• 603-851-412
  • [email protected]
premium digitallogo-horizontal-black-120premium digitalpremium digital
  • Start
  • Oferta
        • Strony
          WWW.
          • Tworzenie stron internetowych
          • Tłumaczenia stron www i sklepów internetowych
          • Przenoszenie na inny serwer / migracja stron
        • Sklepy
          internetowe.
          • Tworzenie sklepów internetowych
        • Pozycjonowanie
          (SEO).
          • Pozycjonowanie stron internetowych
          • Pozycjonowanie lokalne
          • Optymalizacja SEO
          • Audyt SEO
        • Content
          Marketing.
          • Content marketing
          • Copywriting SEO
          • Filmy reklamowe
        • SEM
          • Facebook Ads
          • Kampanie Google Ads
          • Audyt Google Ads
          • Wdrożenie GA4
            + Cookie Consent Mode
  • Oferta
    • Strony
      WWW.
      • Tworzenie stron internetowych
      • Tłumaczenia stron www i sklepów internetowych
      • Przenoszenie na
        inny silnik /
        migracja stron
    • Pozycjonowanie
      SEO.
      • Pozycjonowanie stron internetowych
      • Pozycjonowanie lokalne
      • Optymalizacja SEO
      • Audyt SEO
    • Content
      Marketing.
      • Content marketing
      • Copywriting SEO
      • Filmy reklamowe
      • Prowadzenie bloga
    • Sklepy
      internetowe
      • Tworzenie sklepów internetowych.
    • Agencja Google Ads
      • Facebook Ads
      • Kampanie Google Ads
      • Audyt Google Ads
      • Wdrożenie GA4 + Cookie Consent Mode
  • Nasze realizacje
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
✕

Czym jest system CMS? Rodzaje, przykłady, porady

Opublikowane przez Damian Węglarski o 20 stycznia 2022
Spis treści ukryj
1 Co to jest system CMS??
2 Do czego służy system CMS?
3 Rodzaje systemów CMS
4 Czym kierować się wyborze systemu CMS?
5 Najpopularniejsze systemy CMS
5.1 WordPress
5.2 Joomla!
5.3 Drupal
5.4 Typo3
5.5 Quick.Cms
5.6 Prestashop
6 Zalety systemów CMS
7 Czy system CMS jest obowiązkowy?
8 Jaki system CMS wybrać?
9 Podsumowanie

Do zarządzania własną stroną internetową nie trzeba posiadać zaawansowanej wiedzy czy umiejętności z dziedziny programowania. Nie jest też konieczne do tego żadne specjalistyczne, trudne w obsłudze oprogramowanie. Z powodzeniem można dostosować zawartość, wygląd oraz funkcjonalność witryny przy pomocy wygodnych narzędzi dostępnych on-line. Wyjaśniamy czym jest i jak działa CMS!

Co to jest system CMS??

CMS to skrót od ang. Content Management System, co można przetłumaczyć na “System Zarządzania Treścią”. Nazwą tą określa się oprogramowania i aplikacje, dzięki którym da się łatwo tworzyć oraz prowadzić strony WWW. Z ich pomocą można dowolnie aktualizować oraz rozbudowywać ich zawartość, bez znajomości języków programowania.

Do czego służy system CMS?

System CMS to oprogramowanie do tworzenia stron internetowych oraz zarządzania treścią. By z niego skorzystać, wystarczy w przeglądarce otworzyć dedykowaną stronę, a następnie zarejestrować się i zalogować do serwisu. Na podstawie unikalnego szablonu graficznego przygotowuje się zarys witryny, po czym wypełnia się ją treścią oraz dostosowuje do jej przeznaczenia. Systemy CMS mają najróżniejsze funkcjonalności i są wyjątkowo elastyczne, ponieważ są przystosowane do dynamicznej modyfikacji oraz dają szeroką możliwość instalowania dodatków.

Z pomocą systemu CMS da się stworzyć m.in.:

  • bloga,
  • stronę firmową,
  • sklep internetowy,
  • wizytówkę,
  • portfolio,
  • portal informacyjny,
  • forum,
  • portal społecznościowy,
  • platformę kursów online.

Intuicyjny panel administracyjny pozwala wykonywać takie czynności, jak np.:

  • edycja tekstu (układ, czcionki, struktura, linkowanie, zdjęcia, tabele, listy punktowane, pogrubienia itd.),
  • modyfikacja zawartości (bez znajomości HTML, PHP i CSS),
  • zarządzanie podstronami (w tym ich adresami URL),
  • konfiguracja meta tagów title i description,
  • dodawanie rozmaitych wtyczek i gotowych modułów (np. czat, komentarze, galeria zdjęć, opinie, mapki),
  • tworzenie rożnych wersji językowych.

Panel administracyjny systemu CMS powinien umożliwiać łatwą edycję i konfigurację rozmaitych elementów na stronie. Dzięki temu da się szybko opublikować, zmodyfikować lub zaktualizować publikowane treści, bez konieczności pisania długich ciągów kodu. W wielu przypadkach dostępny jest wygodny edytor wizualny, który jest niewiele trudniejszy w obsłudze od powszechnie stosowanych programów tekstowych.

Rodzaje systemów CMS

Istnieje kilka rodzajów systemów CMS, które można wyodrębnić na podstawie różnych kryteriów. Zazwyczaj bierze się pod uwagę licencję oprogramowania. Istnieją trzy kategorie:

  • system typu open source – darmowe CMS o otwartym kodzie źródłowym, który może być dowolnie modyfikowany;
  • system Software as Service (SaaS) – płatne CMS, rozliczane w formie abonamentowej, dające ograniczoną możliwość zmiany plików;
  • autorski CMS – system stworzony na zamówienie przez firmę programistyczną, idealnie dostosowany do potrzeb i oczekiwań, ale przy tym dość kosztowny.

Systemy CMS można rozróżniać także ze względu na ich przeznaczenie, czyli rodzaj stron internetowych, które pozwalają stworzyć. Najczęściej stosuje się prosty podział na dwa typy:

  • platformy blogowe – głównie publikuje się na nich artykuły różnej długości;
  • platformy sprzedażowe – przeznaczone do prowadzenia sklepu internetowego.

W niektórych przypadkach dzięki dodatkowym wtyczkom można łatwo przemianować platformę blogową na sprzedażową, np. korzystając z WooCommerce, który stanowi dodatek do WordPressa.

Czym kierować się wyborze systemu CMS?

Na rynku dostępnych jest wiele płatnych i bezpłatnych systemów do tworzenia stron WWW. Każda opcja ma swoje plusy oraz minusy, dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji trzeba dobrze zapoznać się z określonymi wariantami. Wybierając CMS należy koniecznie zwrócić uwagę na:

  • cenę – nawet teoretycznie bezpłatne systemy z czasem mogą generować koszty, np. gdy chce się dokupić płatne wtyczki;
  • obsługę – każdy panel administracyjny systemów CMS jest różny. Chociaż zazwyczaj są tak projektowane, by były możliwie jak najbardziej intuicyjne, czasami ich funkcje są nieco trudniejsze w opanowaniu;
  • personalizację – wykorzystanie szablonów stron sprawia, że obsługa jest znacznie łatwiejsza, ale nie oznacza to, że trzeba popadać w schematyczność. Zaawansowane systemy umożliwiają dostosowanie wielu elementów, tak by strona była idealnie dostosowana do swojego przeznaczenia oraz wizerunku marki;
  • SEO – nawet podstawowe narzędzia do pozycjonowania pomagają w pewnym stopniu zwiększyć widoczność strony;
  • popularność – znane systemy skupiające dużą społeczność są na bieżąco rozwijane i udoskonalane.

Korzystając z nich można łatwo znaleźć dodatkowe komponenty, materiały pomocnicze, a także wsparcie ze strony bardziej doświadczonych użytkowników itp.

Dobry system CMS powinien być stosunkowo prosty, ale dobrze, by oferował wiele funkcji oraz dawał duże pole do personalizacji. Najważniejsze jest jednak, by był odpowiednio dopasowany do charakteru witryny oraz jej przeznaczenia. Nie można zapomnieć o tym, że strona musi być wygodna w obsłudze zarówno dla jej właściciela, jak i odbiorców.

Najpopularniejsze systemy CMS

Na rynku można znaleźć sporo systemów CMS przeznaczonych do tworzenia sklepów i stron internetowych, ale tylko kilka z nich zyskało większą popularność. Poniżej opisujemy najpopularniejsze systemy typu open source.

WordPress

Najsłynniejszy system CMS na świecie. Jest prosty, a przy tym daje wiele możliwości budowy estetycznej, nowoczesnej, funkcjonalnej strony internetowej. Oferuje szeroki wybór estetycznych szablonów, a także umożliwia wprowadzanie ciekawych funkcji, w tym też tych niezbędnych podczas prowadzenia działalności e-commerce.

Joomla!

Bardziej zaawansowane oprogramowanie, ale nadal dość proste w obsłudze. Opcja raczej dla osób, które mają już chociażby niewielkie doświadczenie z systemami CMS. Daje dostęp do wielu darmowych dodatków i rozszerzeń, a także ma aktywną społeczność, chętnie wymieniającą się swoją wiedzą.

Drupal

Zaawansowany system, idealny do stron, które mają mieć bardziej skomplikowaną strukturę. Posiada wiele dodatkowych funkcji, których nie znajdzie się w konkurencyjnych platformach. Do obsługi tego programu może jednak przydać się wiedza programistyczna, m.in. znajomość języka HTML, PHP czy CSS.

Typo3

Wszechstronny system przeznaczony bezwzględnie dla doświadczonych użytkowników. Z pomocą zaawansowanego panelu administracyjnego można stworzyć zarówno bardzo zaawansowane, jak i minimalistyczne witryny. Jest wyjątkowo skalowalna, dlatego doskonale sprawdza się przy tworzeniu dużych portali firmowych czy sprzedażowych.

Quick.Cms

Bardzo prosty, wszechstronny system, który doskonale sprawdzi się nawet w przypadku osób początkujących. Wyróżnia go czysty kod HTML oraz dobre wsparcie SEO. Program ma jednak stosunkowo mało wtyczek i rozszerzeń, dlatego pod tym względem wypada trochę gorzej na tle konkurencji.

Prestashop

Wyjątkowo popularna platforma sprzedażowa. Dzięki niej można w zasadzie za darmo prowadzić sklep – płatne są jedynie dodatkowe wtyczki. Obsługa jest tak prosta, że z pomocą tego systemu da się szybko z powodzeniem rozpocząć działalność e-commerce.

Zalety systemów CMS

W zależności od możliwości budżetowych można oczywiście skorzystać z profesjonalnego wsparcia zewnętrznej firmy tworzącej strony internetowe. Gotowe rozwiązania mają jednak wiele plusów.

Do największych zalet systemów CMS zaliczają się:

  • łatwa dostępność – większość popularnych rozwiązań jest ogólnodostępna w Internecie;
    prosta obsługa – w dużej mierze można z powodzeniem stworzyć pełnoprawną, funkcjonalną stronę bez specjalistycznej wiedzy technicznej, umiejętności z zakresu IT czy zaawansowanych programów;
  • niskie koszty – systemy są najczęściej darmowe, a ewentualne opłaty związane z abonamentem czy wykupieniem dodatków są zdecydowanie mniejsze niż koszt stworzenia strony internetowej przez zewnętrzną firmę;
  • bezpieczeństwo – strony stworzone w systemie CMS posiadają odpowiednie zabezpieczenia, a w razie jakichkolwiek kłopotów można łatwo otrzymać niezbędne wsparcie;
  • narzędzia SEO –dzięki wsparciu rozszerzeń ułatwiających pozycjonowanie można odpowiednio zoptymalizować stronę oraz zwiększyć jej widoczność;
  • wygodne zarządzanie treścią – zmiany na stronie mogą być wprowadzane w każdym miejscu i czasie, przez jednego użytkownika lub zespół uprawnionych osób;
  • szeroki wybór gotowych rozwiązań – szablony graficzne, moduły, wtyczki oraz rozszerzenia pomagają łatwo zbudować witrynę dostosowaną do określonych potrzeb, a także pozwalają na bieżąco ją rozwijać.

Strona wykonana za pomocą systemu CMS jest opłacalna, prosta w obsłudze, a przy tym w pełni praktyczna. Korzystając z tego rozwiązania można zaoszczędzić sporo czasu oraz pieniędzy, nie tylko na etapie tworzenia witryny, ale też już podczas jej prowadzenia. Do tego popularne narzędzia cały czas się rozwijają i są aktualizowane, dlatego są przyjazne dla odbiorców oraz wyszukiwarek.

Czy system CMS jest obowiązkowy?

System CMS nie jest obowiązkowy do stworzenia strony internetowej, ale stanowi świetnie ułatwienie. Oprogramowania tego typu mogą być używane przez laików, a także doświadczonych programistów, którzy w pełni wykorzystują ich potencjał. Doskonale sprawdzają się nie tylko w przypadku mniejszych działalności, ale też większych marek czy instytucji. Są świetnymi narzędziami do budowy stron internetowych, które znacznie ułatwiają podstawowe zarządzanie zawartością. Nie bez powodu cieszą się dużą popularnością – szacuje się, że ok. 60% ogółu aktywnych witryn powstało w oparciu właśnie o systemy CMS.

Jaki system CMS wybrać?

Ponieważ dostępnych jest sporo opcji, można mieć kłopot z tym, który system CMS wybrać. Najważniejsze jest, by był przystosowany do przeznaczenia witryny. Zanim zacznie się tworzyć stronę internetową, warto zapoznać się ze wszystkimi funkcjami platformy, by w pełni świadomie podjąć decyzję. Wybierając nieodpowiedni CMS można mieć kłopoty z prowadzeniem witryny, które mogą ostatecznie doprowadzić do konieczności przeniesienia się na inny system.

Które CMS najlepiej sprawdzają się w określonych sytuacjach? Spójrzmy na kilka przykładów:

  • idealną platformą blogową lub stroną stricte informacyjną (np. opisującą działalność danej firmy) jest WordPress,
  • bardziej zaawansowaną witrynę marki lub instytucji z powodzeniem można przygotować korzystając z Joomli!;
  • małe sklepy (do 100 pozycji w ofercie) zwykle tworzy się za pomocą rozszerzenia WordPressa, czyli WooCommerce;
  • średnie sklepy często wykorzystują system PrestaShop;
  • większe, bardziej zróżnicowane sklepy doskonale działają na polskim, płatnym (w modelu SasS) systemie Shoper,
  • profesjonalne portale pracownicze często tworzy się na systemie Typo3.

Najrozsądniej jest dokładnie sprawdzić wszystkie dostępne opcje albo zwrócić się o poradę do specjalistów. Z dodatkowym wsparciem można dobrać idealny wariant, a także w pełni wykorzystać jego możliwości. Dzięki temu strona będzie najbardziej rentowna i użyteczna.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że ten tekst przybliżył Ci, czym są systemy CMS i dlaczego warto z nich korzystać. Jeśli chcesz przygotować własną stronę lub sklep internetowy, postaw na sprawdzone rozwiązanie. Potrzebujesz wsparcia, ponieważ zależy Ci na jak najlepszych efektach? Skontaktuj się z nami – wspólnie stworzymy witrynę, która będzie estetyczna, funkcjonalna i łatwa w obsłudze, tak byś mógł w najlepszy sposób prowadzić swoją działalność w Internecie!

Share
Damian Węglarski
Damian Węglarski
Damian Węglarski to przedsiębiorca z pasją, który od 12 lat z sukcesem współtworzy rynek marketingu i reklamy w Polsce. Jest ekspertem SEO i pasjonatem marketingu z dyplomem ukończenia informatyki w zarządzaniu na Uniwersytecie Łódzkim. Jest założycielem i pomysłodawcą agencji interaktywnej Premium Digital, która gównie zajmuje się marketingiem internetowym czyli, SEO, Google Ads oraz tworzeniem stron.

Powiązane wpisy

słowa kluczowe napisy
8 stycznia 2023

Analiza słów kluczowych – keyword research


Czytaj dalej
content plan - checklista
6 stycznia 2023

Content plan – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?


Czytaj dalej

Bezpłatna konsultacja

Umów się na rozmowę, oddzwonimy w 24h.

    Zapoznałem się z informacjami o administratorze i przetwarzaniu danych


    Zaakceptuj zgodę na wykorzystanie ciasteczek
    aby umówić się na konsultację

    Chciałbyś porozmawiać
    o swojej stronie WWW i jej pozycji w Google?
    Śmiało. Nie gryziemy.

    +48 603 851 412
    [email protected]

    Skontaktuj się z nami.

    Facebook Linkedin Instagram YouTube

    Strony WWW.
    Strony internetowe Łódź
    Strony internetowe Warszawa
    Strony internetowe Gdańsk
    Ile kosztuje strona internetowa?
    Responsywna strona
    Sklepy internetowe.
    Polecane
    Marketing and more
    Google Partner Status

    Adres : Kilińskiego 121
    90-049 Łódź
    Nasza lokalizacja:
    https://goo.gl/maps/xbTHFmE9nED2ma8H6

    Artykuły.

    • słowa kluczowe napisy
      Analiza słów kluczowych – keyword research
      8 stycznia 2023
    • content plan - checklista
      Content plan – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?
      6 stycznia 2023
    • Wyszukiwarka internetowa google
      Wyszukiwarka internetowa czym jest i jak działa?
      19 grudnia 2022
    • google bomb
      Google bomb – co to jest?
      18 grudnia 2022

    Na skróty.
    Polityka prywatności
    Słownik pojęć SEO

    Pozycjonowanie (SEO).
    Co to jest pozycjonowanie?
    Pozycjonowanie lokalne
    Audyt SEO
    Słownik pojęć SEO
    Pozycjonowanie stron Łódź
    Pozycjonowanie stron Warszawa
    Pozycjonowanie stron Toruń
    Pozycjonowanie stron Katowice
    Pozycjonowanie stron Kielce
    Content Marketing.

    Email marketing

    © Copyright 2021 – Premium Digital. Wszelkie prawa zastrzeżone.
    Projekt WWW powstał przy współpracy z Karbownik.Co

    Dziękujemy za przesłanie formularza.   

    Przesłane dane pozwolą nam opracować strategię dedykowaną Twojej firmie. W ciągu 3 dni na adres e-mail podany w formularzy prześlemy przygotowaną estymację.