Do zarządzania własną stroną internetową nie trzeba posiadać zaawansowanej wiedzy czy umiejętności z dziedziny programowania. Nie jest też konieczne do tego żadne specjalistyczne, trudne w obsłudze oprogramowanie. Z powodzeniem można dostosować zawartość, wygląd oraz funkcjonalność witryny przy pomocy wygodnych narzędzi dostępnych on-line. Wyjaśniamy czym jest i jak działa CMS!
Co to jest system CMS??
CMS to skrót od ang. Content Management System, co można przetłumaczyć na “System Zarządzania Treścią”. Nazwą tą określa się oprogramowania i aplikacje, dzięki którym da się łatwo tworzyć oraz prowadzić strony WWW. Z ich pomocą można dowolnie aktualizować oraz rozbudowywać ich zawartość, bez znajomości języków programowania.
Do czego służy system CMS?
System CMS to oprogramowanie do tworzenia stron internetowych oraz zarządzania treścią. By z niego skorzystać, wystarczy w przeglądarce otworzyć dedykowaną stronę, a następnie zarejestrować się i zalogować do serwisu. Na podstawie unikalnego szablonu graficznego przygotowuje się zarys witryny, po czym wypełnia się ją treścią oraz dostosowuje do jej przeznaczenia. Systemy CMS mają najróżniejsze funkcjonalności i są wyjątkowo elastyczne, ponieważ są przystosowane do dynamicznej modyfikacji oraz dają szeroką możliwość instalowania dodatków.
Z pomocą systemu CMS da się stworzyć m.in.:
- bloga,
- stronę firmową,
- sklep internetowy,
- wizytówkę,
- portfolio,
- portal informacyjny,
- forum,
- portal społecznościowy,
- platformę kursów online.
Intuicyjny panel administracyjny pozwala wykonywać takie czynności, jak np.:
- edycja tekstu (układ, czcionki, struktura, linkowanie, zdjęcia, tabele, listy punktowane, pogrubienia itd.),
- modyfikacja zawartości (bez znajomości HTML, PHP i CSS),
- zarządzanie podstronami (w tym ich adresami URL),
- konfiguracja meta tagów title i description,
- dodawanie rozmaitych wtyczek i gotowych modułów (np. czat, komentarze, galeria zdjęć, opinie, mapki),
- tworzenie rożnych wersji językowych.
Panel administracyjny systemu CMS powinien umożliwiać łatwą edycję i konfigurację rozmaitych elementów na stronie. Dzięki temu da się szybko opublikować, zmodyfikować lub zaktualizować publikowane treści, bez konieczności pisania długich ciągów kodu. W wielu przypadkach dostępny jest wygodny edytor wizualny, który jest niewiele trudniejszy w obsłudze od powszechnie stosowanych programów tekstowych.
Rodzaje systemów CMS
Istnieje kilka rodzajów systemów CMS, które można wyodrębnić na podstawie różnych kryteriów. Zazwyczaj bierze się pod uwagę licencję oprogramowania. Istnieją trzy kategorie:
- system typu open source – darmowe CMS o otwartym kodzie źródłowym, który może być dowolnie modyfikowany;
- system Software as Service (SaaS) – płatne CMS, rozliczane w formie abonamentowej, dające ograniczoną możliwość zmiany plików;
- autorski CMS – system stworzony na zamówienie przez firmę programistyczną, idealnie dostosowany do potrzeb i oczekiwań, ale przy tym dość kosztowny.
Systemy CMS można rozróżniać także ze względu na ich przeznaczenie, czyli rodzaj stron internetowych, które pozwalają stworzyć. Najczęściej stosuje się prosty podział na dwa typy:
- platformy blogowe – głównie publikuje się na nich artykuły różnej długości;
- platformy sprzedażowe – przeznaczone do prowadzenia sklepu internetowego.
W niektórych przypadkach dzięki dodatkowym wtyczkom można łatwo przemianować platformę blogową na sprzedażową, np. korzystając z WooCommerce, który stanowi dodatek do WordPressa.
Czym kierować się wyborze systemu CMS?
Na rynku dostępnych jest wiele płatnych i bezpłatnych systemów do tworzenia stron WWW. Każda opcja ma swoje plusy oraz minusy, dlatego przed podjęciem ostatecznej decyzji trzeba dobrze zapoznać się z określonymi wariantami. Wybierając CMS należy koniecznie zwrócić uwagę na:
- cenę – nawet teoretycznie bezpłatne systemy z czasem mogą generować koszty, np. gdy chce się dokupić płatne wtyczki;
- obsługę – każdy panel administracyjny systemów CMS jest różny. Chociaż zazwyczaj są tak projektowane, by były możliwie jak najbardziej intuicyjne, czasami ich funkcje są nieco trudniejsze w opanowaniu;
- personalizację – wykorzystanie szablonów stron sprawia, że obsługa jest znacznie łatwiejsza, ale nie oznacza to, że trzeba popadać w schematyczność. Zaawansowane systemy umożliwiają dostosowanie wielu elementów, tak by strona była idealnie dostosowana do swojego przeznaczenia oraz wizerunku marki;
- SEO – nawet podstawowe narzędzia do pozycjonowania pomagają w pewnym stopniu zwiększyć widoczność strony;
- popularność – znane systemy skupiające dużą społeczność są na bieżąco rozwijane i udoskonalane.
Korzystając z nich można łatwo znaleźć dodatkowe komponenty, materiały pomocnicze, a także wsparcie ze strony bardziej doświadczonych użytkowników itp.
Dobry system CMS powinien być stosunkowo prosty, ale dobrze, by oferował wiele funkcji oraz dawał duże pole do personalizacji. Najważniejsze jest jednak, by był odpowiednio dopasowany do charakteru witryny oraz jej przeznaczenia. Nie można zapomnieć o tym, że strona musi być wygodna w obsłudze zarówno dla jej właściciela, jak i odbiorców.
Najpopularniejsze systemy CMS
Na rynku można znaleźć sporo systemów CMS przeznaczonych do tworzenia sklepów i stron internetowych, ale tylko kilka z nich zyskało większą popularność. Poniżej opisujemy najpopularniejsze systemy typu open source.
WordPress
Najsłynniejszy system CMS na świecie. Jest prosty, a przy tym daje wiele możliwości budowy estetycznej, nowoczesnej, funkcjonalnej strony internetowej. Oferuje szeroki wybór estetycznych szablonów, a także umożliwia wprowadzanie ciekawych funkcji, w tym też tych niezbędnych podczas prowadzenia działalności e-commerce.
Joomla!
Bardziej zaawansowane oprogramowanie, ale nadal dość proste w obsłudze. Opcja raczej dla osób, które mają już chociażby niewielkie doświadczenie z systemami CMS. Daje dostęp do wielu darmowych dodatków i rozszerzeń, a także ma aktywną społeczność, chętnie wymieniającą się swoją wiedzą.
Drupal
Zaawansowany system, idealny do stron, które mają mieć bardziej skomplikowaną strukturę. Posiada wiele dodatkowych funkcji, których nie znajdzie się w konkurencyjnych platformach. Do obsługi tego programu może jednak przydać się wiedza programistyczna, m.in. znajomość języka HTML, PHP czy CSS.
Typo3
Wszechstronny system przeznaczony bezwzględnie dla doświadczonych użytkowników. Z pomocą zaawansowanego panelu administracyjnego można stworzyć zarówno bardzo zaawansowane, jak i minimalistyczne witryny. Jest wyjątkowo skalowalna, dlatego doskonale sprawdza się przy tworzeniu dużych portali firmowych czy sprzedażowych.
Quick.Cms
Bardzo prosty, wszechstronny system, który doskonale sprawdzi się nawet w przypadku osób początkujących. Wyróżnia go czysty kod HTML oraz dobre wsparcie SEO. Program ma jednak stosunkowo mało wtyczek i rozszerzeń, dlatego pod tym względem wypada trochę gorzej na tle konkurencji.
Prestashop
Wyjątkowo popularna platforma sprzedażowa. Dzięki niej można w zasadzie za darmo prowadzić sklep – płatne są jedynie dodatkowe wtyczki. Obsługa jest tak prosta, że z pomocą tego systemu da się szybko z powodzeniem rozpocząć działalność e-commerce.
Zalety systemów CMS
W zależności od możliwości budżetowych można oczywiście skorzystać z profesjonalnego wsparcia zewnętrznej firmy tworzącej strony internetowe. Gotowe rozwiązania mają jednak wiele plusów.
Do największych zalet systemów CMS zaliczają się:
- łatwa dostępność – większość popularnych rozwiązań jest ogólnodostępna w Internecie;
prosta obsługa – w dużej mierze można z powodzeniem stworzyć pełnoprawną, funkcjonalną stronę bez specjalistycznej wiedzy technicznej, umiejętności z zakresu IT czy zaawansowanych programów; - niskie koszty – systemy są najczęściej darmowe, a ewentualne opłaty związane z abonamentem czy wykupieniem dodatków są zdecydowanie mniejsze niż koszt stworzenia strony internetowej przez zewnętrzną firmę;
- bezpieczeństwo – strony stworzone w systemie CMS posiadają odpowiednie zabezpieczenia, a w razie jakichkolwiek kłopotów można łatwo otrzymać niezbędne wsparcie;
- narzędzia SEO –dzięki wsparciu rozszerzeń ułatwiających pozycjonowanie można odpowiednio zoptymalizować stronę oraz zwiększyć jej widoczność;
- wygodne zarządzanie treścią – zmiany na stronie mogą być wprowadzane w każdym miejscu i czasie, przez jednego użytkownika lub zespół uprawnionych osób;
- szeroki wybór gotowych rozwiązań – szablony graficzne, moduły, wtyczki oraz rozszerzenia pomagają łatwo zbudować witrynę dostosowaną do określonych potrzeb, a także pozwalają na bieżąco ją rozwijać.
Strona wykonana za pomocą systemu CMS jest opłacalna, prosta w obsłudze, a przy tym w pełni praktyczna. Korzystając z tego rozwiązania można zaoszczędzić sporo czasu oraz pieniędzy, nie tylko na etapie tworzenia witryny, ale też już podczas jej prowadzenia. Do tego popularne narzędzia cały czas się rozwijają i są aktualizowane, dlatego są przyjazne dla odbiorców oraz wyszukiwarek.
Czy system CMS jest obowiązkowy?
System CMS nie jest obowiązkowy do stworzenia strony internetowej, ale stanowi świetnie ułatwienie. Oprogramowania tego typu mogą być używane przez laików, a także doświadczonych programistów, którzy w pełni wykorzystują ich potencjał. Doskonale sprawdzają się nie tylko w przypadku mniejszych działalności, ale też większych marek czy instytucji. Są świetnymi narzędziami do budowy stron internetowych, które znacznie ułatwiają podstawowe zarządzanie zawartością. Nie bez powodu cieszą się dużą popularnością – szacuje się, że ok. 60% ogółu aktywnych witryn powstało w oparciu właśnie o systemy CMS.
Jaki system CMS wybrać?
Ponieważ dostępnych jest sporo opcji, można mieć kłopot z tym, który system CMS wybrać. Najważniejsze jest, by był przystosowany do przeznaczenia witryny. Zanim zacznie się tworzyć stronę internetową, warto zapoznać się ze wszystkimi funkcjami platformy, by w pełni świadomie podjąć decyzję. Wybierając nieodpowiedni CMS można mieć kłopoty z prowadzeniem witryny, które mogą ostatecznie doprowadzić do konieczności przeniesienia się na inny system.
Które CMS najlepiej sprawdzają się w określonych sytuacjach? Spójrzmy na kilka przykładów:
- idealną platformą blogową lub stroną stricte informacyjną (np. opisującą działalność danej firmy) jest WordPress,
- bardziej zaawansowaną witrynę marki lub instytucji z powodzeniem można przygotować korzystając z Joomli!;
- małe sklepy (do 100 pozycji w ofercie) zwykle tworzy się za pomocą rozszerzenia WordPressa, czyli WooCommerce;
- średnie sklepy często wykorzystują system PrestaShop;
- większe, bardziej zróżnicowane sklepy doskonale działają na polskim, płatnym (w modelu SasS) systemie Shoper,
- profesjonalne portale pracownicze często tworzy się na systemie Typo3.
Najrozsądniej jest dokładnie sprawdzić wszystkie dostępne opcje albo zwrócić się o poradę do specjalistów. Z dodatkowym wsparciem można dobrać idealny wariant, a także w pełni wykorzystać jego możliwości. Dzięki temu strona będzie najbardziej rentowna i użyteczna.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że ten tekst przybliżył Ci, czym są systemy CMS i dlaczego warto z nich korzystać. Jeśli chcesz przygotować własną stronę lub sklep internetowy, postaw na sprawdzone rozwiązanie. Potrzebujesz wsparcia, ponieważ zależy Ci na jak najlepszych efektach? Skontaktuj się z nami – wspólnie stworzymy witrynę, która będzie estetyczna, funkcjonalna i łatwa w obsłudze, tak byś mógł w najlepszy sposób prowadzić swoją działalność w Internecie!