Na co dzień Internet przede wszystkim pełni rolę łatwo dostępnego źródła wiedzy z różnych dziedzin. osoby szczególnie zainteresowane danym tematem chętnie zaglądają na strony w całości poświęcone konkretnemu zagadnieniu. Jeśli są prowadzone przez kompetentną osobę z lekkim piórem, przyciągają tysiące wiernych czytelników. Jak najlepiej prowadzić taką witrynę? Wyjaśniamy czym jest blog oraz w jaki sposób można na nim zarabiać!
Co to jest blog?
Blog (ang. web log – dziennik sieciowy) to rodzaj strony internetowej, na której publikuje się odrębne, chronologicznie uporządkowane wpisy. Pozwala archiwizować oraz kategoryzować treści, a także daje możliwość zostawiania komentarzy przez czytelników.
Na blogach umieszcza się teksty opisujące rozmaite zagadnienia, m.in. osobiste przemyślenia, recenzje, komentarze, eseje, a nawet prace artystyczne w różnej formie (np. opowiadania, wiersze, grafiki, nagrania audio/wideo). Dawniej blogi traktowane były jak internetowe pamiętniki, ale z czasem ich przeznaczenie zaczęło się zmieniać. Współcześnie są nadal używane jako miejsce, w których dana osoba może przekazać szerokiemu odbiorcy swój światopogląd, ale też pełnią funkcję m.in. wortali poświęconych określonej tematyce, narzędzi marketingowych czy kanałów komunikacyjnych. Mogą być prowadzone przez jednego autora (blogi osobiste) lub kilku (blogi kolektywne).
Czym blog różni się od strony internetowej?
Blogi różnią się od stron internetowych bardziej personalnym, charakterem treści, które są bezpośrednio skierowane do odbiorców. Publikowane na nich wpisy najczęściej wykorzystują narrację pierwszoosobową, a osoby je prowadzące chętnie komunikują się z czytelnikami, odpowiadając na komentarze, zachęcając do zadawania pytań, wyjaśniając ewentualne wątpliwości itp.
Ważne jest też to, że z reguły na blogach publikuje się więcej treści. Użytkownicy zazwyczaj szukają w Sieci informacji w skondensowanej, przystępnej formie. Mimo to, wiele osób traktuje Internet również jako medium, w którym można znaleźć teksty do dłuższej lektury – dobrze napisany blog może być równie interesujący, co czasopismo.
Co potrzeba do założenia bloga?
Blog tekstowy jest rodzajem strony internetowej, dlatego do jego założenia trzeba stworzyć odpowiednio dostosowaną witrynę. Z tego względu do założenia bloga potrzebne są:
- domena – unikatowy adres internetowy, który trzeba kupić u wybranego rejestratora domen (cykliczna opłata);
- hosting WWW – miejsce na serwerze, gdzie przechowywane są pliki bloga. Kupuje się go u dostawcy hostingu (opłata w formie abonamentu rocznego).
Następnie można przejść do projektowania samej strony. W tym celu można nająć specjalną firmę lub skorzystać z darmowego systemu CMS, takiego jak np. WordPress. Z czasem da się go uzupełnić o płatne wtyczki i dodatki, które zwiększą jego funkcjonalność.
Rodzaje blogów
W zależności od obranego kryterium, można wskazać wiele rodzajów blogów. Znaczenie ma bowiem m.in. ich zawartość, grupa docelowa, forma czy częstotliwość publikowania treści. Za główną kategorię przyjmuje się przeznaczenie strony. W tym kontekście wyróżnia się:
- blogi osobiste (przedstawiają historie, przemyślenia, opinie itp.);
- blogi relacyjne (przeznaczone do nawiązywania nowych znajomości i podtrzymywania kontaktów towarzyskich);
- blogi zawodowe (np. dziennikarskie, naukowe, polityczne);
- blogi hobbystyczne (skupione na danej aktywności);
- blogi podróżnicze (zawierają relacje z wyjazdów, opisy atrakcji turystycznych, porady itp.);
- blogi reklamowe (opisuje się na nich działalność przedsiębiorstwa, oferowane produkty/usługi, zagadnienia branżowe itp.).
Dodatkowo wyróżnia się jeszcze:
- mikroblogi – zawierają krótkie wpisy, ograniczające się zazwyczaj do jednego lub dwóch zdań;
- linklogi – prezentują odnośniki do innych stron, najczęściej opatrzone dodatkowym komentarzem;
- moblogi – strony prowadzone przez smartfona lub inne urządzenie mobilne;
- blogi dynamiczne – publikujące wpisy przynajmniej raz dziennie.
Zanim zacznie się pisać bloga, warto przemyśleć, jakiego rodzaju ma być stroną. Zawczasu powinno się zaprojektować jego formę i zawartość, mając na względzie m.in. grupę docelową, częstotliwość publikowania treści oraz przede wszystkim funkcję, jaką ma spełniać.
Jak zacząć pisać bloga?
Kiedy ma się już pomysł na bloga, można przystąpić do działania. Po wykupieniu domeny i hostingu trzeba jednak włożyć jeszcze sporo pracy w to, by stworzyć interesującą, wartościową witrynę, która skutecznie przyciągnie wielu odbiorców.
Krok po kroku podpowiadamy, jak zacząć pisać bloga:
- Przygotuj witrynę – dobrym rozwiązaniem jest inwestycja w profesjonalnie przygotowaną witrynę, ale jeszcze lepszą opcją jest skorzystanie z WordPressa. Darmowa platforma CMS pozwala stworzyć w pełni funkcjonalnego bloga, którego następnie dzięki darmowym oraz płatnym dodatkom można odpowiednio dostosować do swoich potrzeb.
- Zadbaj o pozycjonowanie – jeśli blog ma trafić do określonej grupy docelowej, musi być widoczny w Sieci. Z tego względu już na etapie jego tworzenia powinno się zadbać o jego optymalizację. Warto zwrócić się po pomoc do specjalisty SEO, który zadba o kwestie techniczne, a także merytoryczne.
- Załóż social media – do odbiorców można łatwo trafić także za pomocą popularnych portali społecznościowych, takich jak np. Facebook, Instagram czy Twitter. Profile połączone z blogiem pomagają promować posty nie tylko poprzez płatne kampanie marketingowe, ale też np. w ramach udostępniania ich w grupach tematycznych.
- Cyklicznie publikuj wartościowe wpisy – kiedy zadba się już o wszystkie najważniejsze kwestie, należy oczywiście skupić się na treści bloga. Często początkowy entuzjazm z czasem słabnie, dlatego trzeba ustalić stały harmonogram publikacji wpisów. Przy tym oczywiście trzeba zwrócić uwagę na to, by teksty były merytoryczne, angażujące oraz poprawnie napisane.
- Prowadź mailing – stałych czytelników warto w jakiś sposób zachęcić do zapisania się do newslettera. Dzięki temu będzie można na bieżąco informować ich o nowych wpisach.
- Obserwuj konkurencję – w chwili, gdy zacznie brakować pomysłów, warto zasugerować się tym, co robi konkurencja. Dobrze jest na bieżąco czytać blogi o podobnej tematyce, by mieć świadomość tego, jakie tematy są popularne wśród czytelników.
Kiedy strona zacznie się sukcesywnie rozwijać, z czasem można zacząć intensywniej ją promować, a nawet wykorzystać w celach zarobkowych.
Jak zarabiać na blogu?
Blogowanie samo w sobie może być metodą na zarobek, ale często jest też wykorzystywane jako dodatkowe wsparcie dla prowadzonej działalności. Krótko omówimy wybrane sposoby, które pomagają zarabiać na blogu.
Reklamy
Reklama w Google AdSense polega na dzierżawieniu przestrzeni reklamowej, przez co osobom odwiedzającym bloga wyświetlają się dodatkowe materiały. W ramach tej usługi otrzymuje się niewielką prowizję. Warto jednak zachować umiar – użytkownicy nie przepadają za dużą ilością bannerów, wyskakujących okienek itp.
Programy partnerskie (afiliacja)
Afiliacja to polecanie produktów, które stworzył ktoś inny i uzyskiwanie darmowych artykułów i/lub przychodu za każdy sprzedany produkt (w formie prowizji). Najrozsądniej jest znaleźć markę, która w jakiś sposób koresponduje z tematyką bloga. Zarobki z tego źródła zwykle są niewielkie, dlatego pomocne jest dołączenie do tzw. العاب بوكر اون لاين sieci afiliacyjnej.
Artykuły sponsorowane
Innym rodzajem współpracy z wybraną marką jest publikowanie artykułów sponsorowanych. Zwykle dodatkowo umieszcza się w nich link, który ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie strony zleceniodawcy. W niektórych przypadkach poza zapłatą można liczyć na rewanż w postaci linku dofollow, poprawiający widoczność bloga.
Promowanie własnych produktów/usług
Blog jest doskonałym miejscem do promowania własnych produktów/usług. Kiedy stanie się bardziej poczytny, można z jego pomocą reklamować swoim czytelnikom np. książkę, e-booka, kurs on-line, odzież czy kosmetyki. W ten sposób da się bezpośrednio czerpać zyski, ale najpierw trzeba zdobyć odpowiednio dużą grupę odbiorców.
Narzędzie marketingowe firmy
Za pomocą bloga można również świetnie promować własną firmę. Dzięki niemu da się przyciągnąć klientów oraz skutecznie przekonać do zakupu konkretnego produktu/usługi. Publikując specjalistyczne artykuły można przy okazji budować wizerunek eksperta, co ma pozytywny wpływ na odbiór marki – podnosi poziom zaufania, a także pomaga jej wyróżnić się spośród konkurencji.
Czy firmie może przydać się blog?
Blogi stają się kanałem komunikacji coraz częściej wykorzystywanym przez przedsiębiorstwa z różnych branż. Warto na nich publikować treści, które mają wpływ na wizerunek marki, a do tego są wartościowe dla klientów. We wpisach można dokładniej przestawić oferowane produkty/usługi, a także zamieścić przydatne poradniki. Dobrze napisany blog pełni rolę tzw. lejka sprzedażowego – przyciąga odbiorców, zachęca ich do lektury, a następnie przekonuje do zakupu. Stanowi również cenne wsparcie w procesie decyzyjnym dla stałych klientów czy osób już od początku zdecydowanych na sprzedaż. Z tego względu jak najbardziej założyć firmowego bloga.
W jaki sposób prowadzi się bloga?
Dobrze prowadzony blog tekstowy powinien przede wszystkim oferować wartościowe treści. Wpisy muszą być ciekawe, merytoryczne oraz poprawnie napisane. Do tego powinny być przyjemne w czytaniu – najlepiej sprawdzają się chwytliwe nagłówki, Warto opisywać zagadnienia, które rzeczywiście dobrze się zna. Kiedy zacznie brakować inspiracji, można zasugerować się potrzebami czytelników/klientów – wystarczy zwrócić uwagę na to, o co pytają w komentarzach.
Bardzo ważne jest też to, by wpisy były publikowane regularnie. Z tego względu należy planować je z wyprzedzeniem. Nie zawsze opłaca się prowadzić blog dynamiczny, ale powinno się ustalić harmonogram postowania oraz sztywno się go trzymać. W przeciwnym razie stałe przesuwanie wpisów może doprowadzić do spadku zainteresowania odbiorców.
Prowadzenie bloga to nie tylko tworzenie treści, ale i komunikacja z czytelnikami/klientami. Koniecznie trzeba odpowiadać na wszystkie pojawiające się komentarze. Dobrze jest też zachęcać czytelników do aktywności, zapraszając ich do dyskusji, wyrażania własnych opinii itp.
Bardzo ważne jest też analizowanie statystyk strony, m.in. ruchu, czasu odwiedzin czy współczynnika odrzuceń. W ten sposób można wysnuć przydatne wnioski co do tego, jakie treści cieszą się największym powodzeniem, jacy odbiorcy stanowią główną grupę docelową oraz jakie działania przynoszą najlepsze skutki. Na podstawie takich obserwacji da się bardziej świadomie rozwijać swoją stronę.
Jak blog wpływa na pozycjonowanie strony internetowej?
Wyszukiwarki internetowe mają szereg wymogów, na podstawie których rankują witryny w wynikach SERP po wpisaniu konkretnej frazy. Google przede wszystkim zwraca uwagę na jakość treści, kwestie techniczne strony oraz linki zewnętrzne.
Dobrze przygotowane i prowadzone blogi doskonale się pozycjonują. Można publikować na nich sporo merytorycznej, unikalnej, odpowiednio nasyconej słowami kluczowymi treści. Do tego są dość prostymi witrynami, dlatego da się łatwo zadbać o ich optymalizację techniczną. Co więcej, idealnie sprawdzają się w procesie link-buildingu. Z tego względu coraz więcej przedsiębiorstw zakłada własne blogi firmowe, które pomagają im bezpośrednio trafić do nowych klientów oraz wygodnie wypozycjonować stronę.
Stwórz bloga, który przyciągnie wielu odbiorców i klientów – skorzystaj ze wsparcia profesjonalistów!
Chcesz stworzyć bloga osobistego, zawodowego lub firmowego, który przyciągnie wielu odbiorców i potencjalnych klientów? Pomożemy Ci stworzyć funkcjonalną, estetyczną oraz odpowiednio zoptymalizowaną witrynę. Skontaktuj się z nami, a wspólnie przygotujemy dla Ciebie najlepsze własne miejsce w Sieci, w którym będziesz publikował autorskie treści!