Pozycjonowanie strony internetowej polega na planowaniu i systematycznym wdrażaniu działań, które wpływają na zwiększenie jej widoczności oraz poprawę pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Jeżeli nie masz o tym pojęcia, podejmij współpracę z agencją SEO, która doskonale zna temat pozycjonowania. Profesjonalną agencję SEO poznasz przede wszystkim po comiesięcznym raporcie. Jego zawartość obrazuje efekty działań, m.in. aktualny stan widoczności, ruchu organicznego oraz pozycje, na które rankuje nasza strona internetowa. Co powinien zawierać dobry raport SEO? W naszym artykule podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę.
Czym jest raport SEO?
Raport SEO to sprawozdanie podsumowujące prace SEO przeprowadzone w określonym czasie oraz sytuację danej strony www w wynikach wyszukiwania Google. Większość agencji przesyła go klientom raz w miesiącu. W dokumencie znajduje się zbiór danych oraz wykresów, które przedstawiają efekty dotychczasowych działań pozycjonerskich. Powinien być on podsumowany, omówiony przez pozycjonera. Profesjonalny raport SEO zawiera ponadto rekomendacje dotyczące działań na kolejne miesiące.
Pierwszy raport dotyczy audytu SEO. Zanim agencja rozpocznie jakiekolwiek prace, przeprowadza badanie strony internetowej. Poddaje ocenie wiele czynników, m.in.: widoczność strony w wyszukiwarce Google, unikalność treści, linki przychodzące, a także szybkość ładowania strony. Niektóre firmy oferują darmowy audyt strony internetowej. Jest to audyt SEO online, który wykonasz, wpisując adres swojej witryny w wyznaczonym miejscu na stronie firmy oferującej taką usługę. Niestety, w raporcie otrzymasz zbyt małą ilość informacji, aby opracować skuteczną strategię pozycjonowania. Aby audyt SEO miał sens, musi być wykonany kompleksowo przez specjalistów SEO, a nie przez automat generujący ograniczoną ilość danych. Za profesjonalny audyt SEO trzeba zapłacić, ale poniesione koszty zwrócą się, jeżeli do pozycjonowania wynajmiesz doświadczoną, sprawdzoną agencję SEO. Profesjonalny raport SEO z audytu pokaże, jakie działania trzeba wdrożyć, aby pozycja strony internetowej w wyszukiwarce Google była lepsza, oraz pozwoli oszacować ich koszt. Kolejne raporty będą związane z postępami prac pozycjonujących i ich efektami.
Co powinien zawierać raport SEO?
Aby zadbać o wysoką pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, niezbędne jest podjęcie odpowiednich działań. Audyt SEO i raport z niego to wstęp do rozpoczęcia konkretnych czynności. Jeżeli współpracujesz z agencją SEO i chcesz wiedzieć, jakie efekty są uzyskiwane na każdym etapie prac, zwróć uwagę, czy w otrzymywanym raporcie uwzględniono szereg ważnych czynników. Raport SEO powinien zawierać następujące elementy:
-
Ogólna widoczność w wynikach wyszukiwania
Pozycjonowanie ma na celu przede wszystkim zapewnienie stronie dobrej widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Im więcej użytkowników wie o jej istnieniu, tym większa szansa na jej odwiedziny i zwiększenie sprzedaży. Dlatego dobry raport powinien przedstawiać widoczność strony na daną frazę w TOP3, TOP10 i TOP50. Wykresy pozwolą zorientować się w ogólnym trendzie wzrostów lub spadków Twojej strony w określonym przedziale czasowym.
-
Widoczność na konkretne słowa kluczowe
Podczas audytu SEO bada się, na jakie słowa kluczowe wyświetla się Twoja strona internetowa. Pomaga to w dalszym wyborze fraz. Zadanie pozycjonerów polega na tym, aby witryna znalazła się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania Google na wybrane słowa kluczowe. Raport SEO powinien dostarczać dane obrazujące widoczność Twojego serwisu na najważniejsze frazy kluczowe.
-
Historia pozycji fraz kluczowych
Na pozycje słów kluczowych, a tym samym strony internetowej, wpływa wiele czynników zewnętrznych i wewnętrznych, dlatego mogą występować zarówno wzrosty, jak i spadki jej widoczności. Dzięki regularnemu sprawdzaniu ich pozycji możliwa jest skuteczniejsza optymalizacja SEO i wprowadzenie ewentualnych korekt w działaniach pozycjonujących. Z raportów SEO powinno jasno wynikać, na jakich pozycjach znajdowała się dana fraza kluczowa na przestrzeni czasu, aby możliwa była ocena rezultatów. Pozwoli to również zaobserwować sezonowość słów kluczowych.
-
Ruch organiczny na stronie internetowej
Ruch organiczny informuje o liczbie użytkowników, którzy trafili na daną stronę internetową z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Lepsza widoczność serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania zwiększa szansę na więcej odwiedzin. Raport SEO pokazuje, jak kształtuje się liczba wejść na stronę w poszczególnych okresach.
-
Współczynnik konwersji
Chociaż warto monitorować ruch organiczny i płatny, większe znaczenie w e-biznesie ma współczynnik konwersji. Dobry raport SEO zawsze powinien go uwzględniać, ponieważ stanowi informację, jaka część osób wykonała pożądane działanie, np. dokonała zakupu.
-
Liczba kliknięć w link, który przeniósł użytkownika na stronę
Z raportów SEO powinno jasno wynikać, jaka jest wartość linków przychodzących. Liczba kliknięć w link, dzięki któremu użytkownik znalazł się na stronie, informuje o jego wartości.
-
Porównanie do konkurencji
Analiza konkurencji i jej monitorowanie są ważne z punktu widzenia SEO. Raport SEO pozwala określić, jakie strony www konkurują z Twoim serwisem i jak wypada na ich tle.
-
Link building oraz publikacje wewnętrzne
Pozycjonowanie strony www wymaga również działań poza nią. Znaczenie ma jakość linków przychodzących, które są istotnym czynnikiem rankingowym Google. Dobry raport SEO powinien informować o liczbie pozyskanych linków zewnętrznych i ich jakości, a także obrazować, w jaki sposób wpłynęły na pozycję strony. Równie ważne są dane dotyczące treści publikowanych na własnej stronie internetowej i linkowań w obrębie jej struktury.
-
Statystyki wejść na stronę z desktopu, urządzeń mobilnych w Polsce i na świecie
Zadaniem specjalistów SEO jest między innymi badanie zachowań użytkowników. Profesjonalny raport SEO informuje, jak wygląda ruch organiczny z różnych urządzeń. Analiza zapytań na urządzeniach mobilnych ułatwia opracowanie działań mających na celu wzrost ruchu właśnie z nich. Tak samo jest w przypadku urządzeń stacjonarnych. Wyodrębnienie krajowych i światowych statystyk umożliwia zorientowanie się, gdzie najwięcej użytkowników odwiedza stronę.
-
Wykresy obrazujące widoczność serwisu oraz liczbę fraz kluczowych w TOP 50, TOP10 i TOP3
Dobry raport SEO powinien zawierać informację o najważniejszych frazach kluczowych. Nie może zabraknąć danych dotyczących liczby fraz, które znajdują się w TOP50, TOP10 i TOP3.
Narzędzia do raportów SEO
Agencje SEO wykorzystują różne narzędzia do raportowania postępów pozycjonowania. W Premium Digital używamy przede wszystkim:
- Google Search Console
Umożliwia wygodne raportowanie ilości wyświetleń i kliknięć oraz pozycji strony w wyszukiwarce Google.
- Looker Studio, czyli kiedyś Google Data Studio
To bardzo przydatne narzędzie, które pozwala konstruować rozbudowane raporty na podstawie danych z różnych źródeł.
- Senuto
Przy pomocy Senuto można stworzyć raport SEO, który obrazuje widoczność strony, ale również można wykonać analizę konkurencji pod kątem fraz kluczowych i pozycji w wyszukiwarce.
- Google Sheets
Arkusze Google pozwalają na wygodne przedstawienie rozmaitych danych i wykresów.
Na co zwrócić uwagę w raporcie SEO od agencji?
Raport z audytu SEO pozwala zorientować się, w jakich obszarach potrzebna jest optymalizacja SEO i inne działania poprawiające widoczność Twojego serwisu. Natomiast rozpoczęcie współpracy z agencją SEO oznacza regularne otrzymywanie raportów, które obrazują postęp i efekty prac związanych z pozycjonowaniem. Przeglądając je, zwróć uwagę na dane przedstawiające ruch organiczny. Sprawdź liczbę użytkowników odwiedzających stronę i średni czas, jaki na niej spędzają. Jednym z istotnych czynników wskazujących na skuteczność prowadzonych działań jest poprawa współczynnika konwersji. Obserwuj, jak kształtują się na osi czasu zmiany w rankingach słów kluczowych i śledź ewentualne spadki. Poza tym ważne jest przeanalizowanie linków przychodzących.
Analiza raportu pozwala ocenić, czy nastąpiła poprawa widoczności strony internetowej w wyszukiwarce Google i czy działania spełniają założone cele biznesowe. Agencje często wysyłają comiesięczne raporty np. w formie PDF-u, ale klient powinien mieć również możliwość monitorowania przebiegu prac na bieżąco przy pomocy udostępnionych mu narzędzi, np. takich jak Google Data Studio. Zanim podpiszesz umowę z agencją, sprawdź, czy w ofercie jest taka opcja.
Słowne podsumowanie raportu SEO – wymagaj go od agencji!
Każdy raport SEO, również podsumowujący audyt SEO, powinien zostać opatrzony komentarzem. Tabele i wykresy nie zawsze są w pełni zrozumiałe dla klientów, a przede wszystkim nie zawierają wniosków. Słowna informacja w połączeniu z danymi analitycznymi zapewnia lepsze zobrazowanie sytuacji. Profesjonalny raport powinien uwzględniać podsumowanie wykonanych działań i uzyskanych efektów na przestrzeni danego miesiąca.
Słowny dokument powinien być przejrzysty i podzielony na odpowiednie segmenty tematyczne. Nie każdy ma dużą styczność z marketingiem internetowym, dlatego żargon SEO należy zastąpić prostym i zrozumiałym językiem. Powinien zawierać wyłącznie ważne i konkretne informacje, aby przeczytanie i zrozumienie go nie pochłaniało dużo czasu.
Jak powinien wyglądać dobry raport SEO – podsumowanie
Samodzielne działania na swojej stronie internetowej nie przyniosą Ci korzyści, jeżeli niewiele wiesz na temat pozycjonowania. Polecaną opcję stanowi zaangażowanie agencji SEO. Dobra agencja najpierw przeprowadzi audyt SEO i przedstawi kompleksowy raport, w którym wskaże, jakie zmiany trzeba wprowadzić pod kątem SEO, aby widoczność Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google była lepsza. Będzie Ci również dostarczać raport SEO z każdego miesiąca oraz umożliwi bieżące monitorowanie postępów za pomocą różnych narzędzi.
Profesjonalny raport SEO stanowi ważne źródło informacji na temat strony internetowej. Pozwala ocenić, czy dzięki pozycjonowaniu są realizowane założone cele biznesowe. Powinien koncentrować się na konkretach, czyli na tym, co zostało zrobione w danym miesiącu. Ważne, aby był zrozumiały dla osoby, która nie ma wiedzy z zakresu SEO. Dlatego nie można zapominać o zwięzłym, prostym pod względem językowym i przejrzystym podsumowaniu słownym. Musi być wiarygodny, a więc musi przedstawiać wyłącznie dane, które potwierdza wykonany zakres prac.