KOLOROWY MARKETING CTA
Skuteczna technika zwrócenia uwagi na nasze treści na stronach www.
Jeśli chcesz, aby liczba kliknięć na twojej stronie była jak największa, dowiedz się, jak odpowiednio używać call to action w formie przycisku i zwiększyć konwersję na swojej stronie internetowej.
CTA jest linkiem, który kliknięty przez użytkownika, przenosi go miejsca docelowego na stronie internetowej. Przycisk może przybrać formę ikony lub podkreślonego tekstu, który swoim wyglądem będzie sugerował, co stanie się po jego naciśnięciu (np. czytaj więcej… lub Kup teraz!), może też namawiać do założenia darmowego konta na jakiejś witrynie, sklepie internetowym lub zalogowanie się do jakiejś aplikacji.
Istotnym elementem CTA jest kolor. Wpływa on aż na 85% decyzji konsumentów. Ma to związek z doświadczeniem, różnicami kulturowymi czy wychowaniem odbiorców. Kolory powinny być więc dopasowane do określonej grupy docelowej i celu, jaki chcemy osiągnąć. Spełniają one funkcję techniczną (powinny być stonowane i „nie bijące po oczach”, funkcję informacyjną, konstrukcyjną i estetyczną (mają wprowadzać harmonię, spójność i wzbudzić zainteresowanie użytkownika).
Jakich zasad należy przestrzegać w wyborze barw?
Przycisk CTA powinien być przede wszystkim widoczny. Najlepiej, jeśli będzie kontrastował z tłem strony internetowej. Dobrym narzędziem, który pomoże nam dobrać odpowiedni kolor jest koło barw. Z wzornika powinniśmy wybrać kolory dopełniające, czyli te, które znajdują się na nim naprzeciwko siebie.
Wyrazisty przycisk doskonale wpływa na konwersję na stronie internetowej. Badania wykazują, że aż o 31% potrafi wzrosnąć ona przy zmianie koloru z zielonego na czerwony. Ten kolor działa najskuteczniej w kontekście konwersji. Oczywiście, możemy użyć też pomarańczowego, żółtego czy zielonego, choć te kolory nie mają już tak dużego wpływu na zwiększenie konwersji jak czerwony.
Każda barwa ma swoje psychologiczne znaczenie, które znacząco wpływa na odbiór treści przez użytkowników stron, sklepów i serwisów internetowych.
Wspomniany już przez nas wcześniej kolor czerwony jest kolorem pobudzającym do działania, przyciąga wzrok i zachęca do podjęcia ryzyka. W branży gastronomicznej, wzmaga apetyt. Przykładem może być znak firmowy Coca Coli czy chipsów Lay’s.
Kolor niebieski przywołuje poczucie bezpieczeństwa i spokoju. Często używany jest przez firmy z branży finansowej czy biznesowej (bank PZU, PayPal). Kojarzy się też ze społecznością i komunikacją. Wskazuje na to fakt, że został wykorzystany przez największe portale społecznościowe, takie jak Facebook czy Linkedin.
Kolor pomarańczowy odzwierciedla pośpiech i nakłania do zdecydowanego działania. Wzmaga pewność siebie i symbolizuje młodzieńczą witalność (Fanta), czasami sugeruje niskie ceny (Allegro).
Kolor żółty używany jest zazwyczaj jako tło, ale może również ostrzegać, jeśli użyjemy go w niewielkich ilościach, chcąc podkreślić jakąś treść. Kojarzony jest też z radością i przyjaźnią (przykładem może być uśmiechnięta buźka – emotikona), ponadto ożywia umysł i pomaga w nauce.
Kolor zielony nawiązuje do działań pro ekologicznych. Kojarzy się z naturą, pobudza kreatywność, symbolizuje powietrze, środowisko. Wykorzystywany jest też z postępem i innowacyjnymi działaniami (Android, Xbox)
Kolor czarny to klasyka i elegancja. Najczęściej wybierana w marketingu produktów wysokiej jakości. Podkreśla charakter luksusowych marek (samochodów, odzieży, zegarków) oraz ukazuje ugruntowaną pozycję (Prada, New York Times).
Kolor biały jest neutralny, najczęściej podkreśla się go, kontrastując z mocnym kolorem w tle. Symbolizuje spokój i prostotę (Apple).
Warto zwrócić uwagę na preferencje kolorystyczne określonej płci. Na przykład, jeśli chcemy trafić do kobiet, powinniśmy wybrać kolor niebieski, zielony lub fioletowy, a jednocześnie unikać szarego, brązowego czy pomarańczowego. Mężczyźni z kolei lubią kolor niebieski, zielony i czarny, a nie przepadają za brązowym, fioletowym czy pomarańczowym.
ZRÓB COŚ UNIKALNEGO
Amerykański Instytut Kolorów Pantone wprowadził sezonowe palety barw. Już od przeszło 17 lat instytucja bada trendy kolorystyczne. Do tej pory skomponowała ponad 1700 kolorów. Powstają poprzez zmieszanie 18 pigmentów, w tym czarnego i białego. Taki wachlarz możliwości, jaki daje firma poprzez system identyfikacji kolorów (Pantone Matching System, w skrócie PMS) nie jest dostępny w stosowanych powszechnie skalach, takich jak RGB czy CMYK.
Graficy cenią sobie oprogramowanie Pantone Color Manager, dzięki któremu mogą użyć aż 10 000 kolorów gotowych do wykorzystania w aplikacjach graficznych.
Jeżeli chcemy sprawdzić efektywność naszych działań, możemy skorzystać ze strony internetowej, na której przeprowadzimy test A/B. Sprawdzi on dwie różne opcje tej samej cechy. Dowiemy się, który kolor jest bardziej skuteczny, ponieważ program skieruje tę samą ilość ruchu do obu wersji kolorystycznych.
Jeśli wybraliśmy już dominujący kolor przycisku na stronie www, powinniśmy umieścić go na poziomie wzroku odbiorcy. Najlepszymi miejscami dla intensywnych kolorów są: menu strony www, tytuły i nagłówki czy okienka Pop-Up. Pamiętajmy przy tym, żeby nie przesadzić z ilością przycisków CTA na stronie internetowej, bo wprowadzi to klientów w dezorientację. Możemy też otoczyć przycisk wolną, jasną przestrzenią, co sprawi, że będzie on bardziej zauważalny.
Warto skorzystać ze wszystkich wskazówek opisanych w artykule, jeśli chcemy budować swoją markę od podstaw. Sprawmy, żeby była ciekawa i jedyna w swoim rodzaju.