Istnieje wiele narzędzi SEO, które pozwalają wyszukiwać informacje. Dzięki nim możesz wydobyć wiele istotnych danych, które pomagają w wielu zadaniach — od optymalizacji na stronie, do przeprowadzania audytów SEO, które są tak istotne w pozycjonowaniu stron.
W tym całym systemie narzędzi swoje miejsce mają operatory wyszukiwania zaawansowanego Google. Dzięki nim w prosty sposób możesz uzyskać dodatkowe informacje do audytu.
W tym artykule poznasz najważniejsze operatory wyszukiwania i praktyczne przykłady, w jaki sposób mogą być one wykorzystywane. Dowiesz się, w jaki sposób operatory Google działają w rzeczywistych sytuacjach.
Cache
Z pomocą tego operatora dowiesz się, jaki jest najnowszy stan danej strony internetowej. Dzięki niemu sprawdzisz, które z podstron internetowych już się zaindeksowały, a także zobaczysz, jak roboty Google widzą serwis i jego elementy.
Przykładowe użycie:
cache:przykładowastrona.pl
Allintext
Ten operator pomoże Ci sprawdzić, czy wszystkie wyszukiwane przez Ciebie frazy pojawiają się w tekście na danej stronie. Wyszukiwarka poszukuje wtedy słów kluczowych we wszystkich elementach witryny – treści, znaczniku title czy opisie meta description. Zwraca jednie wyniki zawierające wszystkie wyróżnione słowa.
Przykładowe użycie:
allintext:słowo kluczowe
Intext
To globalny operator, który pozwoli Ci sprawdzić wszystkie frazy znajdujące się na danej stronie w dowolnym obszarze – tytule, stronie, czy adresie URL. Jest niezwykle przydatny, gdy chcesz sprawdzić wiele różnych stron zaindeksowanych przez Google.
Przykładowe użycie:
intex:smartphone
Inposttitle
Ten operator pomoże Ci znaleźć blogi z konkretną frazą użytą w tytule wpisu. Jest to przydatne wtedy, kiedy prowadzisz research i chcesz znaleźć blogi dotyczące konkretnej tematyki.
Przykładowe użycie:
Inposttitle:najlepsze ćwiczenia
Allintitle
Ten operator najbardziej przyda Ci się wtedy, kiedy szukasz blogów zawierających konkretne treści. Google pokaże Ci tylko te strony, które zawierają w tytule wszystkie wyrazy zapytania. To szczególnie przydatne, kiedy chcesz napisać ciekawy wpis i porównać, w jaki sposób na dany temat wypowiedzieli się inni.
allintitle:jak napisać ciekawy artykuł
Intitle
Ten operator ogranicza wyniki wyszukiwania do dokumentów, które mają pierwszy wyraz zapytania w tytule. Pozostałe wyrazy mogą być w dowolnym miejscu na stronie – w tytule lub poza tytułem. Czyli, że np. zapytanie intitle:paznokcie hybrydowe, zwróci Ci strony zawierające w tytule słowo „paznokcie”, a słowo „hybrydowe” w dowolnym miejscu na witrynie.
Allinurl
Dzięki temu operatorowi odnajdziesz strony z wybranymi frazami w adresie URL. Użyj tego operatora do wyszukania podstron z wybranymi słowami kluczowymi na danej stronie internetowej.
Przykładowe użycie:
Allinurl:allegro białe słuchawki
Dzięki temu wyszukasz wszystkie adresy URL na stronie allegro.pl, które zawierają frazę „białe słuchawki”.
Inurl
Jeśli chcesz znaleźć strony, które w adresie URL mają jedną wyszukiwaną frazę, a pozostałe w treści witryny, to użyj tego operatora. To bardzo przydatny operator, kiedy chcesz zbadać dobrze wypozycjonowane strony dotyczące interesujących Cię tematów.
Przykładowe użycie:
Inurl:malowanie farbami akrylowymi
Allinanchor
Wyszukiwanie fraz kluczowych w tekście odnośników. Operator allinanchor wyszukuje strony, które zawierają wszystkie podane frazy w jednym linku na danej stronie.
Przykładowe użycie:
Allinanchor: “jak narysować portret”
Inanchor
Inanchor pozwala na wyszukanie stron, które zawierają odnośnik z daną fraza.
Przykładowe użycie:
Inanchor: “malowanie cyfrowe”
Filetype
Ten operator pomoże Ci znaleźć pliki o danym rozszerzeniu – jak np. .jpg, .png czy .gif. Dzięki temu możesz w łatwy sposób zawęzić poszukiwania do grafik czy notatek.
Przykładowe użycie:
Site:przykładowastrona.pl filetype:txt inurl:przykład.txt
Dzięki temu znajdziesz pliki na przykładowejstronie.pl, które zostały zaindeksowane przez Google, ale z wykluczeniem przykład.txt.
Around ()
Chcesz zawęzić wyniki wyszukiwania do zbliżonych słów kluczowych? Użyj operatora Around(), aby wyszukać strony zawierające frazy kluczowe oddalone od siebie o odpowiednią liczbę słów. W nawiasie wstaw wybraną liczbę.
Przykładowe użycie:
Digital painting around(2)
Or
Ta komenda pomoże Ci znaleźć strony, które zawierają albo jedno, albo drugie wybrane słowo. Np. jeśli chcesz wyszukać strony zawierające słowo „malowanie” lub „rysowanie” to po prostu użyj tej komendy.
Przykład:
Malowanie obrazów or rysowanie portretów
“” Cudzysłów
Korzystaj z cudzysłowu, jeśli chcesz wyszukać strony zawierające dokładnie dopasowane frazy – bez ich odmieniania przez przypadki czy synonimizacji.
Przykład:
“cyfrowe malowanie portretów”
Wykluczenie słów: –
Jeśli chcesz wykluczyć jakieś słowo kluczowe, to użyj minusa. Dzięki temu pozbędziesz się słów niezwiązanych z zapytaniem lub bliskoznacznych. Możesz także wykluczyć konkretną stronę internetową, na której nie chcesz szukać artykułów z daną frazą kluczową.
Przykładowe użycie:
“content marketing -businessinsider.com”
Dodanie słów: +
Plusa użyj wtedy, kiedy chcesz dodać słowa, które mają być uwzględnione w wynikach wyszukiwania.
Przykład:
„marketing + SEO”
Site:
To polecenie ogranicza wyniki do tych, które pochodzą z konkretnej strony internetowej. Na przykład, jeśli chcesz przeszukać stronę nowymarketing.pl w poszukiwaniu artykułu na temat SEO, to możesz użyć site.
Przykład:
Site:nowymarketing.pl artykuły SEO
Related:
Użyj komendy “related”, jeśli chcesz znaleźć strony podobne do konkretnej witryny internetowej. Pomoże Ci ona znaleźć artykuły i informacje powiązane tematycznie z daną stroną.
Przykład:
Related:przykładowastrona.pl
Info:
Ta komenda pomoże Ci znaleźć informacje związane z poszukiwaną domeną. Dzięki niej poznasz najnowsze zasoby pamięci podręcznej, podobne strony, artykuły.
Przykładowe użycie:
Info:nowymarketing.pl
Nie zawsze łatwo da się określić najlepsze kombinacje operatorów i komend, które pomogą Ci osiągnąć cel. Jednak kiedy nauczysz się ich używać, to z łatwością znajdziesz potrzebne informacje, a dzięki temu zyskasz przewagę nad konkurencją.
Poniżej zamieszczam kilka przykładów, które zobrazują Ci, jak możesz wykorzystać pełen potencjał operatorów w zastosowaniach SEO. Zainspiruj się i zbuduj własną bazę metod wyszukiwania za pomocą operatorów i komend.
Wiele z operatorów pomaga w przeprowadzeniu ukierunkowanych badań nad contentem strony internetowej. Dzięki nim z łatwością znajdziesz najpopularniejsze treści ostatnich dni, ale również te bardziej specjalistyczne i niszowe.
Wykluczenie nieprzydatnych słów
Przykładowe użycie:
Fraza1 -fraza2
Przypuśćmy, że badasz artykuły dotyczące adresów URL, ale nie chcesz czytać na temat błędów 404. W tym wypadku pomoże Ci metoda wykluczenia. Wystarczy, że wpiszesz:
Przyjazne adresu URL –błąd 404
Możesz także wykluczyć więcej niż jedną frazę, czyli:
Fraza1 -fraza2 -fraza3 -fraza4
Dzięki temu możesz ograniczyć wyszukiwania o strony, które zawierają informacje np. o błędach 404, informacje o błędach 500 czy linkach kanonicznych.
Przykład:
Bezpieczne adresy URL -błąd 404 -błąd 500 -linki kanoniczne
Wykluczenie określonych fraz
Jeśli chcesz znaleźć strony, które zawierają treści dotyczące audytów SEO, ale nie zawierają informacji o błędach 404 lub treści na temat sitemap XML, to skorzystaj z tego operatora.
Przykład zastosowania:
Audyt SEO -“błędy 404” -“sitemapy XML”
Prawidłowe wykonanie technicznego audytu SEO może być skomplikowane i często wymaga rozważenia ogromnej ilości czynników. Zwłaszcza przy badaniu widoczności dużych serwisów internetowych. W technicznym audycie SEO nie chodzi tylko o wydrukowanie raportów z narzędzia do SEO i oddania go klientowi.
Profesjonalista SEO powinien stworzyć niestandardową i indywidualnie dopasowaną strategię pozycjonowania, aby klient wiedział, jakim optymalizacjom należy nadać priorytet i nad jakimi aspektami strony warto popracować.
Dzięki korzystaniu z operatorów wyszukiwania poznasz szczegóły na temat indeksacji strony i przeprowadzisz profesjonalny audyt SEO.
Dowiedz się, jak strona jest indeksowana.
Przykładowe użycie:
Site:przykładowastrona.pl
Ten operator przyda Ci się, żebyś odpowiednio włożył swoje wysiłki w optymalizację. Dostarcza Ci on informacji na temat liczby indeksacji witryny.
Dzięki tej wiedzy zidentyfikujesz błędy techniczne na dużych serwisach internetowych. Powiedzmy, że strona fizycznie ma tylko 250 podstron, ale Google indeksuje aż 16 000 podstron. Taka rozbieżność może wynikać z powodu nieprawidłowo wygenerowanych stron z wyszukiwania on-site lub z problemów wynikających z przekierowania ze strony http:// do https://.
Usuwanie wielu subdomen
Przykładowe użycie:
Site:przykładowastrona.pl -inurl:stage -inurl:dev -inurl:staging
Jeśli pracujesz dla ogromnej marki, której strony internetowe mają problem z indeksacją, to ten operator pomoże Ci wykluczyć wszystkie niepotrzebne subdomeny.
Zbadaj niezabezpieczone strony i przekieruj swoją witrynę z http:// do https://
Przykładowe użycie:
Site: przykładowastrona.pl –inurl:https
W ten sposób wykluczysz adres URL https:// lub go dołączysz, jeśli usuniesz znak minus. Ten operator pozwoli Ci skontrolować przejście z http na https. Dzięki temu dowiesz się, jak Google indeksuje Twoje nowe strony https w przeciwieństwie do http.
Znajdowanie zduplikowanych treści na stronie
Przykład:
Site:przykładowastrona.pl “artykuły SEO”
Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak treści na stronie są indeksowane przez Google, to użyj tych operatorów. Dzięki nim uzyskasz wgląd w to, ile wyników jest zwracanych przez wpisanie danego hasła. Po tym możesz użyć bardziej zaawansowanych narzędzi jak np. Screaming Frog, żeby znaleźć zduplikowane strony i się ich pozbyć.
Korzystaj z szerokiej gamy różnych dostępnych operatorów wyszukiwania, a na pewno szybko osiągniesz swoje cele i znajdziesz potrzebne informacje. Dzięki operatorom zyskasz naprawdę potężny wgląd w content stron.
Znajdziesz plagiat treści na własnej stronie, sprawdzisz przejścia ze strony http:// do https://, wykonasz techniczny audyt SEO i wiele innych czynności.
Tylko od Ciebie zależy jakich kombinacji użyjesz podczas poszukiwań. Dzięki sprawnemu używaniu operatorów szybko znajdziesz istotne informacje, a dzięki temu zyskasz przewagę nad konkurencją.
Dziękujemy za przesłanie formularza.
Przesłane dane pozwolą nam opracować strategię dedykowaną Twojej firmie. W ciągu 3 dni na adres e-mail podany w formularzy prześlemy przygotowaną estymację.