BlogStrzałkaLink building – szanse i zagrożenia – na co zwrócić uwagę

Mam nadzieję, że podoba Ci się ten artykuł.
Jeśli chcesz, żebyśmy skonsultowali Twój marketing kliknij tutaj

Link building – szanse i zagrożenia – na co zwrócić uwagę

O czym się dowiesz z tego artykułu

Link building stanowi jeden z istotnych aspektów skutecznego pozycjonowania strony internetowej. Na czym polega? W jaki sposób wpływa na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania? Skąd pozyskiwać linki przychodzące? Co decyduje o wartości profilu linków? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych link buildingiem znajdziesz w naszym artykule.

Czym jest link?

Link jest odnośnikiem umieszczanym na stronie lub w dokumencie elektronicznym, który przenosi nas na inną stronę internetową lub do innego dokumentu, gdy w niego klikniemy. Może też odsyłać nas do innego miejsca tej samej strony lub dokumentu. Jest określany również jako hiperłącze. Informacje o linkach są zawarte w kodzie html strony.

Jakie są rodzaje linków?

Linki prowadzące do określonych miejsc w sieci internetowej mogą mieć różną postać. Rozróżniamy 5 najważniejszych rodzajów linków:

  • URLLink tego typu to po prostu adres URL, czyli np. adres strony internetowej lub udostępnionego dokumentu.
  • BRANDNazwa marki stanowi anchor text, czyli fragment tekstu, pod którym został umieszczony link odsyłający do danej strony.
  • ZMA (Zero Match Anchor)To neutralny link określany też jako anchor text tła, który nie ma w treści słowa powiązanego z zawartością strony, lecz takie słowa jak: tutaj, link, źródło.
  • EMA (Exact Match Anchor)Jest rodzajem linku, który wykorzystuje słowo kluczowe powiązane ze stroną jako anchor.
  • mieszane/PMA (Partial Match Anchor)W tym linku tekst zakotwiczenia zawiera część określonej frazy kluczowej.

Parametry linków prowadzących

Link building jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Proces zdobywania linków zewnętrznych powinien być realizowany przez doświadczonych specjalistów, którzy znają niuanse dotyczące tego, co cenią algorytmy Google. Istotną kwestię stanowią parametry linków prowadzących do naszej witryny, które ustawia właściciel serwisu. W przypadku płatnych linków zewnętrznych, pozyskiwanych np. przez artykuły sponsorowane, trzeba mieć wiedzę na temat parametrów i możliwości ich weryfikacji, aby nie zostać oszukanym przez wydawcę. Specjalnie utworzone strony pod własne zaplecze również nie zwalniają nas ze znajomości parametrów, ponieważ trzeba je wtedy samodzielnie ustawić. Parametry stanowią sugestię dla algorytmów Google, jaka relacja łączy strony linkujące ze stroną, do której linkują. Sprzyjają właściwej ocenie intencji i wartości treści linkowanej witryny.

Linki zewnętrzne dofollow

Linki dofollow przekazują część mocy stronie linkowanej ze strony linkującej. Informują roboty Google, aby odwiedzały daną witrynę. To wartościowe linki, które zwiększają prawdopodobieństwo, że pozycjonowanie strony będzie skuteczne. Im wyższy Page Rank strony, która linkuje do naszej witryny, tym lepiej wpływa to na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

Linki nofollow

Link nofollow, w przeciwieństwie do dofollow, nie przekazuje wartości stronie linkowanej. Sugeruje indeksującym robotom Google, aby nie podążały za nim i nie uwzględniały w Page Rank. Nie oznacza to jednak, że posługiwanie się linkami nofollow nie przynosi żadnych korzyści. Naturalny profil linków to linki dofollow i nofollow, ponieważ zastosowanie wyłącznie tych pierwszych może sugerować manipulację profilem linków.

Linki zewnętrzne UGC

Linki UGC (User Generated Content) to linki generowane przez użytkowników w trakcie dyskusji na forach internetowych lub w komentarzach na blogach. Ograniczają możliwość spamowania.

Linki zewnętrzne sponsored

Link sponsored oznacza płatny link w formie reklamy. Artykuły sponsorowane w serwisach tematycznych, w których umieszcza się takie linki, stanowią ważny element content marketingu. Umożliwiają poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google.

Linki zewnętrzne noreferrer

Linki zewnętrzne norefeerer sygnalizują robotom Google, aby nie przekazywały informacji o stronie źródłowej serwisowi docelowemu. W praktyce oznacza to, że właściciel linkowanej strony nie wie, skąd odbiorca został na nią przekierowany.

Co to jest link building

Link building to pozyskiwanie linków z innych stron internetowych do własnej. Algorytm Google zwraca uwagę na jakość linków zewnętrznych, a nie tylko ich ilość. Pozyskanie linków wysokiej jakości może znacząco wpłynąć na wyższą pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Na czym polega link building i dlaczego jest ważny?

Link building jest procesem budowania profilu linków prowadzących do danej domeny. Pozyskiwanie linków odbywa się przede wszystkim za pomocą artykułów sponsorowanych i wpisów gościnnych, ale również innymi metodami, o których dowiesz się w dalszej części artykułu. Pozycja naszej domeny w wyszukiwarce Google zależy nie tylko od zawartości strony, ale również od liczby i wartości linków przekierowujących użytkowników do naszej witryny z zewnętrznych serwisów internetowych. Zdobywanie linków wysokiej jakości wpływa pozytywnie na budowanie autorytetu strony, co zwiększa szansę na wyświetlenie jej na wysokiej pozycji organicznych wyników w wyszukiwarce Google.

Linkowanie wewnętrzne czy zewnętrzne – które jest ważniejsze?

Rozróżniamy dwa podstawowe typy linków: wewnętrzne i zewnętrzne. Linkowanie wewnętrzne zalicza się do działań SEO on-site, które są realizowane w obrębie witryny. Natomiast linkowanie zewnętrzne należy do działań SEO off-site, czyli prowadzonych poza stroną internetową. Skoro mowa o SEO, to od razu wiadomo, że oba rodzaje linkowań mają wpływ na pozycjonowanie.

Linki wewnętrzne funkcjonują wyłącznie w obrębie naszej witryny i pozwalają na poruszanie się pomiędzy podstronami. Mogą przenosić użytkowników z danej podstrony do strony głównej lub w inne miejsce. Usprawniają poruszanie się po serwisie i wskazują odbiorcom miejsca, do których warto zajrzeć. Robotom Google pomagają w zrozumieniu struktury i zawartości strony, dzięki czemu może zostać szybciej zaindeksowana.

Linkowanie zewnętrzne ma z kolei znaczenie w zwiększaniu ruchu organicznego na stronie. Przekierowuje użytkowników innych serwisów na naszą witrynę. Link zewnętrzny może przenosić na stronę główną lub wybraną przez nas podstronę. Aby pozycjonowanie było skuteczne, przekierowania muszą pochodzić z wartościowych stron.

Linki wewnętrzne i zewnętrzne w różny sposób wpływają na pozycjonowanie, ale jedne i drugie są ważne.

Jak sprawdzić czy domena posiada linki zewnętrzne?

Sprawdzanie i analizowanie linków zewnętrznych pozwala precyzyjniej monitorować pozycjonowanie strony. Nawet jeżeli powierzasz agencji SEO umieszczanie linków do Twojej strony w innych serwisach, musisz mieć świadomość, że użytkownicy sieci internetowej lub konkurencja mogą je umieszczać na stronach niskiej jakości. Aby sprawdzić profil linków danej domeny, konieczne jest zastosowanie odpowiednich narzędzi. W Premium Digital korzystamy z:

  • Google Search ConsoleTo podstawowe narzędzie wspierające pozycjonowanie stron. Umożliwia sprawdzenie liczby linków zewnętrznych i nazwy domen, których treści zawierają odsyłacz do Twojej witryny.
  • AhrefsZawiera szczegółową listę nowych i utraconych linków zewnętrznych prowadzących do badanej domeny. Prezentuje dane na temat parametrów stron linkujących, a nawet użytych anchorów.

Jak budować wartościowy profil linków

Podkreślaliśmy już wcześniej, że algorytm Google bierze pod uwagę nie tylko liczbę linków kierujących do danej domeny, ale również jakość witryn, z których pochodzą. Ważne jest, aby te strony internetowe miały jak największą wartość. Powinny mieć wysoki autorytet domeny, generować duży ruch organiczny i pochodzący z mediów społecznościowych. Ważne, aby były dopasowane tematycznie do Twojej witryny. Dobry profil linków powinien wyglądać naturalnie, co oznacza konieczność pozyskiwania linków z różnych źródeł. Im większa liczba stron, z których linki pochodzą, tym lepiej.

Czym są toksyczne linki i jak sprawdzić, czy link jest toksyczny

Toksyczne, czyli niechciane linki, pochodzą z witryn o wątpliwej reputacji. To linki przychodzące, które prowadząc do naszej domeny, mogą negatywnie wpłynąć na jej pozycję w wyszukiwarce Google. Aby link building był skuteczny, trzeba sprawdzać, czy profil linków zawiera linki przychodzące niskiej jakości lub pochodzące z podejrzanych miejsc. Można to zrobić np. przy pomocy wskaźnika Trust Flow firmy Majestic lub narzędzia do analizy toksyczności profilu linków SEMrush.

Toksyczny link według Google

Google nie udostępnia algorytmów i metod oceny, a jedynie rekomendacje, dlatego jego wskazanie, czym są toksyczne linki, nie jest precyzyjne Informuje, że za toksyczne uznaje się wszystkie linki, które w celowy sposób wpływają na Page Rank lub manipulują pozycją strony w rankingu wyników wyszukiwania Google. Są to wszystkie działania manipulacyjne dotyczące linków przychodzących lub wychodzących z danej witryny.

Jak usunąć toksyczne linki przychodzące do strony?

Na szczęście usuwanie toksycznych linków przychodzących nie wymaga kontaktu z osobami zarządzającymi stronami, z których one wychodzą. Można po prostu zrzec się linków za pomocą Disavow Tool, czyli zaawansowanego narzędzia udostępnianego przez Google.

Standardowe i nieoczywiste metody pozyskiwania linków

Zróżnicowana struktura linków wpływa korzystnie na pozycjonowanie strony, ale zdobycie wartościowego linka wymaga przede wszystkim wiedzy, gdzie go szukać. Jak pozyskujemy linki? Oto metody, którym warto się przyjrzeć:

  • katalogiSą to katalogi stron lub biznesów, do których można dodać nie tylko link prowadzący do naszej strony, ale również dane teleadresowe firmy.
  • blogi i fora internetoweKomentarze na blogach i forach internetowych zapewniają pozyskiwanie linków prowadzących do strony i przyciągają nowych użytkowników. Znaczna część linków z tych miejsc ma atrybut „nofollow”, co służy zróżnicowaniu profilu linków.
  • media społecznościoweLink do swojej strony internetowej warto umieścić w mediach społecznościowych w takich miejscach jak biogram, informacje kontaktowe, relacja. Warto również umieszczać linki w grupach na Facebooku. Wpłynie to pozytywnie na zróżnicowanie struktury linków i będzie budować rozpoznawalność marki.
  • artykuły sponsorowaneDziałania content marketingowe i pozycjonujące powinny uwzględniać artykuły sponsorowane. Aby link building w tej formie był skuteczny, artykuły z linkami prowadzącymi do naszej strony należy umieszczać na popularnych serwisach, które są dobrze widoczne w wyszukiwarce Google. Jest to forma płatnej reklamy.
  • wpisy gościnnePublikowanie wpisów gościnnych na innych stronach jest powszechnie stosowaną metodą pozyskiwania linków. Metoda polega na stworzeniu treści z odnośnikiem do naszej domeny, która ma wartość dla odbiorców serwisu, na którym ma zostać zamieszczony. Wpisy gościnne często pojawiają się na blogach lub w serwisach tematycznych prowadzonych przez specjalistów.
  • broken link buildingTo strategia odszukiwania niedziałających linków opublikowanych na innych serwisach, a następnie odtworzenia treści, do których link przekierowywał i przekazania informacji właścicielowi danego serwisu, że jest się w posiadaniu działającego linku. Propozycja podmiany niedziałającego linku na właściwy jest korzystna dla obu stron.

Jak zwiększyć prawdopodobieństwo powstania linków zewnętrznych

Do tworzenia linków zewnętrznych użytkowników strony może zachęcić jej wartościowy content. Wysokiej jakości merytoryczne treści publikowane na blogu firmowym w naturalny sposób generują linki przychodzące, ponieważ użytkownicy chętnie polecają artykuły z konkretnymi informacjami na dany temat.

Podsumowując – po co nam link building?

Link buildig realizowany przez doświadczonych specjalistów ma duże znaczenie w procesie pozycjonowania stron internetowych. To długofalowa strategia, która wymaga systematycznego budowania naturalnie wyglądającego profilu linków zewnętrznych, bez której firmom trudno zaistnieć w sieci. Atrakcyjnie zaprojektowana witryna nie przyciągnie klientów i nie zapewni zysków, jeżeli nie znajdzie się wysoko w rankingu wyszukiwarki Google. Aby spełniała swoją funkcję, musi najpierw zostać dostrzeżona przez użytkowników Internetu.

Link building wzmacnia autorytet domeny i znacząco zwiększa szanse serwisu na wyświetlanie na pierwszych miejscach wyników wyszukiwań. Buduje świadomość marki i generuje wartościowy ruch, zwiększa szansę na sprzedaż produktów lub usług oraz wzrost zysków.

Poznaj możliwości rozwoju Twojego biznesu w internecie

Pozyskuj wartosciowy ruch z wyszukiwarki.
Podaj adres swojej strony internetowej, a skontaktujemy się z Tobą ciągu 48h, w sprawie analizy Twojego biznesu i dopasowania strategii.

Podobne artykuły

Co możemy dla Ciebie zrobić
w kwestii związanej z tematem artykułu

Co możemy dla Ciebie zrobić
w kwestii związanej z tematem artykułu

Pozyskuj wartosciowy ruch z wyszukiwarki.
Podaj adres swojej strony internetowej, a skontaktujemy się z Tobą ciągu 48h, w sprawie analizy Twojego biznesu i dopasowania strategii.

O autorze

Damian Węglarski
Damian Węglarski to przedsiębiorca z pasją, który od 12 lat z sukcesem współtworzy rynek marketingu i reklamy w Polsce. Jest ekspertem SEO i pasjonatem marketingu z dyplomem ukończenia informatyki w zarządzaniu na Uniwersytecie Łódzkim. Jest założycielem i pomysłodawcą agencji interaktywnej Premium Digital, która gównie zajmuje się marketingiem internetowym czyli, SEO, Google Ads oraz tworzeniem stron.

Udostępnij ten post

Opinie klientów

Przeczytaj, co nasi zadowoleni klienci mają do powiedzenia o naszych usługach.

Czytaj więcej

Przeczytaj najnowsze artykuły na naszym blogu

Posłuchaj mojego podcastu i odkryj sekrety skutecznego marketingu!

Inspiracje, strategie i praktyczne wskazówki prosto od eksperta.

Stwórzmy razem Twoją nową stronę

Zaufaj nam i zwiększ swoją widoczność online 🚀