Tanie pozycjonowanie stron internetowych to propozycja kusząca przedsiębiorców, którzy dopiero wchodzą na rynek, znajdują się w sytuacji kryzysowej lub po prostu szukają oszczędności. Czy jednak pozycjonowanie naprawdę może być tanie? Tanie to bardzo indywidualne stwierdzenie.
Proces pozycjonowania stron jest złożony i długofalowy. Rozpoczyna go audyt SEO, a kolejne kroki to działania SEO on-site i SEO off-site wymagające zaangażowania kilku specjalistów, dlatego nie może być tani sam w sobie. Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się, dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie i jak ewentualnie obniżyć jego koszt.
Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?
Korzystną opcją jest rozliczenie abonamentowe, dzięki któremu klient płaci stałą stawkę każdego miesiąca i nie zaskakują go nieprzewidziane dodatkowe koszty pozycjonowania. Ceny za usługę pozycjonowania stron różnią się w zależności od wielkości strony klienta, od jej aktualnego stanu, konkurencyjności branży i działań, jakie mają zostać wykonane. Na rynku funkcjonuje wiele agencji SEO, a ich cenniki za ten sam zakres usług mogą się różnić.
Przedstawiamy orientacyjny miesięczny cennik pozycjonowania:
- strona lokalna: 800-1400 zł
- strona www ogólnopolska: 1500-5000 zł
- rozbudowany serwis lub sklep internetowy: od 5000 zł
Agencje SEO oferują różne pakiety. Czasem wskazują jasno, że cena zależy od tego, czy jest to pozycjonowanie lokalne czy ogólnopolskie, a czasem są to pakiety typu standard, biznes i premium, które zawierają po prostu mniejszy lub większy zakres usług.
Czy pozycjonowanie stron internetowych rzeczywiście jest drogie?
Korzystanie z usług firmy, która oferuje tanie pozycjonowanie stron internetowych, może sprawić, że w ostatecznym rozrachunku zapłacisz znacznie więcej. Dlaczego? Być może strona www nie zmieni swojej pozycji w wyszukiwarce Google lub zmieni tylko nieznacznie albo chwilowo, ale istnieje też ryzyko niewłaściwych działań, których skutki będzie musiała usuwać kolejna agencja SEO.
Skuteczne pozycjonowanie nie polega na jednorazowym działaniu. Jest długofalowe i czasochłonne, dlatego wymaga cierpliwości – tak samo jak rozwój biznesu. Audyt SEO stanowi obowiązkowy wstęp do rozpoczęcia prac pozycjonujących stronę internetową. Dzięki niemu wiemy, jak powinna wyglądać optymalizacja strony i możemy ustalić strategię pozycjonowania, m.in. dobrać frazy kluczowe. Realizacja wszystkich zadań wymaga systematycznej pracy kilku specjalistów, dlatego tanie pozycjonowanie można uznać za mit.
Pozycjonowanie strony internetowej to forma promowania biznesu, która nie może być tania, ale należy pamiętać, że stanowi klucz do sukcesu firmy i wzrostu zysków. Poprzez zwiększenie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania buduje rozpoznawalność marki i ułatwia zyskanie zaufania potencjalnych klientów. Powoduje zwiększenie ruchu na stronie i lepsze wyniki sprzedażowe. Działania SEO pomagają również w tworzeniu wizerunku eksperta w swojej branży.
Tanie pozycjonowanie stron internetowych – na własną rękę oraz we współpracy z agencją
Tanie pozycjonowanie można przeprowadzić na własną rękę, ale czy to ma sens? Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej stanowi najtańszą opcję, lecz bez odpowiedniej wiedzy, umiejętności i narzędzi nie zapewni oczekiwanych efektów, a może nawet doprowadzić do różnych problemów.
Jedną z możliwych sytuacji jest otrzymanie bana, czyli kary od Google, która polega na całkowitym usunięciu domeny z wyników wyszukiwania. Innym problemem może być kanibalizacja treści na stronie. Mamy z nią do czynienia, gdy występuje powtórzenie treści w obrębie domeny. Chodzi o to, że jeżeli dodajesz na swoją stronę www artykuły blogowe, a ich treść jest do siebie bardzo podobna, to roboty indeksujące Google mogą oceniać je jako duplikaty. Kanibalizacja może spowodować obniżenie jakości całej domeny, przez co zmaleje jej widoczność w wyszukiwarce Google.
Chociaż wydaje się, że samodzielne pozycjonowanie stron wymaga umiejętności i czasu, to prawda jest taka, że wymaga również nakładów finansowych. Bez profesjonalnych płatnych narzędzi nie przeprowadzisz skutecznie optymalizacji strony i nie sprawdzisz dokładnie wyników swoich działań. Narzędzia ułatwiające pozycjonowanie stron www kosztują często kilka tysięcy złotych, dlatego samodzielne, teoretycznie tanie pozycjonowanie wcale nie kosztuje tak mało, jeżeli wykonuje się je prawidłowo. Pozyskiwanie linków wysokiej jakości również kosztuje, a link building stanowi jeden z fundamentów pozycjonowania. Agencje mają dostęp do kilku narzędzi, a poza tym wiedzą, skąd pozyskiwać linki, aby zapewniały dobre efekty pozycjonowania i ich wartość była adekwatna do ceny, jaką trzeba za nie zapłacić w przypadku artykułów sponsorowanych. Dlatego bezpieczniej i wygodniej zdać się na pomoc specjalistów SEO.
Czy można pozycjonować stronę internetową w cenie 300 zł?
Istnieją firmy, które oferują tanie pozycjonowanie strony, ale płacąc 300 zł, nie spodziewaj się, że opracują dla Twojej strony strategię SEO. Nie licz też, że zbudują wartościowy profil linków. Tanie linkowanie nie poprawi pozycji strony w wyszukiwarce Google, a nawet może jej zaszkodzić.
Wycena pozycjonowania jest zależna od wielu czynników, a każda agencja ustala stawki według własnych zasad, ale tanie pozycjonowanie sklepów internetowych i pozostałych witryn nie zaprowadzi Twojego biznesu do sukcesu. Jeżeli ktoś oferuje Ci pozycjonowanie za 300 zł, to znaczy, że nie ma pojęcia o całym procesie albo chce Cię oszukać. 300 zł może nie pokrywać nawet kosztów napisania tekstów pod SEO przez copywritera, a do tego dochodzą jeszcze koszty linków promujących Twoją stronę oraz czas pracy specjalisty ds. SEO czy content managera. Tylko systematyczne, rzetelne oraz wielokierunkowe prace nad pozycją strony internetowej w wynikach wyszukiwania zapewniają satysfakcjonujące efekty i na pewno nie są tanie. Niektóre agencje oferują pozycjonowanie już za około 600 zł, ale zwykle jest to pozycjonowanie lokalne i pakiet może uwzględniać skromną ilość działań. Zawsze należy dokładnie sprawdzić, jakie prace z zakresu pozycjonowania są gwarantowane.
Pozycjonowanie stron samemu – czy jest możliwe?
Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym, na który trzeba przeznaczyć sporo dodatkowego czasu, dlatego już z tego względu warto przemyśleć, czy samodzielne działania się opłacają. Jeżeli szukasz taniego pozycjonowania i wydaje Ci się, że jedyną opcją jest wzięcie spraw w swoje ręce, to możesz się mocno zdziwić. Istnieją darmowe narzędzia, które ułatwiają na przykład dobór słów kluczowych, ale badanie i monitorowanie różnych działań wymaga zastosowania narzędzi, które są płatne i kosztują dużo. Dla agencji koszt ich zakupu nie jest tak mocno odczuwalny jak dla samego przedsiębiorcy. Pamiętaj też, że wiedza teoretyczna na temat SEO nie wystarcza, aby samodzielnie opracować i wdrożyć strategię pozycjonowania.
Wyobrażasz sobie prowadzenie biznesu i ogarnianie po godzinach zakresu działań należących do web developera, specjalisty ds. SEO, content managera i copywritera? Jednej osobie trudno w krótkim czasie zdobyć umiejętności, które oni mają, a tylko działanie na wielu płaszczyznach może zapewnić dobre rezultaty pozycjonowania. Jeżeli chcesz zobaczyć swoją witrynę na pierwszej stronie wyników Google, lepiej zaufaj zespołowi specjalistów z agencji.
Samodzielne pozycjonowanie – jakie są minusy?
Zapomnij o wizji, że tanie pozycjonowanie może być skuteczne. Oczywiście istnieje szansa, aby uzyskać jakieś efekty pozycjonowania, robiąc to samodzielnie i bez płatnych narzędzi. Na przykład przy pomocy Google Search Console możesz monitorować pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwarki. Nie spodziewaj się jednak, że wyniki będą tak samo dobre jak w przypadku pracy specjalistów.
Zastanów się, czy przygotowanie treści strony jest dla Ciebie możliwe do zrealizowania. Musisz zdecydować, na jakie słowa kluczowe będziesz pozycjonować swoją witrynę, jakie treści są przydatne dla użytkowników i w końcu musisz je napisać. Powinny być poprawne pod względem językowym i merytorycznym oraz przyjemne w odbiorze. Ważna jest również ich struktura. Ściana tekstu bez nagłówków i podziału na akapity nie tylko nie zachęca odbiorców do pozostania na stronie, ale też nie jest mile widziana przez roboty Google.
I tutaj przechodzimy do istotnego punktu – dużym minusem samodzielnego pozycjonowania jest konieczność zapoznania się z wytycznymi Google i monitorowanie, czy nie zostały wprowadzone w nich zmiany. Wytyczne dotyczą różnych aspektów pozycjonowania i trzeba mieć świadomość, że to jedynie zbiór wskazówek i rekomendacji, dlatego niedoświadczone osoby mogą łatwo popełnić błąd, co może skutkować nałożeniem kary przez Google.
Jednorazowe pozycjonowanie strony
Nie daj się nigdy namówić na jednorazowe pozycjonowanie Twojej witryny, bo coś takiego nie istnieje. Aby strona osiągała wysokie pozycje w rankingach wyszukiwarek, działania SEO muszą być realizowane w sposób ciągły i długofalowy. Wiesz już, że nie ma czegoś takiego jak tanie pozycjonowanie stron internetowych, ale koszty możesz ograniczyć, zlecając agencji tylko podstawowe działania.
Dla każdego serwisu korzystne będzie przeprowadzenie jednorazowego audytu SEO i optymalizacji strony. Audyt SEO ma na celu ocenę strony internetowej pod względem czynników wpływających na jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Stanowi zbiór informacji o słabych i mocnych stronach danej witryny. Zawiera też cenne wskazówki, jak poprawić jej pozycję. Po audycie SEO następuje proces optymalizacji, który polega na wdrożeniu tych wskazówek w życie. Ważna jest optymalizacja treści, ale też optymalizacja pod kątem technicznym.
Jeżeli koszty pozycjonowania są dla Ciebie za duże lub po prostu chcesz spróbować własnych sił w tym zakresie, zleć agencji chociaż audyt SEO i optymalizację Twojej strony. To działania, które zawsze wpływają pozytywnie na widoczność witryny w sieci internetowej.
Podsumowanie
Tanie pozycjonowanie stron internetowych i efekty w postaci wzrostu sprzedaży wykluczają się wzajemnie. Skuteczne pozycjonowanie wymaga dopasowania indywidualnej strategii do danej strony, wiedzy, doświadczenia, zaawansowanych narzędzi i precyzji działania. Owocuje zwiększaniem widoczności serwisu w wynikach organicznych i wzrostem ruchu na stronie. Przyspiesza pozyskiwanie nowych klientów i generowanie zysków, dlatego nie może być tanie.
Chociaż koszty pozycjonowania mogą wydawać się wysokie, w perspektywie czasu zapewniają coraz większe zyski. W dobrej agencji klient otrzymuje dostęp do niektórych narzędzi, za które normalnie musiałby sam zapłacić, dzięki czemu może na bieżąco śledzić postępy prac. Pakiety dotyczące pozycjonowania zawierają różne zakresy działań. Zdarza się, że w wersjach ponadstandardowych są dołączone do nich kampanie reklamowe, np. kampanie Google Ads, ale za działania reklamowe często trzeba po prostu dodatkowo zapłacić. Wszystko powinno zostać wyszczególnione przed podpisaniem umowy.