• 603-851-412
  • [email protected]
premium digitallogo-horizontal-black-120premium digitalpremium digital
  • Start
  • Oferta
        • Strony
          WWW.
          • Tworzenie stron internetowych
          • Tłumaczenia stron www i sklepów internetowych
          • Przenoszenie na inny serwer / migracja stron
        • Sklepy
          internetowe.
          • Tworzenie sklepów internetowych
        • Pozycjonowanie
          (SEO).
          • Pozycjonowanie stron internetowych
          • Pozycjonowanie lokalne
          • Optymalizacja SEO
          • Audyt SEO
        • Content
          Marketing.
          • Content marketing
          • Copywriting SEO
          • Filmy reklamowe
        • SEM
          • Facebook Ads
          • Kampanie Google Ads
          • Audyt Google Ads
          • Wdrożenie GA4
            + Cookie Consent Mode
  • Oferta
    • Strony
      WWW.
      • Tworzenie stron internetowych
      • Tłumaczenia stron www i sklepów internetowych
      • Przenoszenie na
        inny silnik /
        migracja stron
    • Pozycjonowanie
      SEO.
      • Pozycjonowanie stron internetowych
      • Pozycjonowanie lokalne
      • Optymalizacja SEO
      • Audyt SEO
    • Content
      Marketing.
      • Content marketing
      • Copywriting SEO
      • Filmy reklamowe
      • Prowadzenie bloga
    • Sklepy
      internetowe
      • Tworzenie sklepów internetowych.
    • Agencja Google Ads
      • Facebook Ads
      • Kampanie Google Ads
      • Audyt Google Ads
      • Wdrożenie GA4 + Cookie Consent Mode
  • Nasze realizacje
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
✕

Co to jest hosting? Czym się kierować w wyborze?

Opublikowane przez Damian Węglarski o 3 marca 2022

Top View Through the Glass of IT Engineer Working with Laptop in Data Center Full of Active Rack Servers.

Spis treści ukryj
1 Co to jest hosting?
2 Czym jest serwer?
3 Jakie są parametry hostingu?
4 Rodzaje hostingu
5 Czym kierować się w wyborze hostingu?
6 Jakie dodatkowe funkcje może posiadać hosting?
7 Ile kosztuje hosting?
8 Czym się różni darmowy hosting od płatnego?
9 Hosting w Polsce czy za granicą?
10 Czy da się zrezygnować z hostingu?
11 Dobry hosting to podstawa – pomożemy Ci go wybrać!

Zakładając własną stronę internetową trzeba przede wszystkim zdobyć domenę, a także hosting. W dużym uproszczeniu oznacza to, że należy zainwestować w odpowiedni adres oraz przestrzeń na serwerze, by móc udostępniać treści w Sieci. Wyjaśniamy, co to jest hosting i jak wybrać najlepszą opcję!

Co to jest hosting?

Hosting to określenie, które odnosi się do czynności polegającej na udostępnieniu określonej przestrzeni na serwerze. W ten sposób da się publikować treści w Internecie, tak by były dostępne dla innych użytkowników.

Mianem hostingu określa się także samą usługę/produkt, czyli część serwera, którą można dowolnie konfigurować i wykorzystywać do swoich potrzeb. W zależności od typu oraz wielkości serwera zyskuje się inne możliwości.

Czym jest serwer?

Serwer to program komputerowy lub urządzenie, które umożliwia funkcjonowanie innych usług, programów lub urządzeń, udostępniając im dane i zasoby. Właściciel serwera ma kontrolę nad tym, jak klienci (uprawnieni użytkownicy) z niego korzystają, ponieważ wydziela im osobną przestrzeń, czyli właśnie hosting. Ta może być dedykowana stronie internetowej, ale też przechowywaniu plików czy obsłudze poczty e-mail.

Jakie są parametry hostingu?

Do głównych parametrów hostingu najczęściej zaliczają się:

  • pojemność serwera (powierzchnia konta) – przestrzeń oddana do dyspozycji klienta, na której można umieścić pliki stron WWW, prowadzić bazę danych czy stworzyć konto e-mail. Zwykle opisuje się ją w gigabajtach (GB);
  • transfer danych – ilość danych, które mogą zostać przesłane do i z serwera (w przeliczeniu na jednostkę czasu, najczęściej miesiąc);
  • ilość i typ baz danych – bazy danych są niezbędne do obsługi rozbudowanych stron WWW (np. sklepów internetowych) oraz popularnych systemów CMS, takich jak np. WordPress. Im jest ich więcej, tym witryna zajmuje mniej miejsca oraz oferuje więcej funkcji (np. wyszukiwarkę, komentarze czy forum);
  • technologie dostępne na serwerze – obsługiwane języki programowania, np. PHP, HTML, C, C++, Python i PERL;
  • liczba domen i stron WWW – ilość stron internetowych, które można uruchomić na danej powierzchni serwera. Określa pojemność danych, a także liczbę baz danych;
  • liczba kont FTP (ang. File Transfer Protokol) – od nich zależy to, w jakim stopniu można korzystać z zasobów strony, czyli przesyłać i pobierać pliki. Ma szczególne znaczenie w przypadku sklepów internetowych, ponieważ określa, ilu klientów może się zarejestrować na stronie, by dokonać zakupu;
  • parametry bezpieczeństwa – limity, dzięki którym każdy użytkownik hostingu współdzielonego może komfortowo korzystać z usługi, np. liczba jednoczesnych procesów CGI czy maksymalna pamięć RAM dla skryptów PHP.

Każda firma hostingowa ma własną politykę, dlatego przed wyborem konkretnej oferty należy dokładnie się z nią zapoznać.

Rodzaje hostingu

Istnieje wiele rodzajów hostingu. Trudno wskazać najlepszy wariant, ponieważ każdy z nich sprawdza się w określonych przypadkach. Do najpopularniejszych możliwości zalicza się:

    • hosting bezpłatny – oferuje ograniczoną pojemność i niski transfer, dlatego sprawdzi się w przypadku witryn z małą liczbą wejść;
    • hosting współdzielony – popularny wariant dla mniejszych stron internetowych, w ramach którego dzieli się serwer z innymi użytkownikami. Jest tani w utrzymaniu i prosty w obsłudze, ale trzeba przy nim liczyć się z różnymi problemami, np. spadkami prędkości transferu;
    • hosting VPS (ang. Virtual Private Server)– dobra opcja dla stron z większą ilością odwiedzin, która oferuje osobne zasoby, czyli odrębną część serwera, niezależną od innych użytkowników;

serwer dedykowany – własny serwer fizyczny przeznaczony do obsługi strony. Można swobodnie go modyfikować oraz optymalizować. Najlepsza opcja dla dużych firm, które cenią sobie jakość obsługi klientów i bezpieczeństwo, a przy tym dysponują odpowiednim budżetem;

  • Cloud Server – serwer w chmurze, stanowiący świetną alternatywę dla tradycyjnych rozwiązań. Elastyczny, bezpieczny i niezawodny wariant, który w zależności od wybranego sposobu rozliczania może sprawdzić się w każdym przypadku.

 

Zanim podejmie się decyzję, jaki hosting wybrać, należy jasno ustalić swoje priorytety oraz możliwości finansowe. Nie można narażać swoich odbiorców na problemy z korzystaniem ze strony, ale nie ma też sensu przepłacać za utrzymywanie niewielkiej witryny.

Czym kierować się w wyborze hostingu?

Osoby nieposiadające zaawansowanej wiedzy z zakresu informatyki często nie wiedzą, czym kierować się w wyborze hostingu. Przede wszystkim powinno się zwrócić uwagę na następujące zagadnienia:

  • pojemność oraz rodzaj dysków – najlepiej zdecydować się na nowoczesne dyski SSD, o odpowiednio dopasowanej pojemności (przeciętna strona to ok. 300 MB);
  • pomoc techniczna – wsparcie w zakresie konfiguracji witryny lub rozwiązywaniu problemów jest niezwykle potrzebne. Najlepiej wybrać opcję, w której można liczyć na pomoc przez 24/h;
  • faktyczną cenę – niektóre firmy zachęcają klientów niskimi stawkami, ale później okazuje się, że naliczają sporo dodatkowych opłat. Przed podpisaniem umowy koniecznie powinno się dokładnie przeczytać jej warunki;
  • rodzaj serwera – chociaż bardzo popularne są współdzielone serwery, w wielu przypadkach rozsądniej jest zainwestować w dedykowaną przestrzeń dyskową. Przy tym trzeba jednak mieć oczywiście na względzie to, czy nie będzie to stanowiło zbyt dużego obciążenia finansowego.

Poza tymi podstawowymi aspektami warto też zwrócić uwagę na kwestie związane z obsługą serwera oraz dodatkowe usługi, które mogą np. zwiększyć bezpieczeństwo danych.

Jakie dodatkowe funkcje może posiadać hosting?

Inwestując w hosting można dopłacić do dodatkowych funkcji, które mają pozytywny wpływ na działanie samej witryny, a także ułatwiają jej prowadzenie.

Do najpowszechniej wybieranych udogodnień zalicza się:

    • instalator aplikacji – umożliwia szybką instalację systemów CMS, takich jak np. WordPress czy Joomla;

automatyczne kopie zapasowe – dzięki nim wszystkie udostępnione dane są zabezpieczone, dlatego w razie awarii mogą zostać szybko odzyskane i przywrócone;

  • filtry antyspamowe i antywirusowe – chronią serwer przed działaniem hakerów oraz spamerów;
  • poczta e-mail – profesjonalny adres e-mail powiązany z prowadzoną witryną pozwala lepiej kontaktować się z odbiorcami;
  • Zapora WAF (ang. Web Application Firewall) – dodatkowe zabezpieczenie automatycznie kontrolujące treści wchodzące do aplikacji, chroniące przed m.in. kradzieżą danych;
  • Dostęp FTP (ang. File Transfer Protocol)/ SSH (ang. Secure Shell) – niezwykle potrzebne przy przenoszeniu dużych plików na lub z serwera.

 

Dzięki takim dodatkom można w najlepszy sposób przekazywać treści swoim odbiorcom, dbając o pozytywny wizerunek marki.

Ile kosztuje hosting?

Hosting może być darmowy, ale w większości przypadków lepiej zdecydować się na płatny wariant. W zależności od wybranej opcji, przeciętnie płaci się za niego od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie. Przy wyborze oferty warto sprawdzić, czy proponowana stawka jest ceną netto (bez VAT), czy brutto. Utrzymanie własnego serwera jest z kolei o wiele droższe – wtedy koszty wynoszą od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Czym się różni darmowy hosting od płatnego?

W ofertach firm hostingowych można znaleźć usługi darmowe oraz płatne. Pierwsza opcja brzmi zachęcająco, ale tak naprawdę sprawdza się tylko w przypadku witryn na prywatny użytek – strony są umieszczane na serwerach o ograniczonej przestrzeni dyskowej, z niskim transferem. Płatny hosting pozwala stworzyć zaawansowaną, większa witrynę, którą bez problemu mogą odwiedzać setki czy nawet tysiące osób dziennie.

Hosting w Polsce czy za granicą?

Niektórzy właściciele stron internetowych nawiązują współpracę z zagranicznymi firmami hostingowymi, ponieważ zachęcają ich wyjątkowo przystępne stawki. Czy jednak rozwiązanie to na pewno jest lepsze od polskiego hostingu? Jeśli chce się zminimalizować opóźnienia przy ładowaniu strony, najlepiej wybrać dostawcę, którego data center mieści się możliwie jak najbliżej. Do tego duże znaczenie ma też język – komunikacja z supportem mówiącym po polsku jest zdecydowanie łatwiejsza. Co więcej, czas odpowiedzi w przypadku globalnych operatorów może być znacznie wydłużony. Istotna jest również waluta – regulując opłaty w złotówkach nie trzeba przejmować się zmianami kursów.

Czy da się zrezygnować z hostingu?

W teorii da się zrezygnować z hostingu, ale byłoby trudne do wykonania. W takiej sytuacji rolę serwera musiałby pełnić prywatny komputer, który raczej nie jest do tego przystosowany – serwery wykorzystywane przez dostawców działają przez cały czas, a także mają odpowiednie parametry.

Kiedy zaś z jakichś względów chce się przestać korzystać z hostingu, wystarczy zaczekać do końca okresu rozliczeniowego. Brak przedłużenia umowy skutkuje wyłączeniem usługi.

Dobry hosting to podstawa – pomożemy Ci go wybrać!

Nie masz pojęcia, jak wybrać hosting dostosowany do potrzeb Twojej witryny? Skorzystaj ze wsparcia specjalistów. Nasz doświadczony zespół znajdzie dla Ciebie najlepszą ofertę firmy hostingowej z Polski. Wspólnie dobierzemy optymalne rozwiązanie. Skontaktuj się z nami!

Share
Damian Węglarski
Damian Węglarski
Damian Węglarski to przedsiębiorca z pasją, który od 12 lat z sukcesem współtworzy rynek marketingu i reklamy w Polsce. Jest ekspertem SEO i pasjonatem marketingu z dyplomem ukończenia informatyki w zarządzaniu na Uniwersytecie Łódzkim. Jest założycielem i pomysłodawcą agencji interaktywnej Premium Digital, która gównie zajmuje się marketingiem internetowym czyli, SEO, Google Ads oraz tworzeniem stron.

Powiązane wpisy

słowa kluczowe napisy
8 stycznia 2023

Analiza słów kluczowych – keyword research


Czytaj dalej
content plan - checklista
6 stycznia 2023

Content plan – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?


Czytaj dalej

Bezpłatna konsultacja

Umów się na rozmowę, oddzwonimy w 24h.

    Zapoznałem się z informacjami o administratorze i przetwarzaniu danych


    Zaakceptuj zgodę na wykorzystanie ciasteczek
    aby umówić się na konsultację

    Chciałbyś porozmawiać
    o swojej stronie WWW i jej pozycji w Google?
    Śmiało. Nie gryziemy.

    +48 603 851 412
    [email protected]

    Skontaktuj się z nami.

    Facebook Linkedin Instagram YouTube

    Strony WWW.
    Strony internetowe Łódź
    Strony internetowe Warszawa
    Strony internetowe Gdańsk
    Ile kosztuje strona internetowa?
    Responsywna strona
    Sklepy internetowe.
    Polecane
    Marketing and more
    Google Partner Status

    Adres : Kilińskiego 121
    90-049 Łódź
    Nasza lokalizacja:
    https://goo.gl/maps/xbTHFmE9nED2ma8H6

    Artykuły.

    • słowa kluczowe napisy
      Analiza słów kluczowych – keyword research
      8 stycznia 2023
    • content plan - checklista
      Content plan – dlaczego Twoja firma go potrzebuje?
      6 stycznia 2023
    • Wyszukiwarka internetowa google
      Wyszukiwarka internetowa czym jest i jak działa?
      19 grudnia 2022
    • google bomb
      Google bomb – co to jest?
      18 grudnia 2022

    Na skróty.
    Polityka prywatności
    Słownik pojęć SEO

    Pozycjonowanie (SEO).
    Co to jest pozycjonowanie?
    Pozycjonowanie lokalne
    Audyt SEO
    Słownik pojęć SEO
    Pozycjonowanie stron Łódź
    Pozycjonowanie stron Warszawa
    Pozycjonowanie stron Toruń
    Pozycjonowanie stron Katowice
    Pozycjonowanie stron Kielce
    Content Marketing.

    Email marketing

    © Copyright 2021 – Premium Digital. Wszelkie prawa zastrzeżone.
    Projekt WWW powstał przy współpracy z Karbownik.Co

    Dziękujemy za przesłanie formularza.   

    Przesłane dane pozwolą nam opracować strategię dedykowaną Twojej firmie. W ciągu 3 dni na adres e-mail podany w formularzy prześlemy przygotowaną estymację.