Słownik pojęć SEO

Poniżej słownik SEO. Jeśli interesuje Cię tematyka optymalizacji i pozycjonowania to zapraszamy na nasze social media i na blog!

Gdybyś chciał abyśmy uzupełnili poniższy słownik innymi terminami, po prostu daj nam znać.

A teraz do pracy:

. A-B-C-D-F-G-H-K-L-M-N-O-P-R-S-U-W-Z

[toc]

A

Agencja seo – firma zajmująca się marketingiem internetowym, jej działania mają na celu zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania poprzez skuteczne pozycjonowanie strony i kampanie reklamowe;

Alt – atrybut zawierający alternatywny opis obrazka, wyświetlany, gdy obrazek nie może być wczytany przez przeglądarkę, umożliwia analizę zawartości obrazka przez wyszukiwarki i roboty;

Anchor text – słowo/fraza zawarta w kodzie html pomiędzy znacznikami „a”, która jest linkiem przenoszącym do innej strony; dla użytkownika na stronie najczęściej widoczny jest jako fragment tekstu wyróżniony poprzez pogrubienie, podkreślenie lub inny kolor czcionki;

Audyt SEO – analiza strony internetowej, która sprawdza czynniki wpływające na jej pozycjonowanie w SERP (SEARCH ENGINE RESULTS PAGES), czyli wynikach wyszukiwania Google; analiza przekazywana jest w formie raportu, który wskazuje na poprawne oraz błędne elementy optymalizacji strony.
audyt SEO sprawdź swoją stronę internetową z nami.

B

Backlink – in. link zwrotny, adres umieszczony na innej stronie www, który prowadzi do strony lub podstrony danej domeny; łączna suma linków zwrotnych określana jest jako współczynnik BL; Jeden z bardziej istotnych elementów w procesie pozycjonowania stron internetowych

Ban – całkowite usunięcie danej strony z indeksu wyszukiwarek, które następuje w wyniku znaczącego naruszenia regulaminu wyszukiwarki Google; jeśli strona ma nałożony ban, po wpisaniu do paska przeglądarki komendy: site:nazwa witryny otrzymamy wynik 0.

Black hat seo – działania polegające na bardzo szybkim poprawieniu wyników pozycjonowania stron internetowych i podbicia strony do „TOP”, najczęstsze techniki to: ukryte teksty, korzystanie z systemu wymiany linków, keyword stuffing czy kupowanie linków, działania Black hat seo najczęściej bardzo szybko otrzymują kary nałożone za łamanie regulaminu wyszukiwarki.
Nieco więcej możecie przeczytać na naszym blogu: Black hat seo - artykuł

Bot, robot, crawler, pająk – internetowy robot, który tworzy indeks wyszukiwarki Google, jego działanie polega na podążaniu po kolejnych linkach, które po sprawdzeniu, są zapisywane w indeksie;

Buzz marketing, marketing szeptany – forma marketingu internetowego i budowania pozytywnego wizerunku marki; jego podstawowym celem jest zwiększenie pozytywnych rekomendacji odnośnie danej firmy, jej produktów lub usług; polega przede wszystkim na tworzeniu kontekstów i pobudzaniu dyskusji wśród konsumentów, którzy dzielą się swoimi opiniami;

C

Content – zawartość strony; wszystkie elementy, które są widoczne na stronie m.in. teksty, grafiki, tytuły, metatagi, wideo, infografiki;

Content marketing – in. marketing treści, polega na tworzeniu unikalnych treści, dopasowanych do konkretnych odbiorców, które odpowiadają na ich potrzeby; content marketing ma na celu budowanie zaangażowania odbiorców i trwałych relacji poprzez dostarczanie treści, które uznają za wartościowe; udostępniając je, zwiększają liczbę linków prowadzących do danej strony, a tym samym umacniają jej pozycjonowanie.
Ten temat rozwinęliśmy również u nas na blogu: Content marketing, czyli jakość na stronie

D

Domain authority – wskaźnik określający konkurencyjność danej domeny poprzez porównanie jej z innymi stronami; określa wynik w rankingu przeglądarki, biorąc pod uwagę przede wszystkim liczbę linków przychodzących; domain authority wyraża się w skali od 1 do 100;

Duplicate content – in. powielone treści, są to powtarzające się fragmenty tekstu w ramach jednej domeny np. na różnych podstronach oraz identyczne lub bardzo podobne treści umieszczone na innych domenach;

F

Fingowanie – oprogramowanie umożliwiające poinformowanie robotów wyszukiwarek o nowej treści na stronie, która powinna zostać zindeksowana;

Filtr – kara nakładana przez Google za łamanie zasad ustalonych dla webmasterów, która obniża pozycję strony w wyszukiwarce Google; istnieją dwa rodzaje filtrów: algorytmiczne, które automatycznie znikają po poprawieniu błędów na stronie oraz ręcznie nakładane przez pracowników Google, które po poprawkach wymagają zgłoszenia do ponownej weryfikacji;

G

Geolokalizacja – proces określania położenia geograficznego użytkownika/urządzenia za pomocą GPS lub adresu IP; wykorzystywany jest przede wszystkim do lepszego dopasowania treści, wyznaczaniem trasy, dodawaniem znaczników z położeniem;

Google adwords– system reklamowy Google, polegający na wyświetlaniu płatnych reklam, które umieszczone są w organicznych wynikach wyszukiwania oraz na stronach, które współpracują w ramach systemu reklamowego Google AdSense; rozliczany jest w dwóch systemach: CPC (cost per click) – za kliknięcie lub CMP (cost per mille) – za wyświetlenie treści 1000 użytkowników;

Google moja firma – darmowe narzędzie Google, które pozwala na tworzenie wizerunku danej firmy w Google, umożliwia zarządzanie treści wyświetlanych użytkownikowi m.in. w mapach i wynikach wyszukiwania Google, dodawanie przez właściciela firmy przydanych informacji np. godzin otwarcia, opisu firmy, oferowanych produktów, kontaktu, użytkownikom umożliwia dodawanie opinii, zdjęć;

H

Hosting seo – rodzaj hostingu strony, w którym usługodawca umożliwia dostęp do wielu adresów IP w różnych klasach; hosting seo wykorzystywany jest przede wszystkim przez agencje zajmujące się pozycjonowaniem stron www, pozwala na tworzenie pozycjonerskiej bazy, składającej się z kilku stron internetowych, wykorzystywane do tworzenia zaplecza;

K

Kanibalizacja słow kluczowych – błąd optymalizacyjny, który występuje wtedy, gdy kilka podstron serwisu jest zoptymalizowanych pod te same słowa kluczowe; w przypadku kanibalizacji algorytm wyszukiwarki nie jest w stanie dopasować najlepszej odpowiedzi do zapytania internauty i w danym okresie w wynikach wyszukiwania dla tego samego zapytania na zmianę prezentuje różne podstrony danej witryny;

Katalog seo, katalog stron – darmowy lub płatny zbiór pogrupowanych tematycznie stron internetowych, dodawanych przez moderatorów, który jest jedynym ze źródeł linków do danej witryny;

Keyword, słowo kluczowe – słowa/frazy wpisywane w wyszukiwarkę Google, które mają na celu wyszukanie konkretnych informacji, usług, produktów; ich przypisanie do danej strony, służy do jej pozycjonowania;

L

Landing page – strona docelowa, która wyświetla się użytkownikowi w wyniku działań reklamowych lub promocyjnych, jej głównym celem jest zwiększenie konwersji, strona ta najczęściej jest uproszczona, skupiona wyłącznie na jednym produkcie;

Link – in. hiperłącze, element kodu HTML, który umożliwia przekierowanie użytkownika na inną stronę internetową;

Link baiting – działania, których celem jest darmowe pozyskanie naturalnych linków do strony, polegające na skłonieniu użytkowników do umieszczenia linków do niej;

Linkowanie wewnętrzne – odnośniki w ramach jednej domeny, które pozwalają na dotarcie do wszystkich jej podstron; służy porządkowaniu danej strony, a także pomaga w indeksowaniu podstron przez wyszukiwarki;

Linkowanie zewnętrzne - pozyskiwanie odnośników na innych stronach, które prowadzą do naszej strony lub jej podstron;

Long tail, długi ogon – pozycjonowanie strony poprzez rzadko wyszukiwane słowa kluczowe o małej konkurencyjności;

M

Meta description – rodzaj meta tagu, stanowiący krótki opis strony, który jest źródłem najważniejszych informacji o stronie dla użytkowników, a także robotów indeksujących; opis wyświetla się w wynikach wyszukiwania bezpośrednio pod linkiem do danej podstrony;

Meta tag – część kodu HTML umieszczona w nagłówku, zawierająca najważniejsze informacje o stronie, niewidoczna dla użytkownika, meta tagi określają tytuł strony, słowa kluczowe, opis treści;

Mobilna wersja strony, responsive – wersja strony internetowej dopasowana do urządzeń mobilnych, często uproszczona, zawierająca mniej treści niż strona desktopowa, posiada inną ścieżkę dostępu.
rozwinięcie tematu w artykule na blogu: Istota responsywności

Monitorowanie pozycji – sprawdzanie pozycji danej domeny w wyszukiwarkach po wpisaniu konkretnych słów kluczowych;

N

Nofollow – atrybut oznaczający linki lub ich fragmenty, które nie pochodzą od autora lub wydawcy strony, pozwala na pominięcie tych linków przez część robotów indeksujących strony;

Nagłówki Hx (h1- h6) – elementy pozwalające na formatowanie tekstu pod kątem hierarchii treści, poprzez oznaczenie tytułów, śródtytułów oraz podtytułów na stronie;

O

Optymalizacja strony – działania umożliwiające użytkownikom dotarcie do danej strony internetowej w wyniku wyszukiwania treści; optymalizacja służy zajmowaniu przez stronę jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania poprzez dopasowanie jej zawartości do wytycznych, którymi kierują się roboty indeksujące;

P

PR, page rank – algorytm oceniający jakość stron internetowych, opracowany w 1988 przez założycieli firmy Google, wyrażony w wartości liczbowej;

R

Responsywność RWD – automatyczne dostosowanie sposobu wyświetlania strony do wielkości ekranu; polega na wyświetlaniu tych samych elementów na stronie w różnym layoucie i układzie dopasowanym do danego urządzenia, co umożliwia wygodne korzystanie także na urządzeniach mobilnych;

Robots.txt – plik umieszczony w głównym katalogu witryny, który określa, jakie elementy strony nie są dostępne dla robotów indeksujących;

S

SEM (Search Engine Marketing) – zbiór wszystkich działań marketingu internetowego związanego z wyszukiwarkami; ich celem jest zwiększenie obecności strony w płatnych i darmowych wynikach wyszukiwania poprzez działania SEO, płatne kampanie reklamowe, linki sponsorowane;

SEO (Search Engine Optimization) – pozycjonowanie – działania prowadzone na stronie i poza nią, które mają na celu zwiększenie ruchu ilościowego oraz jakościowego z organicznych wyników wyszukiwarek;

SERP (Search Engine Results Page)– strona wyświetlająca wyniki dla wpisanego w wyszukiwarce zapytania;

Sitemap – mapa strony – specjalny plik informujący wyszukiwarki o sposobie uporządkowania treści w danej witrynie; ułatwia indeksowanie rozbudowanych stron, może zawierać przydatne metadane o stronie internetowej;

Spam – tworzenie stron internetowych bezużytecznych z punktu widzenia użytkownika, które zawierają treści o niewielkiej wartości merytorycznej, najczęściej pozycjonowane za pomocą niedozwolonych metod;

Swl – System wymiany linków – platforma umożliwiająca automatyczne umieszczanie linku do strony w zamian za pozwolenie na dodawanie linków na własnej witrynie;

U

UX (User experience) – zbiór wszystkich subiektywnych wrażeń i doświadczeń towarzyszących użytkownikowi podczas korzystania z produktu lub usługi interaktywnej;

W

Wyniki organiczne – część wyników wyszukiwania, która ma wyłącznie formę bezpłatnych linków;

Wymiana linków – umieszczenie linku do innej strony w zamian za wstawienie na niej odnośnika do naszej domeny;

White Hat SEO – metody i działania związane z pozycjonowaniem strony, które są zgodne z wytycznymi Google;

Z

Zaplecze – sieć specjalnie utworzonych stron zawierających treści wysokiej jakości, najczęściej skupiona wokół jednego tematu, w postaci blogów, forów tematycznych, katalogów, na których umieszczone są linki do pozycjonowanej witryny;