Każda agencja interaktywna składa się z zespołu osób, które wykonują różne prace on-line. Niektórzy zajmują się social media, inni e-mail marketingiem, a jeszcze inni znają się na pozycjonowaniu stron. Te wszystkie stanowiska zazębiają się ze sobą i najczęściej wymagają spójnego działania.
Nawet jeśli w swojej pracy zajmujesz się tylko jedną rzeczą, to bardzo ważne jest to, żeby rozumieć, jakie zadania wykonują inni członkowie w Twoim zespole lub firmie. Dzięki temu zyskasz szerszy obraz i będziesz mógł przyśpieszyć swoją karierę. Nie warto zamykać się jedynie na wąski obszar czynności, jaki wykonujesz na co dzień.
Poznaj niezbędne umiejętności, które powinieneś mieć lub nad nimi pracować, jeśli chcesz być skuteczny w tym, co robisz i w pełni rozumieć marketing internetowy.
Umiejętności miękkie
Wiele osób w branży marketingowej ma dobrze wykształcone umiejętności miękkie. Zdecydowanie są one niezbędne, aby dobrze współpracować z ludźmi i świetnie wykonywać swoją pracę.
Poznaj 10 najważniejszych umiejętności miękkich w pracy każdego specjalisty od marketingu internetowego.
Ciekawość
Ciekawość pomoże Ci zagłębić się w wiele obszarów marketingu cyfrowego. Pragnienie wiedzy popycha do odkrywania coraz to nowych informacji, a dzięki temu możesz zrozumieć różne nisze i dziedziny marketingu – przez co stajesz się lepszy w tym, co robisz.
Wytrwałość
Jeśli łatwo się poddajesz, to prawdopodobnie marketing internetowy to nie jest pole działania dla Ciebie. W tej branży jesteś bardzo silnie narażony na ciągłe zmiany i niepowodzenia. Nowe wchodzące aktualizację mogą zniszczyć Twoje starania nad podniesieniem rankingu strony. Twoje pomysły mogą zostać odrzucone przez bardziej doświadczonych marketingowców.
Każdego dnia zdarza się coś nowego. Dla kogoś może być to interesujące, ale dla innej osoby może być męczące.
Gotowość do słuchania i nauki
W marketingu internetowym musisz być gotowy na to, że możesz się mylić. Bardzo ważne jest to, żebyś był w stanie wysłuchać swoich współpracowników i postarać się zrozumieć ich punkt widzenia, jeśli macie inne poglądy.
Zdarza się, że metody, jakie wcześniej negowałeś, dają świetne efekty. Dlatego musisz mieć świadomość tego, że możesz się mylić i być gotowym na naukę.
Łatwość przystosowania
W tej branży zadania Twojego zespołu mogą różnić się z miesiąca na miesiąc, w zależności od listy klientów. W jednym miesiącu możesz pracować nad klientem z branży turystycznej a w innym nad stroną z branży odzieżowej. Dlatego to takie ważne, żeby potrafić zaadaptować się do nowych warunków i być elastycznym.
Czasami też musisz zrobić kilka rzeczy w tym samym czasie, jak np. wykonać techniczną optymalizację SEO i jednocześnie przygotować kreatywne treści. Łatwość przystosowywania się zdecydowanie ułatwia sprawę.
Zdolność do pracy wielozadaniowej
W marketingu internetowym wiele rzeczy dzieje się naraz. W ciągu kilku godzin chcesz zapoznać się z nowymi aktualizacjami, zobaczyć istotne tweety, dowiedzieć się jak zoptymalizować swoją pracę, wykonać swoje właściwe zadania i wykonać raporty. Aby nie zostać w tyle, musisz być w stanie wykonać wiele zadań naraz.
Empatia
Umiejętność obrania punktu widzenia innego człowieka, jest niezbędna w marketingu. Bardzo ważne jest to, żebyś potrafił zrozumieć, dlaczego ktoś myśli w określony sposób.
Dogadywanie się z innymi
W marketingu na pewno spotkasz na swojej drodze wiele trudnych osób. Dlatego to takie ważne, żebyś potrafił budować dobre relacje z innymi. Nikt nie chce pracować z osobą, która nie potrafi porozumieć się z ludźmi.
Silna etyka pracy
Musisz mieć chęci do ciężkiej i sumiennej pracy. Tak jak w większości branż, tutaj też jest to potrzebne. Oczywiście, jest to czasem zadanie żmudne i frustrujące, ale opłacalne. Pamiętaj, że na swojej drodze spotkasz wiele blokad, dlatego nigdy się nie poddawaj i nie przestawaj próbować.
Uczciwość
Niezwykle istotne jest to, żeby być uczciwym – potrafić przyznać się do błędu. Warto być uczciwym ze sobą i z innymi. Pomoże to budować Ci lepsze relacje ze współpracownikami oraz z klientami, a dzięki temu będziesz pracował bardziej efektywnie.
Umiejętność przyznania się do niewiedzy
Wiele z nas ma problem z tym, żeby powiedzieć, że czegoś nie wie. Nie jest to żaden wstyd, a normalna sprawa. Przy tak ogromnej ilości informacji w marketingu internetowym, ciężko jest ze wszystkim nadążyć. Ważne, żebyś był gotowy nadrobić swoje braki.
Umiejętności twarde
Umiejętności twarde to takie, których możesz się nauczyć. Poznaj 10 najważniejszych umiejętności twardych, które powinieneś mieć, jako specjalista od marketingu internetowego. Dzięki nim zyskasz szerszą wiedzę na temat branży.
Umiejętność wyszukiwania informacji
Ludzie często zastanawiają się nad odpowiedziami na pytania, które mogliby zadać Google. Niestety marnuje to dużo czasu. Jeśli chcesz być dobry w tej branży, to powinieneś umieć znaleźć wartościowe informacje wśród tych, które do niczego się nie przydadzą.
Czasami klienci mają nowoczesne i innowacyjne produkty. Dobrze jest potrafić wyszukać informacje na ich temat, żeby wiedzieć, w jaki sposób zareklamować dany produkt. Jest to często dużo szybsze i bardziej wydajne niż wymiana e-maili z klientem na ten temat.
Znajomość Excela
Na pewno powinieneś być w stanie wykonać podstawowe funkcje w Excelu. W zależności od rodzaju wykonywanej pracy powinieneś nauczyć się sobie radzić ze zbiorami danych. Od słów kluczowych do linków przychodzących, trudno jest uzyskać żądane informacje bez użycia zaawansowanych funkcji.
Prowadzenie badań i gromadzenie danych
Czasami trzeba przeprowadzić audyt strony i pobrać dane z różnych źródeł. Istnieje bardzo wiele narzędzi i źródeł informacji. To bardzo ważne, żebyś wiedział gdzie szukać i jak uzyskać dane, jakich potrzebujesz. Jeśli tworzysz treści, to również musisz potrafić znaleźć i zweryfikować informacje.
Znajomość Google Analytics
Google Analytics to bardzo pomocne narzędzie – możesz z niego uzyskać naprawdę wiele informacji. Daje Ci ono wiedzę na temat Twojej strony. Dzięki niemu możesz śledzić ruch na stronie i konwersje. To darmowe i obowiązkowe narzędzie dla każdego marketingowca.
Znajomość najważniejszych narzędzi SEO
Poza Google Analytics powinieneś korzystać z co najmniej jednego narzędzia do analizy SEO, które może dać Ci inny zestaw danych. Najlepiej używać kilku różnych narzędzi – ponieważ każde z nich ma swoje mocne i słabe strony. To naprawdę świetna sprawa, jak wiele informacji można uzyskać z pomocą raportów z tych narzędzi.
Analizowanie efektowności wysiłków
Pamiętaj o tym, żeby analizować efekty swoich wysiłków. Możesz robić to np. poprzez mierzenie konwersji. Powinieneś wiedzieć, jak niezawodnie analizować Twoje KPI.
Komunikacja
Dobre zdolności komunikacyjne są niezbędne. Niezależnie od tego, czy komunikujesz się poprzez wymianę e-maili, czy bezpośrednie rozmowy. W digital marketingu często spędzisz wiele czasu na wysyłaniu e-maili do współpracowników lub klientów. Dobre umiejętności komunikacyjne to podstawa sukcesu. Jeśli nie są one Twoją mocną stroną, to koniecznie nad nimi popracuj.
Staraj się zrozumieć przyczynę i skutek
Jeśli ruch na witrynie nagle spadnie lub wzrośnie, to ważne, żebyś wiedział, dlaczego tak się dzieje i potrafił wyśledzić potencjalne przyczyny. Nie każde zdarzenie jest alarmujące – często istnieją logiczne wyjaśnienia, dla tego, co widzisz. Ważne jest to, żebyś wiedział gdzie szukać informacji i potrafił z nich skorzystać.
Znajomość Crawla
Dostępne są rożne świetne narzędzia crawlujace. Powinieneś się zapoznać z co najmniej jednym z nich. Nawet jeśli w swojej pracy nie stosujesz za bardzo technicznego podejścia, to jednak sama możliwość uzyskania informacji na temat przekierowania czy powielania treści może być pomocna.
Kodowanie lub zrozumienie kodu
Wszyscy specjaliści SEO powinni znać przynajmniej podstawy HTML. Kodowanie uczy logicznego myślenia i analitycznego rozwiązywania problemów. Dlatego warto podszkolić umiejętności w tym zakresie. Nawet jeśli nigdy nie będziesz programował, to jednak będziesz lepiej przygotowany do rozwiazywania problemów.