AMP lub instant – a co z bounce rate?. Czym szybciej, tym lepiej
AMP lub instant
Jeśli przeglądałeś kiedykolwiek Internet na smartfonie z wolnym łączem wtedy zapewne wiesz, jak irytujące jest oczekiwanie na wczytanie się każdej ze stron. Zwłaszcza, jeżeli są to witryny bogate w multimedia, materiały graficzne czy funkcje java script. Programiści Google już w 2015 roku po raz pierwszy wdrożyli technologię Accelerated Mobile Pages (AMP). W dosłownym znaczeniu mamy do czynienia z „przyśpieszonymi stronami mobilnymi”. Od kilku miesięcy możemy zauważyć, że w wynikach wyszukiwarki niektóre strony zaczynają być oznaczane symbolem Instant, który rozpoznamy po błyskawicy na niebieskim tle. Już niebawem każda strona w wersji mobilnej będzie musiała współpracować z AMP.
O co w tym chodzi?
Accelerated Mobile Pages to system umożliwiający pobieranie do 10 razy mniej danych w trakcie surfowania po Internecie z poziomu urządzenia przenośnego. Strona wczytuje się w czasie poniżej jednej sekundy, co odpowiada dwóm mrugnięciom powieki oka. Technologia ta jest oparta na wykorzystaniu serwerów proxy.Witryna może wtedy znajdować się w chmurze albo pamięci podręcznej. Jest wówczas wykorzystywany zewnętrzny bufor, który pozwala na błyskawiczne cashe’owanie. Wdrożenie rozwiązana na stronie rozpoznamy po zastosowaniu znacznika amp, który zamyka adres URL – np. blogkulinarny.pl/2017/01/amp.
Dlaczego zawartość tak szybko się wczytuje?
Jest to spowodowane tym, że wyświetlana jest tylko podstawowa treść tekstowa i graficzna. Strona zostaje uszczuplona, poprzez wyłączenie ciężkiego kodu java script, wyskakujących okien pop-up czy audiowizualnych reklam. Nie znaczy to, że musimy raz na zawsze zapomnieć o zarabianiu na reklamach. Możliwe będzie jednak wyłącznie wyświetlanie lekkich materiałów, które są zbieżne z tematyką serwisu.
Obniżenie współczynnika bounce rate – podstawowa korzyść
Nie jest tak, że wprowadzenie technologii Instant powoduje jedynie ograniczenie zawartości. Rozwiązanie to przynosi niezaprzeczalne korzyści posiadaczowi portalu. Przede wszystkim może obniżyć wartość wskaźnika bouce rate, znanego również jako współczynnik odrzuceń. Dotyczy on procentowej częstotliwości szybkiego opuszczenia strony www. przez odwiedzającego, który rezygnuje z przejścia na kolejne podstrony. Sytuacja taka przekłada się bezpośrednio na zmniejszenie konwersji. Użytkownik zamyka stronę bez podjęcia pożądanej z naszego punktu widzenia akcji. Niewielkie jest zarazem prawdopodobieństwo tego, że kiedykolwiek zechce wrócić.
Jak wdrożyć AMP u siebie?
Jeżeli Twoja strona jest zainstalowana na najpopularniejszym systemie zarządzania treścią WordPress, wtedy zadanie masz ułatwione. Wystarczy, że zainstalujesz dedykowaną temu systemowi wtyczkę. Paczkę z jej zawartością znajdziesz chociażby w serwisie GitHub. Po aktywacji pluginu każda podstrona w ramach domeny otrzyma znacznik /amp. Będziesz musiał jeszcze edytować plik .htaccess z poziomu klienta FTP (np. Total Commander czy Filezilla) oraz moduł CSS template.php. Finalnie zostanie Ci uruchomienie technologii AMP na platformie Google Search Console. System Accelerated Mobile Pages to rozwiązanie w wersji Open Source, dlatego jego implementacja nie narazi Cię na dodatkowe koszty.
Instant a pozycje strony w wyszukiwarce Google
Szybkość wczytywania strony oraz wynikający z niej współczynnik odrzuceń (bounce rate) to jeden z istotnych kryteriów, na podstawie którego algorytmy Google ustalają pozycję rankingową. Jego znaczenie wzrasta wraz ze wdrażaniem kolejnych aktualizacji. Już wkrótce serwisy bez oznaczenia Instant mogą na stałe wypaść z naturalnych wyników wyszukiwania na urządzeniach mobilnych.
Podsumowanie
Jeśli więc posiadasz stronę internetową i chcesz trafić do użytkowników przeglądających Internet na różnym sprzęcie, nie czekaj z aktywacją systemu Instant/AMP. Dzięki temu ułatwisz i przyśpieszysz użytkownikom nawigację po stronie. W konsekwencji zmniejszysz wskaźnik zirytowanych użytkowników, którzy po chwili opuszczają witrynę. Zwiększysz natomiast swoje szanse na wysokie pozycje w wyszukiwarce.
Do następnego razu PD team
Czy wiesz, że również prowadzimy bloga dla swoich klientów?