Marketing na instagramie
Każda firma, która chce zaistnieć w sieci i serwisach społecznościowych, musi zaprezentować się z jak najlepszej strony.
Korzysta się w tym celu z narzędzi promujących stronę działalności, najlepsze do tego są media społecznościowe.
Jeśli chcesz przyciągnąć uwagę do swojej działalności i zachwycić klientów, powinieneś korzystać z takich Platform jak Linkedin, Facebook, Pinterest czy Twitter.
Po tych, znanych wszystkim, największych, znanych z promowania przedsiębiorstw portalach, można przejść do kolejnego etapu, którym jest Instagram.
Z 500 milionami użytkowników i ponad 95 milionami wpisów dziennie, Instagram stał się niezbędnym elementem marketingu w mediach społecznościowych.
Stworzyliśmy ten przewodnik, aby nauczył on Państwa odpowiednio używać Instagrama do rozwoju firmy. Powiemy, jak skonfigurować, rozwijać i optymalizować strategię marketingową na Instagramie, aby zwiększyć grono odbiorców, obserwatorów, potencjalnych i aktualnych klientów. Wyznaczymy ścieżkę do stania się jak najbardziej lubianą marką.
Określ swoje cele
W pierwszej kolejności powinieneś odpowiedzieć sobie na pytanie, co chcesz osiągnąć poprzez Instagram.
Oto kilka przykładów celów do osiągnięcia na koncie Instagram dla Firm:
1. Czy Instagram posłuży ci jako narzędzie, służące do prezentacji swojej firmy? Twórcy firm wykorzystują strategię „świadomości marki”, Instagram jest więc idealnym miejscem do przedstawienia swojego biznesu w sieci.
2. Prowadzisz działalność e-commerce? Instagram może służyć jako miejsce prezentacji ofert i produktów, ale też pokazywać, co do tej pory zostało przez firmę osiągnięte.
3. Czy Instagram będzie wykorzystywany do generowania zainteresowania Twoimi produktami i usługami, a głównymi odbiorcami będą użytkownicy urządzeń mobilnych? Jeśli tak, powinieneś dostosować do nich odpowiednie narzędzia, które umożliwią szybkie wyszukanie odpowiednich treści na Twojej stronie.
4. Być może chcesz zdobyć obserwujących, a dopiero potem zdecydować o tym, jakiej strategii biznesowej użyjesz w dalszej kolejności?
Pamiętaj, że możesz również określić bardziej szczegółowo swoje cele, na przykład:
Zyskujesz określoną liczbę
obserwujących na dzień, tydzień,
miesiąc lub kwartał
Zyskujesz określoną ilość
polubień swoich postów
Opublikujesz określoną ilość
filmów video
W dalszej części tego przewodnika omówimy funkcję hashtagów, które powinny być kluczową częścią strategii na Twoim Instagramie.
Określ swoje dane
Użyj danych do wyciągnięcia wniosków
Do niedawna Instagram miał ograniczone narzędzia analityczne. Ale od 2016 roku wprowadzono platformę „Instagram dla Biznesu”, czyli marketing na Instagramie z wbudowanym narzędziem Insights. Dzięki niemu możesz zobaczyć, kim są Twoi obserwujący i na jakie treści najbardziej zwracają uwagę.
Aby uzyskać więcej danych na swoim kocie instagramowym, możesz także użyć aplikacji Iconosquare. Pozwala ona na obserwację skuteczności naszych działań: wskazuje ilość komentarzy pod postami, efektywność zastosowanych hashatgów, wskazuje także przyrost i utratę obserwujących. Dzięki temu możesz określić, które z Twoich działań przynoszą korzyści, a które powinieneś zmienić.
Określ wartość dla zarządzania
W sieciach społecznościowych największą trudność może sprawić określenie „niematerialnych” korzyści, płynących z pokazywanych treści. E-booki lub seminaria internetowe mogą wygenerować setki lub tysiące nowych potencjalnych klientów, ale Instagram humanizuje i daje życie Twojej marce.
Na Twitterze, Facebooku i LinkedInie tworzymy sieci kontaktów, dzielimy się i promujemy treści, natomiast Instagram to platforma, na której nasza firma pokazuje swoją ludzką stronę. Prezentując wspaniałych ludzi, którzy budują Twój produkt, miejsce, w którym wszyscy się spotykają i pracują, ważne wydarzenia w firmie, oferujesz nieoceniony
wgląd w kulturę Twojej marki. Pokazujesz ciepłą, zachęcającą, przyjazną, a przede wszystkim ludzką stronę Twojej działalności.
Określ wytyczne marki
Pozostań przy marce
Jeśli twoja firma posiada unikalne cechy wizualne (czcionki, kolory, itp.), upewnij się, że Twoje posty na Instagramie są zgodne z tymi cechami. Na przykład powinny być spójne z tymi, które prezentujesz na innych portalach, takich jak Facebook, czy Twitter. Wspólnie z zespołem od marketingu określcie wytyczne do używania logo firmy w postach i zdjęciach, które dodajecie.
Oto kilka wskazówek, jak użyć zdjęć dla jak najlepszego efektu:
1. Użyj wysokiej jakości darmowych zdjęć
Freestockphotos.org, unsplash.com, deathtothestockphoto.com, shutterstock.com – znajdziesz tutaj wysokiej jakości zdjęcia, idealne jako tło pod tekst oraz grafikę.
2. Postępuj zgodnie zasadą tercji
Fotografując przedmiot lub otoczenie, wyobraź sobie, że obraz podzielony jest na trzy części, zarówno w pionie, jak i poziomie. Uzyskujesz wtedy 9 kwadratów. Możesz umiejscowić fotografowany obiekt w centralnym miejscu, ale również w którymś z punktów przecinających się linii. Zdjęcie jest wtedy bardziej interesujące i ciekawsze dla oka.
3. Urzekaj oryginalnością
Staraj się robić ciekawe, przyciągające uwagę zdjęcia lub zatrudnij do tego profesjonalistę. Przestrzegaj też zasady typografii – podczas dodawania tekstu do zdjęć, zachowaj jego spójność (koloru i rodzaju czcionki oraz jej skalowania) z grafiką. Pomoże to w zbudowaniu wizerunku charakterystycznego dla Twojej firmy.
Testuj, powtarzaj, optymalizuj
Teraz, gdy ustaliłeś już wytyczne dla swojej marki, pora na wymyślenie harmonogramu dodawania postów.
Planowana częstotliwość postów, które będziesz publikować na swoim profilu, powinna być ustalana według pewnego harmonogramu. Możesz skorzystać z gotowych szablonów, dostępnych w internecie.
Zacznij eksperymentować z publikowaniem postów w różnych porach dnia, zobaczysz wówczas, w którym momencie pojawi się największe zaangażowanie odbiorców. Pomoże ci też ustalenie odbiorców grupy docelowej, do której skierujesz swoje posty. Twój harmonogram na Instagramie może się całkowicie zmienić, szczególnie wtedy, kiedy kierujesz swoje reklamy do publiczności w innej strefie czasowej.
Kiedy wykonasz początkowe testy, za pomocą kilku wstawionych postów i zbierzesz dane dotyczące zaangażowania obserwujących, zoptymalizuj swój harmonogram do wyników, które uzyskasz w teście.
Anatomia idealnego profilu i dodawanych postów
9 sposobów na zoptymalizowanie profilu i postów na Instagramie
1. Nazwa / nick Twojej firmy
Twoja nazwa użytkownika to nie tylko znacząca część profilu biznesowego, będzie ona wykorzystywana głównie do wyszukiwania Twojego przedsiębiorstwa na Instagramie. Upewnij się, że twoja nazwa jest rozpoznawalna i chwytliwa.
2. Ustaw swój profil jako publiczny
Twoim celem jest dotarcie do jak największej liczby osób. Ułatw im to!
3. Pełna nazwa Twojej firmy.
Pamiętaj, aby dodać pełną nazwę firmy do sekcji “nazwa” w ustawieniach. Pojawi się ona pod Twoim zdjęciem profilowym i w podpowiedzi w wyszukiwarce.
4. Dodaj linki do swojego biogramu
Dodanie linku do sekcji opisu profilu spowoduje łatwe przejście użytkowników Instagrama bezpośrednio do Twojej witryny internetowej.
5. Lokalizacja
Gdy ludzie widzą piękne zdjęcia, często chcą wiedzieć, gdzie są robione.
6. Rozpoznawalność
Staraj się, aby zdjęcia, które wrzucasz były rozpoznawalne i ciekawe. Im więcej użytkowników rozpoznaje twoją firmę, tym większa możliwość przyrostu obserwatorów Twojego profilu.
7. Dostosuj swoje posty
Nie zapomnij o tym, aby dodawać filtry, tagi, linki i hashtagi do publikowanych zdjęć.
8. Użyj wysokiej jakości zdjęć
Nikt nie lubi oglądać niskiej jakości zdjęć (rozmytych, niewyraźnych).
9. Integracja z obserwatorami (call-to-action).
Jeśli chcesz, aby Twoi obserwatorzy podjęli działanie (np. wzięli udział w konkursie), musisz ich o tym poinformować! Nie zapomnij o umieszczeniu linków w poście, w które obserwatorzy powinni wejść.
Jak korzystać z historii na Instagramie?
W sierpniu 2016 roku Instagram wprowadził nową funkcję, która wygląda podobnie do ,,My Story” Snapchata. Instagramowa wersja pod nazwą „Twoja Relacja” pozwala na wstawianie krótkich filmików lub zdjęć, które będą wyświetlane przez następne dwadzieścia cztery godziny. Podczas, gdy tradycyjne posty są zarezerwowane do kontaktu z obserwatorami, w „Twojej Relacji” możesz przekazać krótką informację o tym, co w danej chwili robisz lub co cię zainspirowało.
Historie wyświetlają się zawsze na górze głównej strony Instagrama, podczas gdy posty są niżej.
Tradycyjne wpisy mogą zostać polubione oraz skomentowane, natomiast historie mogą zostać jedynie wyświetlone. Tak naprawdę nie wiadomo, jaka część użytkowników lubi ten środek przekazu informacji. Przeznaczeniem relacji jest przekazanie szybkich, nieoficjalnych migawek z działalności Twojej firmy. W tradycyjnym Instagramie treści są bardziej subtelne. Jako przedsiębiorca powinieneś skupić się jednak na tworzeniu wysokiej jakości tradycyjnych postów, wykorzystaj relację dla szybkiej, merytorycznie nie bardzo istotnej zawartości.
Jak korzystać z hashtagów?
Hashtagi jako sprawdzony sposób na zwiększenie zasięgu Twoich postów
Odpowiednie wykorzystywanie hasztagów jest istotne w drodze do osiągnięcia Twoich celów. Pomogą przybliżyć obserwującym Twój punkt widzenia na temat publikowanych przez Ciebie treści.
Znaczenie tożsamości marki idzie w parze z hashtagiem stworzonym dla potrzeb Twojej firmy. Wiele przedsiębiorstw używa własnej marki jako
hashtag. Ty również możesz używać własnej nazwy do stworzenia opisu produktów, które oznaczasz hashtagami.
Gdy wymyślasz hashtag swojej marki, musisz pamiętać o jego unikalności, lecz nie może być on zbyt ogólny i związany z innymi firmami. Dobrym przykładem jest Nike, nie wykorzystują #buty, tylko #nike, ponieważ #buty nawiązuje do wielu innych marek.
Kiedy stworzysz swój unikalny hashtag możesz śledzić jego rozwój odpowiadając na ważne pytania, takie jak:
● Czy hashtag zyskuje na popularności?
● Czy Twoi obserwatorzy używają hashtagu?
● Czy ten hashtag przyciąga obserwatorów?
Wyszukiwarka Iconosquare pozwala zobaczyć, ile razy Twój hashtag został użyty. Daje ona wyobrażenie o tym, jak popularny jest Twój hashtag.
Możesz nawet porównać własne hashtagi z najpopularniejszymi z listy „Top Tags on Instagram”. Posiadasz możliwość ściągnięcia danych o wszelkich hashtagach – o ilości postów na dzień, polubieniach, komentarzach, obserwujących, lokalizacji, itp. Wszystko to ma na celu jeszcze lepsze zoptymalizowanie Twojego profilu.
Jak szybko zyskać obserwatorów poprzez konkursy na Instagramie
Użyj konkursów, aby powiększyć zasięg
Niezależnie od tego, czy szukasz wsparcia w promowaniu nowego projektu, czy dużej ilości uwagi, konkursy są zdecydowanie najlepszym sposobem na przyciągnięcie uwagi. Zaangażowanie w to przedsięwzięcie zwiększy wśród tej społeczności zasięg i zainteresowanie Twoim produktem.
Wśród wszystkich rodzajów konkursów, które mógłbyś stworzyć na Instagramie, nic nie zachęca ludzi do zaangażowania się w konkurs z Twoimi produktami, bardziej niż UGC (z j. ang. User Generated Content) – tworzenie zasięgu poprzez swoich obserwatorów, którzy napędzają konkurs.
Zwracanie się z prośbą do konsumentów w treści konkursu zwiększa emocjonalną więź między nimi, a twoją marką. Ponadto, uruchamiając konkurs fotograficzny lub filmowy, generujesz szczere i autentyczne treści marketingowe tworzone przez Twoich konsumentów . Pomaga to w zwiększeniu zasięgu i pozwala dotrzeć poza Twoich obserwujących, ponieważ kiedy użytkownicy Instagramu publikują swoje wpisy, osoby obserwujące ich również je widzą.
Poniżej znajduje się 10 elementów potrzebnych do stworzenia sukcesywnego konkursu przynoszącego nowych obserwatorów:
1. Cele planu: czas trwania, budżet, cele i wzorce.
2. Utwórz metodę dołączenia do konkursu.
3. Znajdź idealny hashtag.
4. Określ temat konkursu.
5. Określ, jak zostaną wybrani zwycięzcy.
6. Wymyśl sposób, w jaki będzie przyznawana nagroda (upewnij się, że nie niesie to ze sobą niepotrzebnych konsekwencji ze strony prawnej).
7. Utwórz reguły konkursu.
8. Skonfiguruj stronę docelową.
9. Promuj i dbaj o zasięg swojego konkursu.
10. Monitoruj przebieg wydarzenia.
Co zmieniło się w 2016 roku na Instagramie?
Znaczenie dla przedsiębiorców
Rok 2016 przyniósł dużo zmian, wiele nowych funkcji i narzędzi do świata Instagrama. Od wprowadzenia funkcji „Twojej Relacji” na Instagramie, do zmian algorytmów w nowych aplikacjach zewnętrznych, takich jak Boomerang. Szeroki wachlarz zmian pozostawił twórców stron z mnóstwem pytań, po co te zmiany i co one wnoszą do ich działalności na Instagramie.
W tym samym roku zespół Instagrama wprowadził 3 główne zmiany oraz nową platformę Instagram dla Biznesu, którymi zajmiemy się w tekście poniżej:
Historie
Instagram ma teraz drugi rodzaj publikowania zawartości, który prezentuje obserwatorom szybkie historie. Ta funkcja konkuruje bezpośrednio ze Snapchatem. Co to oznacza dla twórców stron? Aktualnie są dwa rodzaje postów, które powinieneś wykorzystywać do promowania swojej strony na Instagramie. Zwyczajne posty charakteryzują się tradycyjnymi funkcjami i wyglądem.
Natomiast Instagramowa relacja pozwala na opublikowanie zdjęcia zrobionego „na szybko”. Zawartość Relacji znika po dwudziestu czterech godzinach od publikacji, co znaczy, że nie muszą być zawsze idealne. Baw się obiema funkcjami i pozwól społeczności, która obserwuje twoją stronę w pełni śledzić rozwój Twojego biznesu.
Zmiana algorytmu Instagrama
Poprzednio strona główna Instagrama wyświetlała posty w porządku chronologicznym, osoba, która ostatnio opublikowała jakąś zawartość znajdowała się na samej górze tablicy. Od 2016 roku zespół Instagramu zaprojektował nowy algorytm. Teraz pokazuje użytkownikom treści, które według tego skryptu użytkownicy najprawdopodobniej chcą zobaczyć w oparciu o wcześniejsze wyszukiwania i historię przeglądania.
Przedsiębiorcy, obserwatorzy, którzy angażują się w twoją firmę, widzą twoją zawartość na samej górze strony, a osoby nieangażujące się w życie Twojego biznesu zmuszone są do przewijania strony. Staraj się, aby posty, które publikujesz, przyciągały uwagę nowych osób. Rób to też, a zwłaszcza wtedy, gdy widzisz spadek zainteresowania twoją stroną.
Wideo/ Boomerang
Do 2016 roku postowane wideo na Instagramie posiadało ograniczenie czasowe – 15 sekund. Teraz wideo posiada większy limit, wydłużony do 60 sekund. Zwiększenie maksymalnego czasu wideo wymaga teraz umieszczenia w pierwszych kilku sekundach filmu zawartości, która skusi użytkownika do pozostania przy nim na dłużej. Możesz sprawdzić jak to wszystko działa, publikując różnego rodzaju filmy. Pamiętaj, że limit sześćdziesięciu sekund nie oznacza, że cały musi zostać wykorzystany. Użytkownicy serwisu lubią wygodne, niewymagające treści. Zachowaj te porady, jeśli wprowadzisz w życie publikowanie filmów na swojej stronie.
Możesz skorzystać również z narzędzia „Boomerang”, które posiada funkcję nagrania kilkusekundowego filmiku (migawki), odtwarzanej w pętli czasowej.
Jak korzystać z Instagramowego Narzędzia Biznesowego
Podczas, gdy inne platformy społecznościowe, takie jak Twitter, czy Facebook, posiadają narzędzia do promowania stron od lat, Instagram dopiero wystartował ze swoimi biznesowymi profilami i oddał do użytku aplikacje wspomagające ich tworzenie. Poprzednio profile firmowe były po prostu zwykłymi profilami, a reklamy Instagrama były tworzone przez platformę biznesową na Facebooku.
Tworzenie w ten sposób strony swojej firmy na Instagramie nie jest już dostępne. Teraz możesz stworzyć swoją stronę bezpośrednio przez Instagram (połączoną ze stroną firmową na Facebooku), dzięki której będziesz mógł obserwować aktualne statystki odnoszące się do Twoich obserwatorów i postów; aplikacja pozwala również na stworzenie płatnych reklam.
Profil Twojego biznesu
Narzędzie Instagram dla Biznesu umożliwia przekształcenie swojego zwykłego profilu Instagram w stronę marki. Profil pozwala na łatwe zidentyfikowanie Twojej strony jako realnej i pozwala utrzymać kontakt z obserwatorami. Ponadto strona daje możliwość używania takich narzędzi, jak Insights i innych narzędzi promujących, które ułatwiają życie przedsiębiorcy.
Insights
Przed 2016 rokiem przedsiębiorcy mieli jedynie dostęp do statystyk i informacji o obserwatorach oferowanych przez inne aplikacje. Dzięki wprowadzeniu Insights doszła do tego możliwość informowania również o liczbie wyświetleń, zasięgu Twoich postów oraz aktywności pod Twoimi publikacjami. Te informacje są nieocenione dla Ciebie jako przedsiębiorcy, ponieważ pomagają ci dostosować swoją strategię działania na Instagramie.
Promocja
Twoim głównym celem na Instagramie powinno być tworzenie ciekawej i przyciągającej treści, ale co powiesz na zwiększenie swojego zasięgu poza grono Twoich obserwatorów? Wcześniej można było reklamować swoje posty na Instagramie z pomocą Facebook‘owej platformy biznesowej. Teraz możesz promować i reklamować posty z pomocą Instagram for Business.
Etykieta Instagrama
Bez względu na regulaminy różnych portali społecznościowych, zawsze znajdą się osoby, które będą krytykowały twoją pracę lub wypowiadały się w nieodpowiedni sposób.
Odpowiadaj na pozytywne komentarze pod Twoimi postami, jeśli użytkownicy zadają pytania lub odpowiadają na jakąkolwiek konwersację, którą rozpocząłeś w sekcji komentarzy. Najlepszym sposobem jest sprawdzanie odpowiedzi co pewien czas, na przykład co tydzień, zwłaszcza jeśli są to konkursy lub czasowe wydarzenia.
Możesz wykorzystać narzędzie do komentarzy Iconosquare.
Pozwala na podział komentarzy na przeczytane \ nieprzeczytane czy moderację nieodpowiednich odpowiedzi. Dobrym rozwiązaniem jest odpowiadanie na pozytywne komentarze i pytania z poziomu aplikacji, nie musisz za każdym razem wykorzystywać do tego Instagrama na telefonie.
Integruj się z obserwującymi i interesującymi życiem Twojego przedsiębiorstwa. Poświęć chwilę czasu na lajkowanie i odpowiadanie na komentarze \ posty związane z Twoją firmą.
Wnioski
Instagram jest rozwijającą się platformą, pozwalającą promować twoją firmę, rekrutować przyszłych pracowników, prezentować Twoje produkty, rozszerzać zainteresowanie twoją marką. Wszystko za pomocą zdjęć, które możesz tworzyć i udostępniać!
Stwórz profil, zaprezentuj kulturę swojej firmy dzięki bardzo funkcjonalnym narzędziom na Instagramie. Zapamiętaj wskazówki z tego poradnika. Próbuj i ucz się nowych rzeczy.