Interesuje Cię tworzenie treści SEO? Chciałbyś w końcu dowiedzieć się o co chodzi z tą całą optymalizacją treści i czy naprawdę jest to aż tak ważne?
Już na wstępie odpowiemy - tak, to jest ważne, nawet bardzo ważne! Teksty pisane pod kątem SEO będą lepiej widoczne w Google i dotrą do większego grona odbiorców. Zapewnią Ci ruch na stronie i wyższą pozycję w wyszukiwarce. Przede wszystkim to, co musisz zrobić, to zaprojektować je tak, aby trafnie odpowiadały na pytania, które zadają użytkownicy w wyszukiwarce Google.
Czy to proste? W praktyce... okazuje się różnie. SEO copywriting ma swoje zasady, których trzeba przestrzegać, aby tekst dobrze się pozycjonował i miał odpowiednią wartość. Trzeba je znać i umiejętnie stosować. SEO ma przede wszystkim pomóc, a nie zdominować całą treść.
Więc jak pisać zgodnie z wymaganiami Google? Jak wymyślić nagłówek? Jak naturalnie wpleść w zdanie frazy kluczowe? O czym pamiętać formatując tekst? I jak nie zwariować z nadmiaru reguł? :)
Poznaj 16 przykazań dobrego copywritera SEO i zacznij pisać teksty, które zadowolą i czytelnika i Google!
- Pisz do człowieka, a nie do maszyny
Copywriterzy SEO często tworzą treści, które są idealnie dopasowane do wymagań wyszukiwarki Google, ale… nie da się ich czytać. W każdym momencie tworzenia contentu pamiętaj, że piszesz przede wszystkim dla ludzi. To człowiek jest Twoim odbiorcą - dostosuj się do niego! Odpowiadaj rzeczowo na jego potrzeby i pytania. Koniecznie zwróć uwagę na to, aby Twój tekst był czytelny, płynny i napisany w przystępny sposób. Niech każdy jest w stanie go przeczytać i zrozumieć!
- Konkret Is A King
Lanie wody świetnie sprawdza się w szkolnych wypracowaniach, ale niekoniecznie w tekstach SEO. Szanuj czas swojego odbiorcy i nie zanudzaj go długimi wywodami o niczym. Operuj konkretem, a Twój czytelnik z pewnością doceni rzeczowość przekazu. Używaj słów i przykładów, które rzeczywiście coś znaczą. Pamiętaj, że dla każdego “wysoka jakość” i “profesjonalne usługi” to co innego. Nie wpadnij w pułapkę ogólnych i nic nieznaczących określeń.
- Po prostu pisz prosto
To “tylko” i “aż” tyle! Nie wplataj specjalistycznego nazewnictwa na siłę, nic na tym nie zyskasz. Jeżeli odbiorca będzie miał problem ze zrozumieniem tekstu, po prostu przestanie go czytać. Dlatego staraj się wszystko pisać i tłumaczyć logicznie, w prostych słowach. Pisz krótko, treściwie i na temat. I pamiętaj - tekst ma być zrozumiały dla każdego potencjalnego czytelnika.
- Uważaj na słowa kluczowe
Co za dużo to niezdrowo! Naładowanie dużej liczby fraz kluczowych wcale nie oznacza, że Twój tekst będzie dobry. Wprost przeciwnie - może być tak, że nikt nie będzie w stanie nawet go przeczytać, a Tobie zagrozi keyword stuffing. Z kolei za mało fraz spowoduje, że strona nie będzie się dobrze pozycjonować. Planuj to, co piszesz i złap równowagę między tymi skrajnościami, to wcale nie takie trudne!
- Nie produkuj pustych tekstów
Twój tekst musi być o czymś! Nie produkuj tekstów, które nic nie wnoszą i nie mają żadnego celu. Nawet jeżeli “nie czujesz” tematu, o którym piszesz, postaraj się w niego zaangażować. Zainteresuj czytelnika, spraw, żeby nie przestał czytać Twojego tekstu po kilku zdaniach. Pisz o czymś, a nie pisz, żeby pisać. Przekazuj informacje, które mogą kogoś zainteresować, przynieść korzyść albo poprawić stan - to zawsze działa!
- Tytuł musi mieć “to coś”
Pierwsze słowa, który zauważy Twój czytelnik są najważniejsze. Nagłówek ma nie tylko przyciągnąć wzrok - ma krzyczeć “Czytaj mnie dalej!”. Wymyślenie chwytliwego tytułu to wcale nie taka prosta sprawa. Kombinuj, twórz różne potencjalne wersje i testuj różne warianty. Ma być prosto, ma być konkretnie i unikalnie!
- Ma być poprawnie i z sensem
Bez tych zasad daleko nie zajedziesz. Błędy gramatyczne i interpunkcyjne zdyskwalifikują Twój tekst już na wejściu. Tak samo niespójna treść i brak jakiejkolwiek logiki. To żelazne zasady, których powinien trzymać się każdy copywriter SEO. Jak tego przestrzegać? Bądź skupiony, kiedy piszesz, postaraj się wyciszyć wszelkie rozpraszacze. Czytaj tekst, który napisałeś, na głos - często rzuca to na niego zupełnie nową perspektywę.
- Używaj synonimów
Nie popadaj w rutynę! Jeżeli Ty to zrobisz, czytelnik także. Nie pozwól mu się nudzić, kiedy czyta Twój tekst. Baw się słowami, używaj ich naprzemiennie, odmieniaj. Najgorsze, co możesz zrobić, to nieustannie powtarzać tę samą treść i te same słowa. Niech od teraz słownik synonimów będzie Twoim najlepszym przyjacielem!
- Zrób tekst na bóstwo
W Internecie, jak w życiu, wygląd odgrywa bardzo ważną rolę. Nie zapominaj o estetycznej stronie tekstu! To, czy dobrze się prezentuje, wpływa na ogólny odbiór i wygodę czytania. Doszlifuj warstwę wizualną - podziel treść na akapity, dodawaj śródtytuły, wypunktowania i grafiki. W Twoim tekście nie może panować chaos, ani nawet artystyczny nieład. Ma być przejrzyście i czytelnie, ale pod żadnym pozorem nie nudno!
- Długość ma znaczenie
Dostosuj długość tekstu do tematyki oraz miejsca, w którym masz zamiar go umieścić. Zarówno czytelnicy, jak i Google, lubią rozbudowane treści, pod warunkiem, że są spójne i logiczne. Postaraj się zaplanować sobie długość poszczególnych elementów. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić, bo obecnie mało kto ma czas, aby czytać długie teksty.
- Pisz sam - nie duplikuj i nie kopiuj
Pamiętaj, że każdy tekst musi być unikalny, zarówno dla czytelnika, jak i wyszukiwarki Google. Wtórne treści jeszcze nigdy nie przyniosły nikomu korzyści! Jeżeli nie masz weny na pisanie, poszukaj inspiracji na innych stronach, w książkach albo wyjdź na spacer i nabierz świeżego powietrza. Pod żadnym pozorem nie duplikuj ani nie kopiuj innych tekstów!
- Nie pisz sztywno
Twój tekst musi być prosty w odbiorze i płynny. Z kolei dobry tekst SEO musi mieć odpowiednie słowa kluczowe. Czy można to pogodzić? Zdecydowanie tak, musisz tylko znaleźć swój złoty środek. Na początek nie wkładaj na siłę fraz tam, gdzie ich nie potrzeba i używaj ich w odpowiedniej formie, żeby tekst nie brzmiał sztucznie. Z czasem wplatanie key words przyjdzie Ci naturalnie, a do tego momentu po prostu stawiaj na sens i płynność.
- Pamiętaj o Hx
Oznaczenia nagłówków H1, H2, H3 itd., to bardzo ważne elementy SEO i trzeba o nich pamiętać. Nie tylko ułatwiają czytelnikowi przyswajanie treści - to głównie dzięki nim wyszukiwarka Google wie, o czym właściwie jest tekst. Nagłówki mają ogromną moc - zachowaj ich hierarchię i wykorzystaj potencjał!
- Nie bój się zdjęć
Nie samą treścią content żyje! Zaprzyjaźnij się ze zdjęciami i wplataj je w tekst. Czytelnicy lubią różnorodność - w ten sposób to, co czytają, wydaje się ciekawsze i szybko się nie znudzi. Pamiętaj też o altach (tytułach zdjęć) - to ważna część SEO, o której zapomina wielu copywriterów. Nie popełniaj tego błędu, korzystaj ze zdjęć, które uatrakcyjnią Twój tekst.
- Uważaj na kanibalizację
Brzmi groźnie? Tak właśnie jest, kiedy tworzysz kilka tekstów pod te same słowa kluczowe. Dlaczego? Wtedy Google nie wie, która strona ma być tą właściwą i często wyświetla je na różnych pozycjach naprzemiennie. To zdecydowanie nie sprzyja dobremu pozycjonowaniu, bo Twoja pozycja w wyszukiwarce cały czas się waha. Jak to rozwiązać? Używaj różnych fraz kluczowych i pod nie optymalizuj swoje treści.
- Polub się z narzędziami do SEO
Nie utrudniaj życia sobie i innym - >korzystaj z narzędzi, które ułatwią Ci pracę i sprawią, że Twoje teksty będą lepsze. Masz do wyboru bardzo dużo aplikacji, które pomagają tworzyć treści na strony internetowe zgodnie z SEO, chociażby takie jak Senuto i Surferseo. Nie wahaj się, bo używanie ich przyniesie Ci naprawdę dużo korzyści i lepsze wyniki w Google!