Pozycjonowanie strony stanowi formę promocji przynoszącą wielowymiarowe korzyści. Wysoka pozycja witryny w wynikach wyszukiwania pomaga w zwiększeniu rozpoznawalności marki, ułatwia dotarcie do potencjalnych klientów i sprzyja wzrostowi sprzedaży produktów lub usług. Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej? Jakie czynniki wpływają na budżet SEO? W naszym artykule znajdziesz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.
Co to jest SEO?
SEO (Search Engine Optimization) jest procesem optymalizacji strony internetowej, który ma na celu zwiększanie jej widoczności oraz ruchu na niej z darmowych wyników wyszukiwania. Krótko mówiąc, to optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek, która umożliwia promowanie strony bez korzystania z płatnych reklam.
Specjalista SEO, z pomocą innych ekspertów, potrafi przystosować wszystkie elementy strony w taki sposób, aby roboty wyszukiwarki oceniały stronę pozytywnie i przyznawały jej wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Jedną z ważnych kwestii jest dobór słów kluczowych i zaplanowanie strategii treści, ale znaczenie ma również odpowiednia optymalizacja pod względem technicznym.
Koszt pozycjonowania strony jest zależny od wielu czynników, dlatego budżet SEO najlepiej omówić z agencją SEO, która przeprowadzi analizę witryny i ustali indywidualny plan działań SEO.
Od czego zależy cena pozycjonowania?
Pozycjonowanie nie polega na jednorazowym wykonaniu określonych czynności, które zapewniają szybki efekt, lecz na wielu działaniach realizowanych przez długi czas przy zaangażowaniu kilku ekspertów. Na to, ile kosztuje SEO, wpływa zakres podjętych prac i czas, jaki eksperci muszą poświęcić na ich zrealizowanie. W cenie pozycjonowania zawiera się koszt ich pracy oraz specjalistycznych narzędzi, na które agencja SEO wydaje niemałe kwoty. Agencje mogą proponować odmienne sposoby optymalizacji strony ze względu na zastosowanie różnych narzędzi, co może wpływać na różnice w ich cennikach. Wycena Twojej strony pod względem SEO zależy również od rodzaju serwisów i kosztów umieszczanych na nich linków.
Koszt pozycjonowania zaczyna się od około tysiąca złotych w przypadku prostych stron, gdzie liczy się pozycjonowanie lokalne, ale może dochodzić nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie w przypadku rozbudowanego sklepu internetowego z setkami lub tysiącami produktów. Aby wycenić koszt pozycjonowania, niezbędny jest audyt SEO. Ocena aktualnego stanu strony wymaga analitycznego podejścia, którego owocem jest raport przedstawiający stan witryny pod kątem treści, fraz kluczowych, linków i elementów technicznych. Brane są też pod uwagę działania konkurencji, m.in. słowa kluczowe, na jakie konkurencja pozycjonuje. Dopiero wtedy agencja określa zakres działań SEO, które mogą poprawić widoczność strony i omawia budżet SEO.
Jakie działania obejmuje pozycjonowanie stron internetowych?
Wspomniany audyt SEO pokazuje słabe oraz mocne strony witryny i tworzy jasny obraz tego, jak powinna wyglądać jej optymalizacja, aby była lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania. Umożliwia przygotowanie strategii pozycjonowania dopasowanej do celów biznesowych klienta.
Usługi pozycjonowania obejmują działania on site i off site. W pierwszej kolejności podejmuje się działania SEO bezpośrednio na stronie. Dopiero gdy zostanie odpowiednio zoptymalizowana, przechodzi się do działań zewnętrznych. SEO off site nie da większego efektu biznesowego, a prawdopodobnie nawet żadnego, jeżeli potencjalni klienci nie znajdą odpowiedniej wartości na stronie, do której zostali przekierowani.
Na działania SEO on site składają się: aspekty techniczne i content marketing. Znaczenie ma m.in. szybkość ładowania strony i jej responsywność, a także wiele kwestii związanych z jej strukturą takich jak układ nagłówków czy meta tagi. Content marketing stanowi podstawę całego procesu SEO, ponieważ bez unikalnych i wartościowych treści nie da się wypozycjonować strony. Musi zostać przeprowadzona analiza słów kluczowych i optymalizacja treści pod ich kątem. Tworzenie tekstów pod SEO nie należy do łatwych zadań, ponieważ muszą jednocześnie stanowić wartość dla użytkowników i mieć dobrą widoczność w wynikach wyszukiwania.
W przygotowaniu strategii content marketingowej trzeba również uwzględnić działania off site, czyli wszystko, co jest realizowane poza witryną. Działania zewnętrzne opierają się na link buildingu. Proces zdobywania linków prowadzących do strony klienta to szereg różnych akcji, w których istotną rolę odgrywają artykuły sponsorowane. Tutaj również trzeba przygotować odpowiednie treści, w których umieszczane są linki. Budżet pozycjonowania nie zależy tylko od kosztów związanych z opłaceniem copywritera, ale również z opłatą za publikację artykułu w danym serwisie.
Nie można pominąć tak ważnego punktu, jak analiza i raportowanie zrealizowanych działań SEO, do których wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia. To wszystko składa się na skuteczne pozycjonowanie.
Budżet SEO – jak wycenić pozycjonowanie stron internetowych
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jaki powinien być budżet na SEO. Bez audytu SEO strony agencja SEO nie jest w stanie podać dokładnego kosztu miesięcznej obsługi. Dopiero analiza serwisu oraz konkurencji pozwala na przygotowanie strategii mającej na celu jego optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Koszt działań SEO obejmuje wszystkie czynniki, o których napisaliśmy wcześniej z uwzględnieniem stanu witryny i potrzeb klienta. Przy ustalaniu budżetu agencja powinna przedstawić wariant minimum oraz droższe warianty o szerszym zakresie SEO. Umożliwia to klientowi dopasowanie działań do swoich możliwości finansowych.
Jakość tekstów i linków ma ogromny wpływ na SEO
Koszt pozycjonowania strony w znacznym stopniu zależy od ilości treści na stronie i częstotliwości dodawania kolejnych tekstów blogowych, a także od publikacji zewnętrznych, czyli od tego, ile trzeba zapłacić za artykuły sponsorowane.
W procesie pozycjonowania nigdy nie można zapominać, jak ważna jest jakość treści. Przed dodaniem treści na stronę, musi zostać wykonana analiza słów kluczowych. Bez optymalizacji treści pod kątem SEO mają one wartość tylko dla użytkowników, ale trudno ich pozyskać, gdy strona pojawia się w dalszych wynikach wyszukiwarek. Wartość merytoryczna, poprawność językowa, dobrze zaplanowana struktura tekstu i słowa kluczowe to przepis na treść, która jest ceniona przez algorytmy wyszukiwarek. Dla robotów Google warto zadbać o linkowanie wewnętrzne – łatwiej zrozumieją strukturę strony, co przyspieszy indeksację.
Musimy też wspomnieć o znaczeniu treści w link buildingu. Treści publikowane na zewnętrznych serwisach, czyli przede wszystkim artykuły sponsorowane, mają za zadanie przyciągnięcie odbiorców, którzy podczas czytania być może skuszą się, aby kliknąć w link przenoszących ich na stronę docelową. Treści muszą być poprawne i interesujące, aby użytkownicy zatrzymali się na artykule dłużej. Linki powinny pochodzić z mocnych, popularnych serwisów, ponieważ ich moc jest przenoszona na stronę pozycjonowaną. Dzieje się tak dlatego, że algorytmy Google oceniają pozytywnie linkowanie z takich stron.
Tanie pozycjonowanie – zagrożenia
Ile kosztuje SEO? O tym, że cena pozycjonowania zależy od różnych czynników, już powiedzieliśmy, a teraz dodamy, że tanie pozycjonowanie nie może być dobre. Usługi pozycjonowania, które kosztują mało, opierają się na bardzo wąskim zakresie działań lub są wykonywane niepoprawnie.
Tanie pozycjonowanie niesie ze sobą ryzyko działań, które mogą zakończyć się nałożeniem kary przez Google. Szczególnie należy zwrócić uwagę na kwestię link buildingu. Algorytmy Google badają wartość treści stron i zwracają uwagę, czy linki prowadzące do danej strony nie pochodzą ze zbyt wielu miejsc niskiej jakości. Wpływa to na obniżenie pozycji witryny w rankingach wyszukiwarki. Aby proces pozycjonowania mógł być cały czas kontrolowany i zapewniał wymierne korzyści, niezbędne jest użycie odpowiednich narzędzi analitycznych. Pozwala to na szybką reakcję, gdy na przykład dochodzi do zmian w algorytmach Google, a także na czuwanie nad jakością linków przychodzących. Stosowanie odpowiednich narzędzi w tanim pozycjonowaniu nie jest możliwe, ponieważ są drogie i kupując je, nie opłaca się świadczyć usług za niskie stawki. Zatrudnienie copywritera również nie kosztuje mało, dlatego oszczędzając na pozycjonowaniu, spodziewaj się tekstów niskiej jakości, a jak już wiesz, treści optymalizowane pod kątem wyszukiwarek to podstawa pozycjonowania.
Jaki budżet przeznaczyć na SEO – podsumowanie
Specjaliści zajmujący się marketingiem internetowym wiedzą, jak ważną jego częścią jest pozycjonowanie i że nie powinno się na nim oszczędzać. W obecnych realiach liczy się wysoka pozycja strony w rankingach wyszukiwarek, która sprzyja pozyskaniu nowych klientów, ponieważ konkurencja rośnie niemal w każdej branży. Budżet SEO powinien uwzględniać fakt, że inne firmy również inwestują w pozycjonowanie i inne działania marketingowe.
Jeżeli zdecydujesz się na współpracę z profesjonalną agencją SEO i wybierzesz droższy pakiet pozycjonowania, możesz liczyć na to, że specjaliści poświęcą Ci więcej czasu. Linki prowadzące do Twojej strony będą pochodzić z mocniejszych serwisów, które są wyświetlane na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, co przełoży się na większą moc Twojej witryny. Publikacje treści na Twojej stronie i w serwisach zewnętrznych będą częstsze. Wyższa opłata oznacza również, że treści stworzy doświadczony copywriter, który perfekcyjnie opanował sztukę łączenia zasad SEO z wysoką jakością merytoryczną i stylistyczną tekstów oraz poprawnością językową. Budżet, jaki przeznaczysz na SEO, ma znaczenie w kontekście uzyskiwanych wyników. Im jest wyższy, tym więcej zyskujesz.