• 603-851-412
  • [email protected]
premium digitallogo-horizontal-black-120premium digitalpremium digital
  • Start
  • Oferta
        • Strony
          WWW.
          • Tworzenie stron internetowych
          • Tłumaczenia stron www i sklepów internetowych
          • Przenoszenie na inny serwer / migracja stron
        • Sklepy
          internetowe.
          • Tworzenie sklepów internetowych
        • Pozycjonowanie
          (SEO).
          • Pozycjonowanie stron internetowych
          • Pozycjonowanie lokalne
          • Optymalizacja SEO
          • Audyt SEO
        • Content
          Marketing.
          • Content marketing
          • Copywriting SEO
          • Filmy reklamowe
        • SEM
          • Facebook Ads
          • Kampanie Google Ads
          • Audyt Google Ads
          • Wdrożenie GA4
            + Cookie Consent Mode
  • Oferta
    • Strony
      WWW.
      • Tworzenie stron internetowych
      • Tłumaczenia stron www i sklepów internetowych
      • Przenoszenie na
        inny silnik /
        migracja stron
    • Pozycjonowanie
      SEO.
      • Pozycjonowanie stron internetowych
      • Pozycjonowanie lokalne
      • Optymalizacja SEO
      • Audyt SEO
    • Content
      Marketing.
      • Content marketing
      • Copywriting SEO
      • Filmy reklamowe
      • Prowadzenie bloga
    • Sklepy
      internetowe
      • Tworzenie sklepów internetowych.
    • Agencja Google Ads
      • Facebook Ads
      • Kampanie Google Ads
      • Audyt Google Ads
      • Wdrożenie GA4 + Cookie Consent Mode
  • Nasze realizacje
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
✕

Co to jest domena internetowa? Co warto wiedzieć?

Opublikowane przez Damian Węglarski o 20 stycznia 2022

What is your com internet domain, conceptual image with man pushing virtual screen graphics.

Spis treści ukryj
1 Co to jest domena internetowa?
2 Do czego służy domena internetowa?
3 Z czego składa się nazwa domeny internetowej?
4 Rodzaje domen internetowych
5 Jak założyć domenę?
6 Czym kierować się wybierając nazwę domeny?
7 Gdzie kupić domenę?
8 Ile kosztuje domena?
9 Jak sprawdzić, czy domena jest wolna?
10 Jak sprawdzić, kto jest właścicielem domeny?
11 Czy można przenieść domenę?
12 Czy nazwa domeny ma wpływ na pozycjonowanie?
13 Potrzebujesz pomocy z kupnem domeny? Skontaktuj się z nami!

Domena internetowa jest powszechnie nazywana adresem internetowym. Stanowi element tożsamości sieciowej, który pozwala odnaleźć konkretną witrynę, serwer czy adresata poczty e-mail. Zwykle ma prostą formę, dzięki czemu pomaga łatwo dotrzeć do konkretnych informacji. Wyjaśniamy, czym dokładnie jest domena internetowa oraz co warto o niej wiedzieć!

Co to jest domena internetowa?

Domena internetowa to element adresu DNS (ang. Domain Name System), który pozwala znaleźć w Internecie konkretną stronę WWW, serwer albo adresata poczty e-mail. Za jej pośrednictwem tłumaczy się skomplikowany adres IP (ciąg liczb) na łatwą do zapamiętania nazwę, zwykle związaną z daną marką, produktem, osobą itp. Wpisuje się ją w pasku przeglądarki (adresy stron) albo podczas pisania wiadomości elektronicznej (adres e-mail).

Do czego służy domena internetowa?

Domena internetowa przede wszystkim pełni rolę wizytówki w Sieci. Dzięki niej można założyć własną witrynę oraz pomóc jej wyróżnić się spośród innych stron. Do tego może też być adresem dla innych usług, np.:

  • poczty e-mail,
  • bloga,
  • serwera,
  • portalu pracowniczego,
  • forum,
  • sklepu internetowego.

Zwykle na te potrzeby tworzy się odpowiednie subdomeny, czyli adresy internetowe przynależące do domeny głównej (i zawierające ją w swojej nazwie).

Z czego składa się nazwa domeny internetowej?

Domeny internetowe składają się z dwóch części: nazwy oraz rozszerzenia. Pierwszy element może być dowolnym ciągiem znaków (wielkość liter ani znaki diakrytyczne nie mają jednak znaczenia), cyfr i znaku “-“. Drugi człon może mieć różną formę.

Od 2014 r. można rejestrować także tzw. nowe domeny internetowe, funkcyjne, zawierające popularne słowa kluczowe, określenia branżowe itp. (np.: .bar, .online, .warszawa). Popularne są również domeny tworzone przez firmy, które umieszczają w rozszerzeniu nazwę marki (np.: .canon).

Rodzaje domen internetowych

Rodzaje domen rozróżnia się na podstawie ich końcówek. Dzieli się je na domeny najwyższego poziomu (TLDs – top-level domains) oraz drugiego poziomu (SLDs – second-level domains).

Do domen najwyższego poziomu zalicza się:

  • generyczne (gTLDs – generic top-level domains);
  • globalne: np. .com, .net, .org;
  • europejskie: .eu;
  • krajowe (ccTLDs – country code top-level domains), np. .pl, .de, .cz;
  • sponsorowane (sTLDs – sponsored top-level domains), np. .gov, .aero, .tel;

Domeny drugiego poziomu dzieli się na:

  • funkcjonalne – np. .com.pl, .biz.pl, .info.pl, .net.pl, .org.pl, .edu.pl, .media.pl itd.
  • regionalne – np. .warszawa.pl, .waw.pl, .wroclaw.pl, .mazury.pl, .pomorskie.pl, .slask.pl.

Wyróżnia się też specyficzne typy domen:

  • IDN (Internationalized Domain Name) – zawierające znaki diakrytyczne, np. gżegżółka.pl;
  • nTLD (new generic top-level domains) – nieoficjalny skrót stosowany w odniesieniu do kilkuset najnowszych rozszerzeń, np. .xyz, .website.

Wybór końcówki domeny jest elastyczny, z wyjątkiem kilku zarezerwowanych rozszerzeń najwyższego poziomu, np.: .gov.pl.

Jak założyć domenę?

Rejestracja domeny nie jest trudnym procesem. W tym celu najlepiej jest skorzystać z rejestratora domen, takiego jak np. Aftermarket.pl, Cyberfolks.pl, Domeny.pl, Home.pl czy Nazwa.pl. Sam proces zakupu jest dość intuicyjny. Zanim jednak podejmie się decyzję, przez jaką stronę chce się nabyć domenę, warto porównać ofertę przynajmniej kilku rejestratorów. Kiedy znajdzie się już idealną opcję i sfinalizuje się transakcję, można dodać usługi dodatkowe, np. hosting czy certyfikat SSL.

Warto zwrócić uwagę na to, że kupno domeny to nie to samo, co jej przedłużenie. Nie da się kupić nazwy na stałe – prawo do korzystania z niej opłaca się w formie abonamentu, obejmującego zazwyczaj okres od roku do pięciu lat. Po upływie tego okresu nie jest od razu dezaktywowana. Obowiązuje wyznaczony termin, do którego można uregulować kolejną opłatę lub zrezygnować z usługi.

Czym kierować się wybierając nazwę domeny?

Wybierając nazwę domeny trzeba pamiętać o tym, że ma stanowić wizytówkę danej marki. Z tego względu najlepiej jest postawić na unikalny adres, który będzie wprost kojarzył się z konkretną firmą, marką, produktem, osobą, instytucją itp. Przy tym powinien być dość prosty i łatwy w zapamiętaniu. Ciekawa, ale trudna nazwa może być zupełnie niepraktyczna.

Gdzie kupić domenę?

Domeny najrozsądniej jest kupować za pośrednictwem wspomnianych wcześniej firm, nazywanych potocznie rejestratorami domen. Pełną ich listę udostępnia Krajowy Rejestr Domen. Są to podmioty, które przystąpiły do Programu Partnerskiego NASK – nadrzędnym rejestratorem domeny .pl jest Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa. W lipcu 2013 roku przejęła również obsługę domeny .gov.pl od Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN (ta jest dostępna wyłącznie dla podmiotów uprawnionych).

Jeśli idealna, pożądana nazwa jest zajęta, można spróbować ją odkupić – być może jej aktualny właściciel chce ją akurat odstąpić. Oferty z drugiej ręki można znaleźć w różnych miejscach, ale najrozsądniej jest sprawdzić specjalne portale dedykowane odsprzedaży nazw, jak np. Aftermarket.pl czy Premium.pl.

Ile kosztuje domena?

Cena domeny jest zależna od wielu różnych czynników. Największe znaczenie mają stawki rejestratora oraz wybrana końcówka. Rozszerzenie krajowe (w Polsce – .pl) kosztuje ok. 100 zł rocznie, zaś globalne (np.  .com) ok. 50 zł rocznie. Najpierw należy zarejestrować nazwę, a następnie opłacać jej abonament. W wielu przypadkach pierwszy rok jest darmowy lub wyjątkowo tani. Trzeba jednak zwrócić uwagę, o ile ma wzrosnąć stawka w kolejnych latach. Należy uważać na pozornie korzystne promocje – czasami okazuje się, że naliczane są dodatkowe opłaty lub cena abonamentu drastycznie rośnie w kolejnych latach.

Ceny domen na giełdzie wahają się od kilku, kilkunastu złotych do nawet kilkuset tysięcy złotych. Przez to niektórzy celowo w nie inwestują. Ponieważ Internet z każdym dniem się rozrasta, coraz trudniej jest o proste, chwytliwe nazwy. Z tego względu prosta domena z czasem może stać się bardzo cenna.

Jak sprawdzić, czy domena jest wolna?

Dostępność domeny można zweryfikować na kilka sposobów. Aby sprawdzić, czy dany adres internetowy jest wolny, wystarczy wpisać pożądany adres w pasku przeglądarki. Jeśli załaduje się jakaś witryna, nazwa niestety jest zajęta. Zdarza się jednak, że wyświetli się formularz kontaktowy odsyłający do rejestratora lub innego właściciela domeny. Wtedy można przejść do zakupu. Kiedy zaś pojawi się błąd, najprawdopodobniej nazwa jest wolna.

Domeny warto też oczywiście sprawdzać na stronach rejestratorów. Zwykle dają dostęp do specjalnych wyszukiwarek, które pozwalają przekonać się, czy dana nazwa jest dostępna. Jeśli tak, wystarczy dodać domenę do koszyka i sfinalizować transakcję.

Jak sprawdzić, kto jest właścicielem domeny?

Właściciela domeny można sprawdzić za pośrednictwem strony www.who.is. Wystarczy podać w niej daną nazwę, by otrzymać niezbędne informacje. Dodatkowo można przekonać się, kiedy nazwa została zarejestrowana po raz pierwszy, do kiedy jest aktywna itp.

Czy można przenieść domenę?

W sytuacji, gdy opłaty naliczane przez rejestratora okazują się zbyt wysokie, można zdecydować się na transfer domeny. Procedura jest szybka i prosta. Trzeba po prostu zarejestrować ją u nowej firmy, potwierdzając prawa do niej za pomocą kodu authinfo. Przeniesienie jest darmowe, ale najlepiej zdecydować się na nie w na kilka tygodni przed wymaganym odnowieniem abonamentu – wtedy nie trzeba podwójnie za niego płacić.

Czy nazwa domeny ma wpływ na pozycjonowanie?

Czy umieszczanie słów kluczowych w adresie strony internetowej ma sens? Raczej nie, dlatego lepiej tego nie robić. Dawniej rzeczywiście pomagało zwiększyć widoczność witryny, ale obecnie nie ma to żadnego znaczenia. Ani domena, ani jej rozszerzenie nie mają wpływu na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Potrzebujesz pomocy z kupnem domeny? Skontaktuj się z nami!

Chcesz stworzyć witrynę internetową dla swojej działalności, ale masz kłopot z wyborem odpowiedniej domeny? Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci znaleźć najlepszą nazwę. Przy okazji możemy zaprojektować i przygotować dla Ciebie funkcjonalną, estetyczną oraz dobrze zoptymalizowaną i wypozycjonowaną stronę internetową. Skontaktuj się z nami, a przygotujemy spersonalizowaną ofertę!

Share
Damian Węglarski
Damian Węglarski
Damian Węglarski to przedsiębiorca z pasją, który od 12 lat z sukcesem współtworzy rynek marketingu i reklamy w Polsce. Jest ekspertem SEO i pasjonatem marketingu z dyplomem ukończenia informatyki w zarządzaniu na Uniwersytecie Łódzkim. Jest założycielem i pomysłodawcą agencji interaktywnej Premium Digital, która gównie zajmuje się marketingiem internetowym czyli, SEO, Google Ads oraz tworzeniem stron.

Powiązane wpisy

słowa kluczowe napisy
8 stycznia 2023

Analiza słów kluczowych – keyword research


Czytaj dalej
content plan - checklista
6 stycznia 2023

Content plan – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?


Czytaj dalej

Bezpłatna konsultacja

Umów się na rozmowę, oddzwonimy w 24h.

    Zapoznałem się z informacjami o administratorze i przetwarzaniu danych


    Zaakceptuj zgodę na wykorzystanie ciasteczek
    aby umówić się na konsultację

    Chciałbyś porozmawiać
    o swojej stronie WWW i jej pozycji w Google?
    Śmiało. Nie gryziemy.

    +48 603 851 412
    [email protected]

    Skontaktuj się z nami.

    Facebook Linkedin Instagram YouTube

    Strony WWW.
    Strony internetowe Łódź
    Strony internetowe Warszawa
    Strony internetowe Gdańsk
    Ile kosztuje strona internetowa?
    Responsywna strona
    Sklepy internetowe.
    Polecane
    Marketing and more
    Google Partner Status

    Adres : Kilińskiego 121
    90-049 Łódź
    Nasza lokalizacja:
    https://goo.gl/maps/xbTHFmE9nED2ma8H6

    Artykuły.

    • słowa kluczowe napisy
      Analiza słów kluczowych – keyword research
      8 stycznia 2023
    • content plan - checklista
      Content plan – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?
      6 stycznia 2023
    • Wyszukiwarka internetowa google
      Wyszukiwarka internetowa czym jest i jak działa?
      19 grudnia 2022
    • google bomb
      Google bomb – co to jest?
      18 grudnia 2022

    Na skróty.
    Polityka prywatności
    Słownik pojęć SEO

    Pozycjonowanie (SEO).
    Co to jest pozycjonowanie?
    Pozycjonowanie lokalne
    Audyt SEO
    Słownik pojęć SEO
    Pozycjonowanie stron Łódź
    Pozycjonowanie stron Warszawa
    Pozycjonowanie stron Toruń
    Pozycjonowanie stron Katowice
    Pozycjonowanie stron Kielce
    Content Marketing.

    Email marketing

    © Copyright 2021 – Premium Digital. Wszelkie prawa zastrzeżone.
    Projekt WWW powstał przy współpracy z Karbownik.Co

    Dziękujemy za przesłanie formularza.   

    Przesłane dane pozwolą nam opracować strategię dedykowaną Twojej firmie. W ciągu 3 dni na adres e-mail podany w formularzy prześlemy przygotowaną estymację.