej strony z ofertą firmy.
Cennik pozycjonowania jest zależny od czynników zaprezentowanych we wcześniejszych akapitach, które bada się przez audyt strony, a najlepszą opcję rozliczania usługi pozycjonowania stanowi miesięczny abonament. Pakiety abonamentowe zawierają różne zakresy działań, dzięki temu łatwo je dostosować do aktualnych możliwości finansowych i potrzeb klientów.
Koszt pozycjonowania strony lokalnej
Pozycjonowanie lokalne jest skierowane do firm, którym zależy na zbudowaniu rozpoznawalności marki i dotarciu do klientów z określonego obszaru, np. konkretnego miasta. Im mniejszy teren, tym zwykle mniej kosztuje pozycjonowanie lokalne, ponieważ łatwiej uzyskać wysoką pozycję strony ze względu na niewielką konkurencję. Miesięczny koszt obsługi wynosi mniej więcej 700-1500 zł.
Pozycjonowanie Google – cena (serwis ogólnopolski)
Pozycjonowanie serwisu ogólnopolskiego jest bardziej wymagające niż w przypadku strony lokalnej. Ze względu na to, że mamy do czynienia ze znacznie większym zasięgiem działań, wzrasta konkurencyjność. Pozycjonowanie firmy z wysoko konkurencyjnej branży kosztuje więcej, ponieważ więcej działań trzeba wdrożyć, aby uzyskać pożądane wyniki. Ceny zaczynają się od około 1500 zł miesięcznie, ale wraz z konkurencyjnością fraz rosną i może to być wydatek nawet 3000-8000 zł.
Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?
Cena pozycjonowania sklepu internetowego zależy od jego wielkości, czyli od ilości asortymentu. Im mniej towaru, tym niższy koszt. Jeżeli w sklepie internetowym masz kilkadziesiąt produktów, miesięczna opłata wyniesie 3000-5000 zł. Na duże koszty muszą być przygotowani właściciele rozbudowanych sklepów oferujących kilkaset różnych rzeczy. Tutaj koszt pozycjonowania zaczyna się od 5000 zł. Znaczenie ma również wielkość i widoczność konkurencji w sieci.
Sprawdź też w naszym artykule jaki czas jest potrzebny na wypozyjonowanie strony:
Artykuł dostępny pod linkiem: Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej
Czy cena pozycjonowania to jedyny czynnik, który warto brać pod uwagę?
Nie. Każdy, kto decyduje się na pozycjonowanie stron www, chce wiedzieć, z jakimi kosztami będzie musiał się mierzyć i liczy na to, że będą jak najmniejsze. Cena nie powinna jednak determinować wyboru usługodawcy. Jeżeli ktoś proponuje, że za 300 zł Twoja strona wyświetli się w Top10, nie wybieraj tej opcji. Tanie pozycjonowanie może przynieść więcej szkód niż pożytku. Zwróć uwagę, co zawiera pakiet, który oferuje Ci agencja SEO po wstępnej analizie. Dowiedz się, jakie ma sukcesy, z jakich narzędzi korzysta i w jaki sposób zamierza raportować postęp prac. Pozycjonowanie to inwestycja, która powinna się zwrócić.