Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej? To pytanie, na które specjalista SEO odpowiada zwykle stwierdzeniem niezbyt satysfakcjonującym klientów: „to zależy”. Jeżeli już chcesz wiedzieć, jakie czynniki wpływają na czas oczekiwania na efekty pozycjonowania, przeczytaj nasz artykuł. Zyskasz wiedzę, dzięki której zrozumiesz, że dobra widoczność strony musi być poparta wieloma działaniami i termin uzyskania rezultatów można określić najwyżej w przybliżeniu.
Czynniki wpływające na czas pozycjonowania strony
Na widoczność witryny wpływa wiele czynników. Poznaj najważniejsze z nich:
-
Branża i konkurencja
Branża, w której działasz, ma istotne znaczenie w procesie pozycjonowania strony w Google i innych wyszukiwarkach. Pozycjonowanie wymaga systematyczności i zależy od specyfiki oferowanych produktów lub usług, nawyków grupy odbiorców, sezonowości sprzedaży, a także rozmiaru konkurencji. Im większa konkurencja, tym trudniej o wyświetlenie strony na pierwszych pozycjach wyszukiwarek. Łatwiej konkurować z lokalnymi firmami niż korporacjami.
-
Historia domeny
Na pytanie, ile trwa pozycjonowanie, nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale wiadomo, że wyszukiwarce Google bardziej odpowiadają strony z długą historią. Im dłużej witryna internetowa działa, tym lepiej jest przez Google oceniana. Istnieje jednak ważny warunek: historia strony musi być dobra. Bardzo istotne jest, aby zweryfikować, jaką historię dokładnie miała taka domena, jakie linki do niej prowadzą, czy nie była zawirusowana i co się na niej znajdowało.
Jeżeli były już na niej prowadzone działania SEO, ale w niewłaściwy sposób (black hat SEO) i na stronę mogła być nałożona kara od Google, to dalsze pozycjonowanie będzie bardziej skomplikowane lub niemożliwe. Najprostszym rozwiązaniem jest wtedy przeniesienie strony na nową domenę. W przypadku nowej domeny te działania trwają dłużej, jednak przy odpowiednio zrobionym przekierowaniu, można odzyskać dużo pracy i budżetu włożonego w poprzednią domenę.
-
Wielkość pozycjonowanej strony (architektura, ilość podstron)
Na czas pozycjonowania strony wpływa również to, jak duży jest serwis, jak duży pod kątem budowy. W tym przypadku chodzi o to, ile podstron jest do wypozycjonowania, a co za tym idzie, ile pracy będzie trzeba w każdą w nich włożyć. Oczywiście zależy to też od trudności słów kluczowych na każdej podstronie. Zdecydowanie pozycjonowanie małej strony z pięcioma zakładkami na mało konkurencyjne lokalne frazy będzie dość proste i szybkie, czyli możemy przy nowej domenie mówić tu o okresie 5-10 miesięcy w zależności od intensyfikacji działań. Pozycjonowanie rozbudowanego sklepu internetowego jest bardziej czasochłonne niż prostej strony z kilkoma zakładkami. Szybkość efektów zależy jednak nie tylko od liczby podstron, ale również od architektury witryny i zamieszczonych na niej treści.
-
Dobór fraz kluczowych
Bardzo ogólne frazy kluczowe mają dużą liczbę wyszukiwań. Im bardziej konkurencyjne frazy, tym bardziej oddala się w czasie wizja dobrych pozycji w wynikach Google. Dlatego słowa kluczowe powinny być zróżnicowane i odpowiednio dobrane po uprzedniej analizie wykonanej przez agencję SEO albo seowca. Oznacza to, że trzeba sięgnąć również po mniej konkurencyjne, tzw. frazy długiego ogona (ang. long tail), które są bardziej szczegółowe, a tym samym odpowiadają konkretnym potrzebom odbiorców. Na samym początku działań zaleca się skupienie na mniej konkurencyjnych frazach z mniejszym miesięcznym wolumenem wyszukań, aby szybciej osiągać zamierzone cele. Zdobywanie wysokich pozycji na słowa z mniejszym wolumenem wyszukań pozwala na tzw. quick win, czyli na szybkie osiąganie ruchu i co za tym idzie – pierwszych przychodów z działań SEO. Pozwoli to później na alokację budżetu i optymalizację na te trudniejsze słowa i konkurowanie z silniejszymi. Oczywiście ten czynnik koreluje ze wszystkimi innymi i nie jest odosobnionym. Na działania trzeba patrzeć kompleksowo.
-
Responsywność
Ile czasu trwa pozycjonowanie strony, która dostępna jest tylko na urządzeniach desktopowych?
Od 2019 roku domyślnie Google indeksuje najpierw strony mobilne, wg. zasady mobile first indexing, o czym więcej można przeczytać w linku poniżej.https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-first-indexing
Można zatem stwierdzić, że jeśli nie ma mobilnej wersji strony albo strona nie jest responsywna, to działania SEO czy indeksowanie mogą być utrudnione, a co za tym idzie – wydłużyć się. Obecnie większość wyszukań w Google występuje na urządzeniach mobilnych, więc jeśli nasza strona nie będzie do nich przystosowana, to internauci szybko będą z niej uciekać. Grozi nam wtedy zjawisko zwane pogo sticking czyli wejście z wyszukiwarki i szybkie opuszczenie strony. Skutkiem tego będzie wysoki bounce rate (współczynnik odrzuceń) i przez to nasza strona może tracić na jakości oceny w Google. Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że responsywne strony, czyli dopasowane do ekranów o różnej rozdzielczości i dobrze dostosowane do urządzeń mobilnych, wyświetlają się wyżej w wynikach wyszukiwania i ułatwiają dotarcie do większej liczby klientów.
-
Szybkość ładowania strony
Aby usprawnić, jak również przyspieszyć pozycjonowanie, trzeba zająć się szybkością ładowania strony. Dlaczego?
Nadeszły takie czasy, że użytkownicy internetu rezygnują z odwiedzin witryn, które nie otwierają się natychmiast. Strona www powinna wczytywać się sprawnie na wszystkich urządzeniach, a w szczególności na mobilnych. Jak zapewnia Google, ogromne znaczenie w SEO ma prędkość strony. Do analizy szybkości dostępu do zasobów witryny służy narzędzie Page speed insights, które daje nam odpowiednie informacje dotyczące CORE WEB VITALS (więcej pod linkiem: https://web.dev/vitals/). Jeszcze więcej danych możemy dodatkowo obserwować w Google Search Console. Z doświadczenia jednak wiemy, że obecnie sama prędkość strony nie ma bezpośredniego przełożenia na osiągane pozycje. Większe znaczenie ma to, jak ludzie reagują na naszą stronę, głównie na urządzeniach mobilnych. Mimo że Google twierdzi, że współczynnik odrzuceń nie ma aż takiego znaczenia, to jednak przeprowadzone na świecie testy pokazują, że mniejszy współczynnik odrzuceń danej podstrony zapewnia wzrost pozycji.
Oczywiście są to pojedyncze przypadki, a nie oficjalna informacja do Google. Jednak już sama logika wskazuje, że jeśli użytkownik trafi na naszą stronę z wyszukiwarki, a chce szybko uzyskać jakąś informację, to wyjdzie ze strony niezwłocznie, jeśli ta nie załaduje się wystarczająco szybko. Konsekwencją tego będzie poszukanie innego źródła informacji. Nieważne wtedy, jakie pozycje będziemy osiągać w Google, bo i tak będziemy tracić użytkowników – współczynnik odrzuceń naszej witryny będzie rósł. Google może ocenić wtedy naszą stronę jako niskiej jakości, co może obniżać ranking witryny. W płatnych reklamach Google Ads jest to istotny czynnik wpływający na wyniki jakości całej kampanii.
-
Bezpieczeństwo witryny i SSL
Google zwraca uwagę, czy korzystanie ze stron jest bezpieczne dla ich użytkowników. Szczególnie sklepy internetowe, w których przekazywane są wrażliwe dane, powinny wziąć to pod uwagę i skorzystać z szyfrowania danych SSL (Secure Sockets Layer). Strony z certyfikatem SSL są lepiej postrzegane przez użytkowników, dzięki czemu użytkownicy z nich nie uciekają. Google swego czasu komunikował, że będzie gorzej oceniał strony bez SSL. Chociaż do dziś widzimy strony z wysokimi pozycjami, a nieposiadające SSL, to jednak jest to rzadkość. Zazwyczaj każdy poważny gracz ten SSL posiada.
W lipcu 2018 r. Google ogłosiło , że zacznie oznaczać wszystkie witryny bez certyfikatu SSL jako „niezabezpieczone”. Ten identyfikator informuje odwiedzających witrynę, czy ich dane osobowe są bezpieczne, gdy przeglądają witryny w internecie.
Gdy w witrynie znajduje się certyfikat SSL, adres URL witryny będzie wyświetlany jako „HTTPS”, a w oknie adresu URL obok słowa „Bezpieczne” zobaczysz zieloną kłódkę.
Protokół HTTPS wskazuje, że witryna chroni dane użytkownika i zapewnia jego połączenie z witryną autentyczną.
Podsumowując, Google chce bezpieczniejszej sieci i czyni HTTPS standardem dla wszystkich przyszłych witryn.
Jeśli użytkownik widzi stronę internetową jako niebezpieczną, to z niej wychodzi, skutkiem czego jest coraz większy bounce rate. Strona może być wówczas oceniana jako ta o niższej jakości.
Dlatego jeśli chcesz, aby Twoja strona była dobrze postrzegana zarówno przez użytkowników, jak i przez Google, to najlepiej posiadać SSL. Wtedy pozycjonowanie strony internetowej będzie zdecydowanie łatwiejsze.
-
Lokalizacja
Jak wspomnieliśmy, konkurencyjność słów kluczowych ma duży wpływ na to, ile trwa pozycjonowanie stron. Trzeba przy tym wiedzieć, że frazy lokalne zapewniają szybsze efekty niż globalne ze względu na to, że zazwyczaj są mniej konkurencyjne. Na dodatek Google pokazuje użytkownikom wyniki obejmujące obszar najbliższy ich lokalizacji, dlatego warto ten fakt wykorzystać w pozycjonowaniu witryn biznesów lokalnych, takich jak restauracje, salony kosmetyczne czy gabinety dentystyczne.
-
Tworzenie contentu strony
Pozycjonowanie na wybrane słowa kluczowe to właściwe dopasowanie słów na stronie do wyszukiwań odbiorców, a jest to oczywiście związane z tworzeniem różnego rodzaju tekstów. Unikalne i wartościowe treści nakierowane na użytkownika i jego intencję stanowią ważne narzędzie komunikacji z klientem i sprzyjają wysokim pozycjom w wynikach wyszukiwania Google. Użycie właściwych słów kluczowych w odpowiedniej ilości i układzie, przy jednoczesnym dostarczeniu odbiorcy poszukiwanych przez niego informacji dopasowanych do intencji, może skrócić czas pozycjonowania i zapewnić trwałe wyniki. Ważne jest systematyczne i przemyślane dodawanie tekstów na stronę, stworzenie strategii contentowej opartej o customer journey i dostosowanego do tego content planu. Dlatego najlepiej powierzyć opracowanie strategii marketingu treści profesjonalistom.
-
Link building
Link building to strategia pozyskiwania linków zewnętrznych przenoszących użytkownika z innych witryn na stronę pozycjonowaną. Profil linków, czyli zbiór wszystkich linków prowadzących do strony, powinien być wysokiej jakości. Oznacza to, że linki należy pozyskiwać z wartościowych stron (wartość stron określa się przez wiele parametrów). Chociaż link building może przyśpieszyć pozycjonowanie, kolejne linki zewnętrzne należy pozyskiwać stopniowo, aby uniknąć kary od Google.
Źródła, z których możemy pozyskać linki zewnętrzne:
- artykuły sponsorowane
- blogi
- katalogi firm
- media społecznościowe
- fora internetowe
- PBN’y – private blog network
Artykuły z linkami warto zamieszczać na dobrych jakościowo serwisach, z dużym ruchem organicznym, powiązanych tematycznie z naszą usługą. Artykuły powinny być obiektywne, rzeczowo omawiać temat. Musimy pamiętać o tym, aby nie publikować tekstu, który jest tzw. duplikatem, bo został już wcześniej wstawiony np. na naszego bloga. Algorytmy Google nie lubią powielających się treści. Warto wiedzieć, że parametry linków są bardzo istotne. Najważniejsze z nich to:
- dofollow – jest to wskazówka dla robotów Google, aby kierowały się na podlinkowaną stronę
- nofollow – wskazuje robotom indeksującym, aby za nim „nie podążały”
- UGC (User Generated Content) – linki wygenerowane przez użytkowników, np. w komentarzach na forach;
- sponsored – służy do oznaczania treści, która jest płatna, np. linków do strony sponsora artykułu.
Podczas publikacji artykułu sponsorowanego bardzo ważny jest również anchor text. Anchor text jest to opis linku zaszywany w kodzie HTML. Rodzaje anchor tekstów:
-
- Brandowe – anchorem jest brand
- Exact Match – anchor text jest słowem kluczowym. Są to najmocniejsze linki. Można uznać, że to głównie one budują pozycję
- Exact Match + Brand – słowo kluczowe + brand, np. pozycjonowanie stron internetowych Premium Digital
- URL – anchorem jest sam URL, klikalny z parametrem dofollow
- Graficzne – grafika jest linkiem, a jej anchorem jest atrybut ALT.
Podsumowując, warto inwestować w linki z dobrych jakościowo serwisów, koniecznie z parametrem dofollow, najlepiej z anchor textem Exact Match.
-
Linkowanie wewnętrzne
Warto skorzystać też z linkowania wewnętrznego, które ułatwia użytkownikom poruszanie się pomiędzy podstronami witryny. W rozbudowanym sklepie internetowym takie linkowanie sprawdzi się doskonale.
Linkowanie wewnętrzne to odnośniki, które przenoszą w głąb zawartości strony, pomagające użytkownikom oraz robotom indeksującym poruszać się po stronie. Linkowanie wewnętrzne służy poprawie nawigacji na stronie, zwłaszcza gdy serwis jest rozbudowany i konieczne jest przeniesienie użytkownika w inne miejsce witryny. Z punktu widzenia SEO jest ono niezwykle ważne. Celowo zamieszczamy w treści bądź nawigacji strony odnośniki, które przenoszą do innych miejsc wewnątrz tej samej strony, wydłuża to bowiem czas spędzony przez użytkownika na stronie. Odpowiednio przeprowadzone linkowanie wewnętrzne jest elementem optymalizacji strony pod kątem SEO.
Główne zalety linkowania wewnętrznego to:
- wsparcie pozycjonowania słów kluczowych
- ułatwienie użytkownikowi poruszania się po stronie
- przyspieszenie indeksowania nowych stron
- poprawa przepływu mocy strony (Page Rank)
- mniejszy współczynnik odrzuceń (Bounce Rate)
- korzystny wpływ na efekt pozycjonowania
-
Algorytmy Google
Częste zmiany algorytmów Google sprawiają, że naprawdę trudno jest określić, ile trwa pozycjonowanie. Działania SEO to nieustanna praca, która zakłada nie tylko uzyskanie wysokiej pozycji strony, ale też jej utrzymanie. Zmiany i testy Google’a nie ułatwiają zadania. Firma regularnie sprawdza nowe rozwiązania w wyszukiwarce i po analizie efektów wprowadza je lub nie. Pomimo tych zmian doświadczeni specjaliści od SEO są nie tylko na bieżąco, ale też dysponują wiedzą i odpowiednimi narzędziami, które umożliwiają sprawdzenie skuteczności optymalizacji i pozycjonowania stron. Oprócz płatnych narzędzi istnieje także Google Search Console, czyli bezpłatna usługa Google, która ułatwia wyeliminowanie błędów i dostosowanie witryny do nowych wymogów.
-
Wybór agencji SEO
Na to, ile trwa pozycjonowanie strony internetowej, wpływa też komunikacja na linii agencja-klient oraz profesjonalizm samej agencji SEO. Firmy, które rozliczają się za efekt, dążą do jak najszybszego umieszczenia witryny klienta w TOP10. Może się to wiązać z agresywnymi działaniami, które narażają stronę na otrzymanie filtra lub bana. Lepiej zaufać ekspertom oferującym rozliczenie w abonamencie, ale przy czym działającym transparentnie. Zwróć uwagę, czy agencja zapewnia regularne dostarczanie obszernych raportów, w których obrazuje swoje działania, a nie tylko pokazuje pozycje słów. Pamiętaj też, żeby współpraca z agencją była płynna – jeśli będziesz szybko akceptować sugerowane przez nią zmiany, usprawni to proces pozycjonowania.
Od czego zależy pozycjonowanie? Jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania strony w Google?
Zastanawiasz się, ile trwa pozycjonowanie i po cichu liczysz na szybkie rezultaty? Zdecydowanie lepiej uzbroić się w cierpliwość i obserwować, co będzie się działo po kilku miesiącach. Specjaliści, którzy obiecują wysokie pozycje w wyszukiwarce Google w krótkim czasie, najprawdopodobniej korzystają z tzw. black hat SEO, czyli działają w sposób nieetyczny.
Aby w przybliżeniu oszacować czas potrzebny do wypozycjonowania strony, oceniamy jej aktualny stan i sprawdzamy, czy była wcześniej pozycjonowana. W przypadku strony, która działa już od jakiegoś czasu, konieczny jest audyt SEO. Analizujemy takie czynniki, jak:
- ogólna widoczność strony w wynikach wyszukiwania
- techniczny stan serwisu
- widoczność na konkretne słowa kluczowe
- współczynnik konwersji
- link building
- publikacje wewnętrzne
- sytuacja na tle konkurencji
Kiedy pozycjonowanie wygeneruje wzrost ruchu na stronie?
To, jak długo trwa pozycjonowanie, jest mniej ważne niż to, czy zapewnia oczekiwane efekty. Niecierpliwość klientów jest jednak zrozumiała, dlatego możemy powiedzieć, że pierwsze efekty pozycjonowania można najczęściej zobaczyć po upływie 3-6 miesięcy. Strona już wtedy ma szansę znaleźć się w pierwszej dziesiątce wyników na mniej popularne słowa kluczowe. W kolejnych miesiącach następuje stopniowo przyrost wyników na frazy o większej popularności. Kiedy strona zaczyna być widoczna na frazy z TOP10, wówczas wzrasta na stronie ruch organiczny. Widoczność witryny w wynikach organicznych jest źródłem ruchu na stronie.
Kiedy będę w TOP10? Jak przyspieszyć pozycjonowanie?
Aby przyśpieszyć to, ile trwa pozycjonowanie, warto zacząć od przyspieszenia indeksacji dodanych treści przy pomocy np. Google Search Console albo Google inexding API. Szczególnie w przypadku sklepu internetowego, który zawiera dużo podstron do zaindeksowania, dobrym rozwiązaniem jest stworzenie mapy strony. Również linkowanie wewnętrzne ułatwia to zadanie. Lepszą indeksację zapewnia umieszczenie aktualności i nowych produktów na pierwszej stronie. Dobrze prowadzone linkowanie zewnętrzne również wpływa na lepsze wyniki strony w Google.
Pozycjonowanie stron internetowych – podsumowanie
Ile trwa pozycjonowanie? Przedstawione w tym artykule informacje pokazują, że działania SEO naprawdę zależą od wielu czynników i na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Skuteczne pozycjonowanie jest długofalowym i właściwie nigdy niekończącym się procesem. Warto jednak zaczekać na jego efekty. Zwiększenie ruchu użytkowników na stronie i rozpoznawalności marki w sieci przekładają się na wzrost sprzedaży, większe zyski oraz stabilną pozycję na tle konkurencji.