Prowadzisz sklep internetowy i szukasz sposobów na przyciągnięcie klientów? Zamiast skłaniać się ku obniżce cen, przyjrzyj się opisom produktów. Czy wiesz, że to właśnie od nich może zależeć „być albo nie być” twojego sklepu? W tekstach tych drzemie ogromny potencjał – pod warunkiem, że będą wartościowe pod kątem sprzedażowym. Dowiedz się, jak tworzyć opisy produktów.
Badania przygotowywane rok rocznie przez Gemius pokazują, że opisy produktów są jednym z tych elementów, które wpływają na decyzje zakupowe klientów. Bardziej szczegółowe informacje na karcie produktu dotyczące poszczególnych towarów przyczyniłyby się do częstszego dokonywania zakupów w internecie.
Jeśli masz tego świadomość, jednak nic z tym nie robisz, prędzej czy później utkniesz w martwym punkcie. Jeżeli natomiast zaczniesz działać, masz szansę na poprawę wyników sprzedażowych w twoim sklepie internetowym.
Opis to coś więcej niż tekst, który ma wypełnić przestrzeń na karcie produktu. To tekst, za sprawą którego możesz przekonać do zakupów i tym samym do swojej marki.
Pamiętaj! Jedną z przeszkód na drodze do zakupów online jest brak bezpośredniego kontaktu z produktem. Jeśli opis – zamiast koncentrować się na cechach – przedstawi korzyści, klient będzie bardziej skłonny do sfinalizowania transakcji.
Opis produktu zastępuje sprzedawcę. Powinien nie tylko informować, ale też pomóc rozwiać wątpliwości i przekonać, że właśnie dany produkt wpisuje się w oczekiwania kupującego. A to wszystko bez nachalnego nakłaniania do zakupu.
Podejmując decyzję o ulepszeniu opisów produktów:
To wystarczające powody, które powinny przekonać cię do inwestycji w opisy produktów – stworzonych samodzielnie lub przygotowanych na zamówienie w agencji copywriterskiej.
Profesjonalny opis produktu to taki, który będzie jednym z elementów przekładających się na wyższą sprzedaż. Aby tak się stało, musi zastąpić sprzedawcę i jednocześnie zrekompensować brak możliwości obejrzenia na żywo wybranego towaru. Powinien być więc rzeczowy, wyczerpujący, zachęcający i unikalny.
Niby wszystko jasne, ale… Jak to przełożyć na konkretną treść, aby finalnie mieć sprzedażowy opis produktu? Poniżej kilka wskazówek, które pomogą ci w przygotowaniu opisów produktów z potencjałem sprzedażowym.
Doskonale wiesz, że nie chodzi o poznanie odbiorcy z imienia i nazwiska. Chodzi o określenie klienta idealnego. Takiego, który – gdy raz dokona zakupów – będzie do ciebie wracać.
Bardzo możliwe, że masz wstępnie stworzoną taką personę. Być może już na etapie tworzenia sklepu internetowego i wyboru asortymentu udało ci się nakreślić odbiorcę. Te informacje możesz wykorzystać właśnie teraz – do tego, aby opis produktu maksymalnie dopasować do potrzeb potencjalnego klienta.
Aby rozpocząć przygotowanie opisów produktów, zastanów się i dokładnie określ:
Dlaczego to ważne? Takie informacje, choć pozornie wydają się mało interesujące z punktu tworzenia treści, pozwalają przygotować właściwy komunikat. Na przykład inaczej będą brzmieć opisy produktów przeznaczone dla osób będących laikami w danej branży, a inaczej – dla osób o sporej wiedzy z danej dziedziny.
Im lepiej nakreślisz odbiorcę, tym bardziej trafiony będzie opis produktu. Warto więc poświęcić odrobinę czasu stworzenie profilu osoby, do jakiej chcesz dotrzeć ze swoim produktem.
Język korzyści to skuteczne narzędzie, którego celem jest wzbudzenie w odbiorcy chęci posiadania konkretnego przedmiotu. Należy jednak używać go bardzo umiejętnie – w przeciwnym razie twoja tajna broń zostanie skierowana przeciwko tobie.
Istotą języka korzyści jest skoncentrowanie się na profitach, jakie konkretny produkt może przynieść klientowi. Nie uda ci się przekonać odbiorcy do zakupu, jeśli będziesz krążył wyłącznie wokół cech produktu albo wypunktujesz tylko parametry techniczne. Każda „sucha” informacja (bo taka też jest potrzebna) musi być poparta zaletą i korzyścią dla potencjalnych klientów.
Jak to powinno wyglądać w praktyce?
Przykład 1.
Zamiast ograniczać się do informacji o technologii wodoodpornej, napisz, że w butach zastosowano technologię wodoodporną, dzięki której spacer w deszczu będzie nam niestraszny i wrócimy do domu z suchymi stopami.
W pierwszym przypadku odbiorca niby wie, co zyska dzięki wodoodpornej technologii. Jednak dzięki przytoczeniu konkretnej sytuacji, może wyobrazić sobie, jak bardzo skuteczna jest zastosowana technologia.
Przykład 2.
Informacja o tym, że żelazko ma funkcję automatycznego generatora pary nie jest wystarczająca. Pisząc natomiast, że dzięki takiej funkcji ubrania będą perfekcyjnie wyprasowane, zwiększasz szansę na podjęcie decyzji o zakupie.
Czy dostrzegasz tę subtelną różnicę?
Sprzedażowy opis produktu ma być rzeczowy. Musi dawać konkretne informacje – takie, które pomogą podjąć decyzję zakupową. W przeciwnym razie nie będzie mieć dużej mocy sprzedażowej.
Jak ognia unikaj lania wody – powtarzania tych samych informacji, ale sformułowanych w inny sposób. Sztuczne wydłużanie tekstu może nie tylko zniechęcić do zapoznania się z treścią. Zwiększa ryzyko, że klient pogubi się w gąszczu niepotrzebnych informacji i, zmęczony, szybko opuści stronę, tym samym rezygnując z zakupu.
Opis musi odzwierciedlać faktyczne cechy produktu – funkcje przedmiotu. Nie wolno podawać nieprawdziwych informacji (zakładamy, że masz świadomość, iż takie działania są nieetyczne).
W tekście nie mogą pojawiać się sformułowania wprowadzające w błąd, wyolbrzymiające cechy czy zalety. Każde nadużycie to nie tylko ryzyko wzrostu liczby zwrotów, ale i … kary finansowej nałożonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Chcesz podkreślić, że twój produkt jest „najlepszy” lub „najskuteczniejszy”? Jeśli nie dysponujesz danymi potwierdzającymi te stwierdzenia, możesz mieć kłopoty. Nie wystarczy bowiem oprzeć takich informacji na opiniach pozostawianych w internecie.
Tworząc opis produktu nie możesz używać słów, które dają pole do dowolnej interpretacji. Rzetelne dane to podstawa – jeśli zależy ci na zdobyciu zaufania klientów.
Jako że klient nie ma bezpośredniego kontaktu z produktem, odpowiednio dobranymi słowami możesz pobudzić jego zmysły. Odwołując się do zapachu czy smaku, będziesz w stanie wyzwolić pozytywne emocje.
Przykład? Załóżmy, że chcesz sprzedać płyn do kąpieli o zapachu truskawkowym. Możesz użyć porównania, odwołując się do lodów truskawkowy czy innego deseru z truskawkami w roli głównej. To naprawdę działa na wyobraźnię.
Idealny opis produktu musi zastąpić brak bezpośredniego kontaktu z przedmiotem. Dlatego tekst musi być wyczerpujący. Powinien rozwiewać ewentualne wątpliwości, odpowiadać na pytania rodzące się w głowie kupującego.
Jeśli opisujesz kosmetyk, udziel dokładnych informacji. Poza opisem działania, sposobem użycia czy wykorzystanych składnikach, warto podać dodatkowe dane. Może to być np. konsystencja, szybkość wchłaniania, przeznaczenie, przeciwwskazania do stosowania, rodzaj opakowania oraz pojemność. Dobrym pomysłem jest zestawienie produktu z innymi – z tej samej serii, aby pokazać różnicę.
Po zapoznaniu się z treścią klient musi wiedzieć wszystko na temat produktu, bo to pozwoli mu podjąć właściwą decyzję zakupową.
Jak długi powinien być opis produktu? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi – wiele zależy od asortymentu. Niektórych przedmiotów nie da się opisać w 500 znakach – to zdecydowanie za mało, aby wyczerpać temat. Optymalną wartością jest 1000-1500 znaków – jednak wszystko zależy od tego, ile masz do powiedzenia.
W tym miejscu warto wrócić do punktu dotyczącego konkretnych informacji. Wyczerpująco nie znaczy, że musisz uciekać się do tzw. lania wody.
Opis produktu powinien mieć czytelną strukturę – taką, aby z treści można było szybko wyciągnąć najważniejsze informacje.
Zapomnij o „ścianie tekstu”. Taka konstrukcja nie tylko nie zachęca do zapoznania się z opisem, ale też utrudnia szybkie „skanowanie” wzrokiem. Niezbędnym minimum jest podział na akapity – w ten sposób choć trochę zwiększysz czytelność tekstu.
Niemniej dobrze skonstruowany opis produktu powinien:
Podział na krótsze akapity poprzedzone jasnymi nagłówkami oraz grafika – to sprawia, że opis produktu jest bardziej czytelny.
To wszystko przyciąga uwagę i sprawia, że zapoznawanie się z treścią jest przyjemniejsze.
Treść skopiowana ze strony producenta to spora oszczędność – czasu i pieniędzy. Czy jednak wiesz, że tego typu praktyki nie działają na twoją korzyść? Szczególnie, jeśli producent dość lakonicznie pisze o swoich produktach. Potencjalny klient będzie więc rozczarowany, że i u ciebie niczego nowego o danym przedmiocie się nie dowie. Wtedy istnieje duże prawdopodobieństwo, że wybierze najtańszą ofertę – niekoniecznie twoją.
Jeśli postawisz na unikalne opisy – takie, które będą niosły za sobą wartość dodaną (szerzej wyjaśnią działanie, rozwieją wątpliwości), wiele zyskasz. Nie tylko w oczach klientów, ale również robotów Google. To przełoży się na lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – większy ruch i wyższą konwersję.
Wartościowy opis produktu powinien koncentrować się na potrzebach i oczekiwaniach potencjalnego klienta – to fakt. Nie oznacza to jednak, że należy zupełnie pominąć kwestie SEO. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby połączyć te dwa elementy, co przyniesie jeszcze większe korzyści.
Z pewnością doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że większość osób ogranicza się do przejrzenia wyłącznie tych sklepów, które znajdują się na pierwszej czy drugiej podstronie wyników. Aby trafić na sam szczyt, opis produktu musi być zoptymalizowany pod SEO – tylko wtedy masz szansę zwiększyć widoczność swojego sklepu. To z kolei może przełożyć się na większy ruch – szczególnie, gdy znajdziesz się w TOP10.
Jeśli chcesz wiedzieć od czego i ile trwa pozycjonowanie sprawdź artykuł na naszym blogu:
Ile trwa pozycjonowanie tron internetowych
Aby zwiększyć potencjał SEO opisów produktów, warto zastosować się do poniższych wskazówek. Należy pamiętać, że znaczenie mają nie tylko umieszczone słowa kluczowe, ale również wiele innych elementów.
Zadbaj też o kwestie techniczne, tj. uzupełnienie znaczników title i description, a także opatrzenie grafik odpowiednim atrybutem ALT.
Dobry opis produktu powinien wpłynąć na decyzję zakupową klienta – zachęcić go do złożenia zamówienia. Nie chodzi jednak o to, aby stworzyć treść będącą nachalną reklamą.
Opis powinien informować o wszystkich szczegółach dotyczących produktu. Zamiast jednak koncentrować się wyłącznie na „suchych” danych, należy zestawić je z możliwymi do osiągnięcia korzyściami. Warto przy tym odwołać się do zmysłów – tak, by pobudzić wyobraźnię i wywołać pozytywne skojarzenia.
Przykładowy opis produktu (niepoprawny)
Lodówka LG GBB61BLJMN NoFrost Czarna została wyposażona w inwerterową sprężarkę liniową. Generuje hałas 35 dB. Dzięki technologii Door Cooling nawet wielokrotne otwieranie drzwi nie wpływa negatywnie na temperaturę produktów.
Przykład dobrego opisu
Lodówka LG GBB61BLJMN NoFrost Czarna:
Zastosowana w niej technologia Door Cooling pozwala na utrzymanie stałej temperatury produktów nawet podczas wielokrotnego otwierania drzwi. Dzięki temu przyczynia się do wydłużenia przydatności do spożycia żywności.
Pamiętaj! Przy tworzeniu opisów produktów nie idź drogą na skróty. Jeśli chcesz wzmocnić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania i jednocześnie wyróżnić się wśród konkurencji, postaw na unikalność. Stworzone od podstaw lub poddane drobnej modyfikacji, wpłyną na widoczność twojego e-sklepu.
Dziękujemy za przesłanie formularza.
Przesłane dane pozwolą nam opracować strategię dedykowaną Twojej firmie. W ciągu 3 dni na adres e-mail podany w formularzy prześlemy przygotowaną estymację.